• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403042013655
  • خبرنگار : 50225

برای فرد گرمازده این کمک‌های اولیه را انجام دهید

برای فرد گرمازده این کمک‌های اولیه را انجام دهید

ایسنا/خوزستان رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه گشاد شدن مردمک چشم، هوشیاری پایین، تهوع و استفراغ، پوست خشک و داغ و قرمز، سردرد و سرگیجه از نشانه‌های گرمازدگی هستند، گفت: بدن فردی که در معرض گرمای زیاد قرار گرفته است دچار کم‌آبی می‌شود و غلظت خون وی افزایش می‌یابد و این عارضه، سبب کندی جریان خون و ایجاد اختلال در عملکرد ارگان‌های مختلف بدن می‌شود.

فرهنگ کره‌بندی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش موارد گرمازدگی با گرم‌تر شدن هوا اظهار کرد: دو عامل فعالیت بدنی شدید و طولانی‌مدت در هوای آزاد و آب و هوای گرم و خشک موجب گرمازدگی می‌شوند. در این حالت، بدن فردی که در معرض گرمای زیاد قرار گرفته است دچار کم‌آبی می‌شود و غلظت خون وی افزایش می‌یابد و این عارضه، سبب کندی جریان خون و ایجاد اختلال در عملکرد ارگان‌های مختلف بدن می‌شود.

وی افزود: از جمله علائم و نشانه‌های گرمازدگی، گشاد شدن مردمک چشم، هوشیاری پایین، تهوع و استفراغ، پوست خشک و داغ و قرمز، سردرد و سرگیجه است. کودکان، سالمندان و افرادی که در فضای باز کار می‌کنند بیش از دیگران در خطر گرمازدگی قرار دارند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: باید توجه کرد در صورت گرمازدگی فرد، انجام برخی کمک‌های اولیه قبل از رسیدن تیم درمان می‌تواند به بهبود حال بیمار کمک کند.

وی بیان کرد: در این شرایط باید فرد را خوابانده و پاها را به اندازه ۳۰ سانتی‌متر بلند کرد، حوله مرطوب روی پیشانی فرد گرمازده گذاشته  شود و زیر گردن، زیر هر دو زیربغل و ران‌ها کمپرس سرد قرار داده شود.

کره‌بندی گفت: آبرسانی به بدن بیمار با نوشانیدن آب معمولی، خوراندن خاکشیر، هندوانه، شربت آبلیمو و گلاب انجام شود. همچنین فرد گرمازده باید از دوش سرد و قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر پرهیز کند.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی باید زمان بیرون ماندن به حداقل برسد، لباس‌های رنگ روشن پوشیده و دوش آب سرد گرفته شود، نوشیدن کافی مایعات و آب در برنامه روزانه گنجانده شود و از نوشیدن مایعات کافئین‌دار و الکلی اجتناب شود. از ماندن به مدت طولانی در ماشین در بسته نیز خودداری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha