• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403042013683
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه:

خائیز همچنان در آتش می‌سوزد/ مهار آتش نیازمند بالگرد

خائیز همچنان در آتش می‌سوزد/ مهار آتش نیازمند بالگرد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: آتش همچنان در منطقه حفاظت شده خائیز ادامه دارد و این منطقه در حال سوختن است.

روح الله عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: وسعت این آتش سوزی در حال گسترش است.

وی اظهار کرد: نیروهای مختلف پای کار هستند اما آتش گسترده است.

منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد از روز دوشنبه دچار آتش سوزی شده و با وجود اینکه یک مرحله مهار شد مجددا شعله ور شده و همچنان در آتش می سوزد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: با توجه به گرمی و بالا بودن دمای هوا و سخت گذر بودن منطقه حفاظت شده خائیز نیازمند بالگرد جهت انتقال نیروها برای تسریع در مهار و خاموش کردن آتش هستیم.

عزیزی تصریح کرد: روز دوشنبه آتش از حوزه استحفاظی شهرستان بهبهان استان خوزستان شروع شد که نیروهای شهرستان با تلاش فراوان آتش را صبح روز سه شنبه مهار کردند اما ظهر روز سه شنبه مجددا شعله ور شد و به حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرد و بدلیل وزش باد شدید به ارتفاعات کشیده شد.

وی در خصوص وضعیت حیات وحش منطقه حفاظت شده خائیز عنوان کرد: حیات وحش با مشکل جدی مواجه نیستند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه در رابطه با میزان خسارات وارده و علت آتش سوزی بیان کرد: میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست و علت آتش سوزی عامل انسانی است اما هنوز بصورت دقیق مشخص نیست و موضوع در دست بررسی است.

خائیز همچنان در آتش می‌سوزد/ مهار آتش نیازمند بالگرد

سید حمزه محقق‌زاده، فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: آتش جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز لحظه به لحظه گسترش می یابد.

وی افزود: نیروهای زیادی از نیروهای بسیج، منابع طبیعی، محیط زیست، مردمی، کوهنوردان و تشکل‌های محیط زیستی و محلی پای کار هستند اما حجم آتش زیاد است.
وی اظهار کرد: جهت تسریع در خاموش کردن آتش درخواست بالگرد آبپاش برای کمک به خاموش کردن آتش و انتقال نیروها داریم.


فرماندار شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: حجم و شدت آتش در جنوب کوه خائیز به حوزه شهرستان بهبهان بیشتر است.

محقق‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه حفاظت شده خائیز هم مرز بین استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است و آتش از سمت شهرستان بهبهان به استان ما سرایت کرده از مسئولان استان خوزستان انتظار داریم جهت مهار و خاموش کردن آتش این منطقه حفاظت شده بیش از پیش کمک کنند.


وی ادامه داد: در صورتی که آتش جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز مهار و خاموش نشود تا دو سه روز دیگر طول می‌کشد.


فرماندار شهرستان کهگیلویه از مردم و کوهنوردان درخواست کمک کرده است و گفت: از هر کسی می‌تواند در جهت مهار آتش کمک کند، استمداد می طلبیم.

محقق‌زاده در خصوص علت وقوع این آتش سوزی بیان کرد عامل این آتش سوزی هنوز به صورت دقیق مشخص نیست و در حال بررسی است اما احتمال بی‌احتیاطی افراد محلی وجود دارد.

علیرضا نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص آتش سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز به خبرنگار ایسنا گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده از حوزه استان خوزستان شروع شده است.


وی افزود: گروه‌های مختلف برای مهار و خاموش کردن آتش در این منطقه حفاظت شده بسیج شدند اما گرمی هوا و وزش باد شدید مهار آتش را با کُندی مواجه کرده است.


نیکروز اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم برای اعزام بالگرد آبپاش جهت کمک به مهار آتش در منطقه حفاظت شده خائیز انجام شده است.


مدیر کل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حجم و شدت آتش در محدوده شهرستان بهبهان استان خوزستان  بیشتر است چه هماهنگی‌های لازم با مسئولان شهرستان بهبهان و استانداری خوزستان انجام شد.


وی ادامه داد: تاکنون برای حیات وحش منطقه حفاظت شده خائیز مشکلی ایجاد نشده است.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: علت دقیق آتش سوزی هنوز مشخص نیست اما از سمت شهرستان بهبهان استان خوزستان شروع شده است.


نیکروز بیان کرد: دو تیم از محیط زیست استان و دو تیم از منابع طبیعی استان جهت کمک به مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده پاییز اعزام شدند.

هادی سینایی، سخنگوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز که در محل آتش سوزی مستقر است، به خبرنگار ایسنا گفت: بالگرد نیاز جدی مهار و خاموش کردن آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز است و در انتقال نیروهای داوطلب می تواند موثری باشد.

وی اظهار کرد: به دلیل شیب و سخت گذر بودن منطقه، مرتع پرپشت و بلند، درختان خشک، گرمی و مساعد نبودن هوا و وزش باد شدید مهار آتش با کندی مواجه شده است و هر لحظه آتش بیشتر می‌شود.


مسئول روابط عمومی محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای تسریع در مهار و خاموش کردن آتش سوزی این منطقه حفاظت شده برای انتقال نیروها و بالگرد و بالگرد آبپاش نیاز داریم.


سینایی بیان کرد: نیروهای داوطلب که در حال تلاش برای خاموش کردن آتش منطقه حفاظت شده خائیز هستند نیاز به یاری بیشتر دارند.
 

منطقه حفاظت شده خائیز با ۳۳ هزار هکتار وسعت در ۱۵ کیلومتری از شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و هم مرز با شهرستان بهبهان  است.

پوشش گیاهی منطقه بلوط گونه غالب بنه، کَلخُنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خائیز کَل و بُز وحشی است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کَل و بُز کشور قرار داده است.

اسلام جاودان خرد، مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: آتش جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده خائیز خاموش می‌شود دوباره به‌دلیل وزش باد شدید شعله‌ور می‌شود. یک فروند بالگرد برای انتقال نیروی‌های داوطلب برای مهار آتش به محل اعزام شده و در حال انتقال و هلی‌برد نیروهاست.

وی بیان کرد: هواپیمای ایلیوشین آبپاش از تهران برای کمک به خاموش کردن آتش منطقه حفاظت‌شده خائیز اعزام شده است که قرار شد از استان بوشهر آبگیری و سپس در منطقه خائیز اقدام به خاموش کردن آتش کند.

جاودان خرد با بیان اینکه از استان خوزستان انتظار کمک بیشتر برای مهار آتش جنگل‌های خائیز داریم، افزود: در صورتی که آتش‌سوزی این منطقه حفاظت‌شده با این شدت ادامه یابد، حیات وحش نابود می‌شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha