• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403041913436
  • خبرنگار : 50622

رونمایی از نرم افزار مطالعات خاک کشور

رونمایی از نرم افزار مطالعات خاک کشور

ایسنا/البرز رئیس مؤسسه تحقیقاتی آب و خاک کشور از رونمایی نرم افزار کاربردی نمایه مطالعات خاک کشور خبر داد و گفت: بیش از ۲۳ میلیون هکتار مطالعه خاک شناسی در کشور انجام شده است.

هادی اسدی رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ضرورت طراحی نرم افزار کاربردی نمایه مطالعات خاک کشور اظهار کرد: زیربنای بسیاری از پروژه‌های کشاورزی داشتن اطلاعات در زمینه منابع آب و خاک است. لذا با توجه به سد سازی‌هایی که از دهه ۲۰و ۳۰ در کشور انجام شد، لزوم به دست آوردن اطلاعات در زمینه وضعیت خاک و قدرت باروری اراضی پایین دست این سدها باعث شد که مطالعات خاک‌شناسی در کشور انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون هکتار مطالعه خاک شناسی در کشور در اختیار داریم که این عدد بزرگی است. علاوه بر این بیش از ۱۸ میلیون هکتار از این مطالعات توسط موسسه تحقیقات خاک و آب صورت گرفته است.‌

اسدی افزود: در گذشته تمام مطالعاتی و نقشه‌ها به صورت کاغذی تهیه شده‌اند، برای همین افراد کمی می‌توانستند از این مطالعات استفاده کنند. لذا بعد از تصویب قانون حفاظت از خاک و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۴۰۲ موسسه تحقیقات خاک و آب موظف شده که پایگاه ملی منابع خاک کشور را ایجاد کند.

وی بیان کرد: مطالعات خاک‌شناسی که تاکنون انجام شده و خواهد شد، وارد این پایگاه می‌شود تا کارشناسان بتوانند با مراجعه به این پایگاه از اینکه در چه قسمت‌هایی از کشور مطالعات خاک انجام شده، مقیاس‌ها کدامند و محدوده‌های آن کجاست، مطلع شوند.

رئیس موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور اظهار کرد: چون مطالعات خاکشناسی مطالعات گران قیمت و هزینه بری هستند، بر اساس قانون نباید مطالعه تکراری یا موازی در حوزه خاک انجام شود، بر همین مبنا پایگاه ملی منابع خاک ایران را تهیه کردیم.

وی ادامه داد: این پایگاه یک نرم افزار پیچیده‌ای دارد که توسط بخش خصوصی تهیه شده و در حال ارتقاء آن هستیم. این پایگاه هم به شکلی است که شاید به راحتی برای کارشناسان در استان‌ها قابل استفاده نباشد. برای حل این مشکل، یک رابط کاربری در قالب یک اپلیکیشن ایجاد کردیم که اطلاعات را از پایگاه ملی خاک دریافت می‌کند و کارشناسان با نصب آن روی گوشی تلفن همراه، می‌توانند به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند. امروز از این اپلیکشن در نشست مدیران آب و خاک استان‌ها رونمایی شد و در اختیار مدیران قرار خواهد گرفت.

اسدی در ادامه خاطر نشان کرد: نگاه مؤسسه مطالعه خاک و آب، معاونت آب و خاک و جهاد کشاورزی این است که در وهله اول پوشش مطالعات خاک کشور کامل شود. در قانون هم اینطور آمده که کشور باید ظرف مدت معینی نقشه خاک کشور را در مقیاس یک به ۲۵ هزار تهیه شود. فعلا مؤسسه و دفتر مطالعات خاک و آب بروی اینکه این لایه اطلاعاتی را کامل کنند، متمرکز هستند.

وی گفت: طبیعی است که پس از تکمیل لایه اطلاعاتی و وجود نقشه‌های خاک، وقتی لایه‌های مطالعاتی خاکشناسی را در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم داده‌های دیگری مثل تناسب اراضی را استخراج کنیم.

وی افزود: با وجود تناسب اراضی، در گام بعدی می‌توان الگوی کشت را با تلفیق اطلاعات دیگری مثل اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و... تعریف کنیم و از این طریق مطالعات خاکشناسی در پروژه‌های دیگری چون صنعت و راه‌سازی قابل استفاده خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha