• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041913512
  • خبرنگار : 50084

سرپرست هیئت نجات غریق و غواصی خراسان رضوی:

کاهش آمار غرق‌شدگی با اجرای قوانین رقم خورد

کاهش آمار غرق‌شدگی با اجرای قوانین رقم خورد

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست هیئت نجات غریق و غواصی خراسان رضوی گفت: با دقت و اعمال قوانین مربوط به شنا شاهد کاهش آمار غرق‌شدگی در استان هستیم.

رضا دائی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره عملکرد ناجیان غریق و اهمیت این رسته شغلی اظهار کرد: نجات غریق به فردی گفته می‌شود که مهارت‌های بالایی در شنا کردن داشته باشد و هدفش نجات دادن انسان‌هاست.

وی با بیان اینکه ناجیان غریق در دو دسته درجه ۱ و درجه ۲ تقسیم‌بندی می‌شوند، بیان کرد: اگر اولین بار است که برای ناجی‌گری می‌خواهید اقدام کنید، بعد از گذراندن دوره‌های نجات غریق، یک ناجی درجه ۲ محسوب می‌شوید و بعد از گرفتن مدرک و آمادگی جسمانی کامل و شش سال کار متوالی می‌توانید برای کسب مدرک ناجی ۱ اقدام کنید. نجات غریق در دریا، استخر، رودخانه، سیلاب و مرداب از جمله انواع نجات غریق به‌شمار می‌روند.

او درباره وظایف یک نجات غریق در محل حادثه، گفت: از مهم‌ترین وظایف این شغل، آن است که تسلط کافی و خونسردی کامل را هنگام ماموریت داشته باشد و بتواند جو و فضا را مدیریت کند. اولین اقدام برای نجات دادن، تشخیص خطر و تصمیم درست در لحظه است. غریق را به بیرون بیاورد و دیگر اقدامات اولیه لازم را انجام دهد و از دیگران در انجام فعالیت‌های سخت که به تنهایی قادر به انجام آن نیست، کمک بطلبد. اگر فرد دچار جراحت شده است، برای ضدعفونی کردن آن اقدام کند.

دائی‌زاده ادامه داد: نجات غریق‌ باید به احیای قلبی ریوی و کمک‌های اولیه آشنا و مسلط باشد. یکی دیگر از وظایف نجات غریق‌ها اجرای قوانین و هشدار نکات جلوگیری از غرق شدن به انسان‌هاست.  

وی در پاسخ به اینکه چه پیش‌نیازهایی برای ناجی غریق شدن نیاز است، توضیح داد: تسلط به چهار شنای اصلی، یعنی شنای پروانه، کرال پشت، کرال سینه و شنای قورباغه از مهارت‌های واجب برای هر نجات غریقی است. سن قانونی نجات غریق در ایران ۱۸ سال کامل است و فرد باید تابعیت ایران را داشته باشد.

سرپرست هیئت نجات غریق و غواصی خراسان رضوی درباره انواع دسته‌بندی غرق‌شدگان در محیط‌های آبی، افزود: افراد غرق‌شده را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد و برای ارائه کمک‌های اولیه باید تشخیص دهیم که غریق کدام دسته از علائم را دارد و اقدامات مناسب با آن را انجام دهیم.

وی بیان کرد: دسته نخست آن غرق‌شدگانی هستند که ضربان و تنفس دارند. تنفس این افراد منظم است و نبض‌شان به خوبی کار می‌کند. دسته دوم آنهایی هستند که ضربان قلب دارند، ولی تنفس ندارند. در این افراد نبض قابل لمس است، اما غریق تنفس نمی‌کند یا دارای تنفس ناقص و کوتاه است. دسته سوم نه ضربان دارند و نه تنفس، این افراد نیاز به تنفس و ماساژ قلبی دارند.

دائی‌زاده با اشاره به اینکه نباید دریافت مدارک نجات غریقی فرد را مغرور کند، افزود: کسانی که شنا یاد دارند هم امکان دارد با سلسله اشتباه‌هایی دچار حادثه شوند. در بیشتر مواقع، عوامل ساده‌ای منجر به غرق شدن افراد می‌شود که می‌توان با آگاهی و احتیاط  بالا آن را مدیریت کرد و از غرق شدن جلوگیری کرد. افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و کسانی که  قرص‌های کاهش فشار خون مصرف می‌کنند، بیشتر با این خطرها مواجه‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha