• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403042013735
  • خبرنگار : 71516

هشدار مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره عواقب وخیم جنگ در جبهه شمال

هشدار مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره عواقب وخیم جنگ در جبهه شمال

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گزارشی را درباره میزان خسارت‌های وارده به جبهه داخلی در صورت وقوع جنگ گسترده با حزب‌الله لبنان منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم در گزارشی اعلام کرد حزب‌الله لبنان به تهدید نظامی اصلی برای این رژیم از زمان جنگ دوم لبنان در ژوئیه ۲۰۰۶ تبدیل شده است. زرادخانه گسترده و متنوع حزب‌الله لبنان تلفات انسانی و خسارت‌های نظامی و غیرنظامی سنگینی را به وجود می‌آورد. نتیجه استراتژیک این است که حزب‌الله لبنان توانمندی‌های نظامی لازم را برای یک جنگ بسیار طولانی که احتمالا چندین ماه طول بکشد، در اختیار دارد. در صورتی که جنگ فراگیر با حزب‌الله لبنان رخ بدهد، سامانه‌های دفاع هوایی ارتش رژیم صهیونیستی مجبور خواهند شد تا با موج سنگینی از موشک‌ها و راکت‌هایی تعامل کنند که نمی‌توان آن را رهگیری کرد. همچنین حملاتی از جبهه‌های دیگر مثل ایران، عراق، سوریه و یمن انجام خواهد شد و این مسأله منجر به کاهش تجهیزات برای رهگیری موشک‌ها و راکت‌ها خواهد شد. این مسأله تهدید نظامی و غیرنظامی است که اسرائیل از قبل شاهد آن نبوده است.

در این گزارش آمده است: در این سناریو ارتش اسرائیل مجبور خواهد شد تا اولویت‌های خود را بین اهداف اسرائیلی احتمالی و اختصاص منابع برای دفاع بیشتر و کارآمدتر مشخص کند. احتمالا نیروی هوایی اولویت اصلی را به دفاع از منابع حیاتی نظامی مثل پایگاه‌های هوایی بدهد. اولویت دوم زیرساخت و اولویت سوم شهرک‌نشینان خواهد بود. هدف قرار دادن زیرساخت اسرائیل به ویژه سکوهای تولید گاز یا تأسیسات برق احتمالا منجر به کاهش انرژی در تمام اراضی اشغالی خواهد شد و این مسأله عواقب وخیمی بر ادامه چرخه اقتصاد، صنعت و زندگی روزانه مردم خواهد داشت. همچنین موانع بزرگی را بر سر راه بهبود شرایط بعد از جنگ ایجاد خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است اراضی اشغالی همچنان با شوک جمعی هفت اکتبر مواجه است که به شدت در توانایی آن برای پایداری و سازگاری با وضعیت کنونی تاثیر گذاشته است. نظرسنجی‌های اخیر اراضی اشغالی به کاهش شدید توانایی پایداری داخلی جامعه اشغالگران در مقایسه با ماه‌های نخست جنگ اشاره دارد. شهرک نشینان اعتماد خود را به نهادهای دولتی از دست داده‌اند و هیچ امیدی ندارند. دودستگی‌های اجتماعی و اختلافات سیاسی عمیق‌تر شده و فضای سمی بین شهرک نشینان ایجاد شده است.

در این گزارش تأکید شده است: حدود ۱۰ درصد از اسرائیلی‌ها مشاغلشان را از دست داده‌اند. افرادی از نظر جسمی یا روانی آسیب دیده‌اند. تعدادی از صهیونیست‌ها نیز در شمال و جنوب آواره شده‌اند و تعدادی از افراد به خاطر احتمال گسترش دایره جنگ تحت فشار روانی زیادی قرار دارند. اتخاذ هرگونه تصمیمی درباره گسترش جنگ در شمال باید به صورت جدی فضای کنونی داخل اراضی اشغالی و گفت‌وگوهای کلی و سیاسی از جمله درباره آینده جنگ غزه و کاهش واضح قدرت اسرائیل را در نظر بگیرد. مادامی که جنگ در نوار غزه ادامه دارد، اسرائیل باید از ورود به جنگ چند جبهه‌ای خودداری کند و زمان مناسب برای این احتمال خطرناک را به صورت دقیق بررسی کند. آتش بس طولانی مدت در نوار غزه و آزادی اسرا می‌تواند اجازه توقف درگیری‌ها در شمال را بدهد و این مسأله راه را برای یک حل و فصل دیپلماتیک با میانجی‌گری بین المللی باز می‌کند. باید هماهنگی با مردم درباره جنگ انجام شود اما تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای آماده کردن مردم برای این سناریوی خطرناک اتخاذ نشده است.

اخیرا نیز رسانه‌های عبری گزارش دادند جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به اندازه کافی برای جنگ در شمال آماده نیست و این شکستی است که از بیش از ۱۰ سال پیش ادامه داشته است.

«ماتانیاهو انگلمن» بازرس کل رژیم صهیونیستی نیز پیشتر در نامه‌ای به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم اعلام کرد رژیم صهیونیستی آماده خارج کردن ساکنان در صورت وقوع جنگ در شمال نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha