• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403041913474
  • خبرنگار : 80001

افزایش شتاب نوسازی مسکن در دولت شهید رئیسی

افزایش شتاب نوسازی مسکن در دولت شهید رئیسی

دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۲۹۰ هزار واحد مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده را به مرحله نوسازی رسانده که از این تعداد ۵۳ هزار واحد مربوط به شهر تهران است.

به گزارش ایسنا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در دولت سیزدهم شتاب گرفت. چند روز قبل مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که میانگین صدور پروانه بافت‌های فرسوده در سه سال فعالیت دولت سیزدهم در مقایسه با هشت سال دولت قبل ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس آخرین آماری که محمد آیینی اعلام کرده فرایند نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری به ۲۹۰ هزار و ۲۳۷ واحد رسیده که از این تعداد بیش از ۱۰۴ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است.

یکی از اقداماتی که به رشد نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری منجر شد ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی است. تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی با تامین شرایطی از جمله این مشوق‌ها است که طبق آمار، جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌ها را افزایش داد.

طبق برآوردی که دو سال قبل صورت گرفت از کل مساحت تهران شش درصد آن پهنه پرمخاطره و فرسوده ارزیابی شده اما ۳۷ درصد جمعیت پایتخت در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند که اغلب مناطق ۹ تا ۱۶ را شامل می‌شود.

تهران در صدر نوسازی

در حال حاضر استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان در صدر استان‌ها در حوزه نوسازی بافت فرسوده قرار دارند.

استان‌های برتر در نوسازی بافت‌های فرسوده شامل استان تهران با ۶۳ هزار و ۹۴۸ واحد، خراسان رضوی با ۳۵ هزار و ۱۹۶ واحد، خوزستان با ۲۰ هزار و ۳۵۹ واحد، آذربایجان شرقی با ۱۸ هزار و ۲۸۸ واحد، آذربایجان غربی با ۱۴ هزار و ۸۷۵ واحد، مازندران با ۱۱ هزار و ۶۱۵ واحد، همدان با ۸ هزار و ۴۹۲ واحد، البرز با ۸ هزار و ۳۳۲ واحد، کرمانشاه با ۷ هزار و ۶۴۹ واحد، شمال فارس با ۷ هزار و ۵۵۶ واحد، قم با ۶ هزار و ۵۷۸ واحد، گلستان با ۶ هزار و ۳۶۰ واحد و کرمان با ۶ هزار و ۱۵۰ واحد است.

تفکیک استان تهران نیز در فرایند نوسازی شامل ۵۳ هزار و ۵۱۳ واحد در شهر تهران، ۲ هزار و ۲۱۱ واحد در شهرستان بهارستان، یک هزار و ۳۴۷ واحد در شهر قدس، یک هزار و ۵۹ واحد در شهریار، ۸۰۵ واحد در اسلامشهر، ۶۰۲ واحد در قرچک، ۳۴۶ واحد در ری، ۳۱۰ واحد در ملارد و ۲۰۳ واحد در پاکدشت است.

زندگی ۳۷ درصد تهرانی‌ها در بافت‌های پرمخاطره

طبق برآوردی که دو سال قبل صورت گرفت از کل مساحت تهران شش درصد آن پهنه پرمخاطره و فرسوده ارزیابی شده اما ۳۷ درصد جمعیت پایتخت در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند که اغلب مناطق ۹ تا ۱۶ را شامل می‌شود.

سیدمهدی هدایت ـ مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفته است: در تهران طبق طرح جامع مسکن سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته می‌شد که در سال‌های گذشته تنها ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد تولید شده لذا شاهد یک عقب‌ماندگی هستیم. در عرضه مسکن استطاعت‌پذیر فعال شدیم تا گروه‌های هدف شهرداری صاحب خانه شوند.

سال گذشته در شهر تهران و در راستای اجرای برنامه چهارم به عنوان یک تکلیف اجرایی، مقرر شد هر ساله سه درصد از بافت فرسوده نوسازی شود. برهمین اساس ۵۹۰۰ پلاک نوسازی شد و به این ترتیب سه درصد برنامه محقق شد. امسال نیز این برنامه در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار دارد.

از سوی دیگر دو روز قبل، شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان مدیریت بحران کشور به منظور همکاری متقابل در زمینه ارتقای کیفیت زندگی، ارتقای تاب‌آوری اجتماعات محلی از طریق توانمندسازی اجتماعی- اقتصادی جوامع آسیب‌پذیر تفاهم‌نامه امضا کردند.

مشارکت فعالیت‌های اجتماعی و امدادی و خدمات بشردوستانه برای ساکنان در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی با استفاده از ظرفیت‌های طرفین و هم‌افزایی در فرایند برنامه‌ریزی و تخصیص منابع از دیگر موضوعات تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

وجود ۲.۷ میلیون بنای ناپایدار در کشور

بنابراین گزارش در کل کشور دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون نفر در آن سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است.

دولت به منظور اجرای طرح‌های نوسازی و بهسازی در محدوده‌های شهری چهار برنامه کلی شامل حمایت‌های صدور مجوزها و انشعابات، پرداخت تسهیلات، حمایت‌های کالبدی و واگذاری واتحد در مقابل زمین یا واحد معوض را در دستور کار قرار داد. شهرداری‌ها موظفند تخفیفات ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی در هزینه صدور پروانه ارایه دهند. حفظ انشعابات قبلی و ارایه انشعابات جدید خارج از نوبت از دیگر امتیازاتی است که به متقاضیان نوسازی مسکن تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha