• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403042013742
  • خبرنگار : 50199

همه پرسش‌ها درباره «تب دنگی» از پیشگیری و ابتلا تا درمان

همه پرسش‌ها درباره «تب دنگی» از پیشگیری و ابتلا تا درمان

ایسنا/مازندران یک متخصص بیماری‌های عفونی، ابتلای افراد به تب دنگی را نشات گرفته از رعایت نکردن برخی نکات قابل پیشگیری دانست و گفت: آب راکد یکی از محیط‌های پرورش و تکثیر پشه‌های آلوده ناقل این بیماری است که حذف این محیط‌ها و دور ماندن از آن‌ها می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک شایانی کند.

فرهنگ بابامحمودی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که راه ابتلا به تب دنگی از طریق گزش پشه آئدس است، اظهار کرد: بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، این پشه در چند استان از جمله مازندران مشاهده شد، اما خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به تب دنگی در مازندران گزارش نشده است.

وی افزود: این بیماری در بندر لنگه مشاهده شد اما در استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر و گلستان تنها پشه آئدس مشاهده شده است.

گزش این پشه، عامل بیماری دنگی است و به گفته‌ کارشناسان مواردی از بیماری تب دنگی که از کشورهای همسایه به ویژه کشور امارات وارد کشور شده بودند شناسایی شد که عمدتا در استان‌ های هرمزگان و فارس بود و بعضی از این افراد به خاطر حال عمومی بد راهی بیمارستان‌ها شدند و بهبود پیدا کردند.

به گفته‌ کارشناسان، در موارد خفیف باعث تب بالا و علائم شبیه آنفلوانزا می‌شود و در موارد شدید می‌تواند منجر به خونریزی خطرناک، افت ناگهانی فشارخون و مرگ شود.

بابامحمودی با اشاره به راه‌های ابتلا به این بیماری گفت:‌ انتقال این بیماری از فرد به فرد انجام نمی‌شود مگر اینکه خون فرد آلوده در مسیر اهدای خون قرار گرفته و سرایت کند.

وی افزود: دوره نهفتگی این بیماری ۳ تا ۱۵ روز است و در برخی مبتلایان هم‌ بدون علامت بوده اما ویروس در خون وجود دارد.

پزشکان در درمان تب دنگی به تسکین علائم آن، نظیر تب، درد عضلانی، سردرد و استفاده از آب و الکترولیت‌ها برای جبران از دست دادن مایعات بدن تأکید دارند اما در صورت بروز عوارض جدی، مانند خونریزی گوارشی، به مداخله فوری پزشکی نیاز است.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تب ناگهانی مانند آنفلوانزا،‌ دردهای بدنی فوق‌العاده شدید، ضعف، بیحالی، سردرد، اسهال و استفراغ از جمله علائم این بیماری است. همچنین با توجه به این‌که ویروس به سیستم دفاعی حمله می‌کند و تعداد پلاکت خون پایین می‌آید خونریزی از دهان، ‌بینی و مدفوع رخ می‌دهد.

بابامحمودی افزود: پشه ناقل این بیماری در جاهایی که آب راکد وجود دارد همچون آب زیرگلدان‌ها، زباله، سیستم‌های خنک‌کننده، آب‌های رها شده در خیابان‌ها و آب‌های باقیمانده در لاستیک‌های فرسوده خودروها تخمگذاری می‌کند..

وی در توصیه‌ای جهت پیشگیری از تب دنگی، گفت: در معرض نیش پشه‌ها بودن در مناطق خطرناک پرهیز کرده و از روش‌های حفاظت شخصی نظیر استفاده از اسپری ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب، و استفاده از پنجره‌ها و درها با توری استفاده کرد.

همچنین به گفته‌ رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۸۰ درصد بیماران مبتلا به تب دنگی علائمی ندارند و تنها ۲۰ درصد دارای علائم کلینیکی هستند، از این ۲۰ درصد، ۶ درصد به تب دنگی شدید یا DHF/DSS با علائم شدید مبتلا می‌شوند و فقط ۰.۸ درصد از این جمعیت به دلیل بیماری فوت می‌کنند.

بابامحمودی یادآور شد: علائم هشدار دهنده بیماری شامل شکم‌درد شدید، استفراغ، مشکل در تنفس یا خون در بینی و لثه‌ها و استفراغ و مدفوع است.

به گزارش ایسنا، به گفته‌ کارشناسان پوشیدن لباس آستین‌بلند و شلوار بلند و جوراب، استفاده از اسپری دفع پشه، اسپری پرمترین روی لباس‌ها، کفش‌ها، استفاده از پشه‌بند و وسایل محافظ پوست و  استفاده از اسپری که حاوی حداقل ۱۰ درصد DEET باشد در پیشگیری موثر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha