• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041913121
  • خبرنگار : 71496

اختلاف بین رهبر حزب «شاس» و بن‌گویر، کابینه نتانیاهو را تهدید می‌کند

اختلاف بین رهبر حزب «شاس» و بن‌گویر، کابینه نتانیاهو را تهدید می‌کند

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انتقاد از نخست‌وزیر این رژیم گفت که او به صورت فردی تصمیم‌گیری می‌کند و شرکایش در کابینه را کنار می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، همزمان با افزایش خسارات و تلفاتی که رژیم صهیونیستی در غزه و در تمامی جبهه‌های پشتیبان آن متحمل می‌شود، اختلاف‌نظرها در داخل ائتلاف دولتی به ریاست بنیامین نتانیاهو نیز رو به افزایش بوده و این نشان‌دهنده سطح بحران داخلی است که موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند.

از جمله مهم‌ترین بروز اختلافات داخلی در کابینه رژیم صهیونیستی مخالفت دوباره نتانیاهو با حضور «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «عوتسما یهودیت» (قدرت یهود که ۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان این رژیم را در اختیار دارد) در کابینه کوچک مدیریت جنگ است.

نهم ژوئن «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» ۲ عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از حزب «اردوگاه اصلی» انصراف خود را از این کابینه  اعلام کردند و در ادامه کابینه جنگ منحل شد اما نتانیاهو به رایزنی‌ها در زمینه مدیریت جنگ در گروه کوچکتری با حضور «یوآو گالانت» وزیر جنگ، «آریه درعی» رئیس حزب «شاس»، «رون درمر» وزیر امور استراتژیک و «تراخی هانگبی» رئیس شورای امنیت داخلی این رژیم ادامه داد اما با حضور بن‌گویر در این تیم مخالفت کرد.

در مقابل بن‌گویر با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» از نتانیاهو به دلیل مخالفتش با پیوستن او به کابینه کوچک مدیریت جنگ انتقاد کرد و نوشت: اینکه نخست وزیر گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا کابینه برای یک نفر است و به تنهایی تصمیم‌گیری کرده و شرکای خود در کابینه را کنار می‌گذارد از جمله در نشست‌های کابینه جنگ که از هدف خود خارج شده، این شرایط قابل تحمل نیست، ما اینجا نیامدیم که پشت تریبون فریاد بزنیم ما اینجا آمدیم که تاثیرگذار باشیم به همین دلیل خواسته ما برای ورود به گروه مدیریت جنگ همچنان برقرار است.

به گزارش وبگاه عبری «واللا»، نتانیاهو به بن‌گویر پیشنهاد کرد که «جدیدترین تحولات مهم امنیتی» را پیش از رای‌گیری در کابینه دریافت کند اما بن‌گویر این پیشنهاد را نپذیرفت.

او به بن‌گویر توضیح داد که کابینه جنگ هرگز پس از انصراف ۲ عضو آن از حزب اردوگاه اصلی یعنی بنی گانتس و گادی آیزنکوت دوباره تشکیل جلسه نخواهد داد و با او امکان اطلاع‌رسانی پیش از برگزاری نشست‌های کابینه امنیتی-سیاسی را بررسی کرد.

سازمان پخش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد: نتانیاهو به طور مخفیانه با پیوستن بن گویر به کابینه کوچک امنیتی برای مدیریت جنگ موافقت کرد. کابینه کوچک گاهی اوقات به صورت غیررسمی تشکیل جلسه می‌دهد و نتانیاهو درخواست می‌کند که چیزی در مورد گنجاندن بن گویر منتشر نشود.

این در حالی است که یک منبع نزدیک به نتانیاهو به «واللا» گفت: در هر حال بن‌ گویر را هرگز به تیم کوچک امنیتی ملحق نخواهیم کرد چراکه او نمی‌داند چگونه یک راز را پیش خود نگه دارد.

پیش از این نیز روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» به نقل از برخی منابع در حزب بن‌ گویر نوشت: تا زمانی که خواسته آنها برای پیوستن به کابینه جنگ محقق نشده، آنها برای ایجاد اختلال در کار ائتلاف تلاش خواهند کرد از جمله اینکه رای‌گیری  پیش‌نویس‌های قوانین ارائه شده از سوی ائتلاف را لغو می‌کنند.

از سوی دیگر بن‌گویر درباره مدیریت جنگ در چندین جبهه توسط تل‌آویو گفت: ارتش اسرائیل در غزه سردرگم شده و دستانش در مرزها با لبنان نیز بسته است.

او به تعبیر خود مدعی شد: «ما در حال انجام مذاکراتی با شروط مقدماتی غیرقانونی برای رسیدن به یک سازش سیاسی هستیم که کل آن به معنای تسلیم شدن در تمامی جبهه‌ها در برابر تروریسم است.»

بن‌گویر و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی بارها تهدید کردند، در صورتی که تل‌آویو با جنبش حماس قراردادی را برای تبادل اسرا امضا کند که به معنای توقف جنگ نیز هست، از کابینه انصراف می‌دهند.

پیش از این نیز نتانیاهو به بن‌گویر پست معاون وزیر را پیشنهاد داد تا از قانون «شاس» یا آنچه به عنوان پیش‌نویس قانون خاخام‌ها شناخته می‌شود، حمایت کند. پیش‌نویسی که بر اساس آن اختیار تعیین و انتصاب خاخام‌ها در شهرها از مسؤولان محلی به وزارت ادیان منتقل می‌شود که «موشه ملخیئیلی» از حزب شاس مسؤولیت آن را بر عهده دارد.

اما بن‌گویر برای پذیرش این پیشنهاد و حمایت از قانون یاد شده، شرط خود را عضویت در تیم کوچک مدیریت جنگ تعیین و اعلام کرد که در غیر این صورت با این پیش‌نویس مخالفت خواهد کرد.

رادیو ارتش اشغالگر نیز به نقل از بن گویر گزارش داد: من می‌خواهم تغییراتی در کابینه کوچک امنیتی ایجاد کنم و اگر به آن ملحق نشوم آن را به هم می‌ریزم و سردرگم می‌کنم.

در مقابل حزب شاس با اشاره به اینکه اقدامات بی‌پروای بن‌گویر نقض آشکار و سیستماتیک تعهدات ائتلاف و رای منفی به قوانین تصویب شده در کمیته وزارتی است، اعلام کرد که با جدیت بسیاری عملکرد بن‌گویر را زیر نظر دارد.

شاس در ادامه نیز تاکید کرد که بن‌گویر بار دیگر به اپوزیسیون که از هر فرصتی برای منحل کردن کابینه راست استفاده می‌کند، با رفتارهای خود جایزه داد.

این حزب از اینکه نتانیاهو بر اعضای ائتلاف کنترل ندارد، به شدت ابراز ناامیدی کرد.

سازمان رسمی پخش اشغالگران به نقل از بن گویر نیز گزارش داد: کسی که تهدید به سرنگونی دولت می‌کند، آرییه درعی، رهبر حزب شاس است که همیشه مرد اسلو بوده و حامی چپ‌ها است. درعی از تسلیم شدن حمایت می‌کند، با حمله در شمال و جنوب مخالف است و از انعقاد یک معامله غیرقانونی حمایت می‌کند.

همچنین حزب «عوتسما یهودیت» به ریاست بن‌گویر به آریه درعی، رئیس حزب شاس اینگونه پاسخ داد که درعی تا امروز به دلیل اختلاف‌نظرها در مدیریت جنگ با پیوستن بن‌گویر به کابینه کوچک مخالفت می‌کند چرا که بن‌گویر بر تداوم جنگ تا «پیروزی» تاکید دارد اما درعی پرچم تسلیم را برافراشته و برای امضای قرارداد تبادل فشار می‌آورد.

یک منبع در کابینه رژیم صهیونیستی به وبگاه روزنامه آحارونوت گفت بن‌گویر برای جلوگیری از امضای قرارداد تبادل سعی دارد که وارد کابینه کوچک شود.

در حال حاضر مذاکراتی غیر مستقیم با میانجیگری مصر و قطر میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس با هدف رسیدن به توافق برای تبادل اسرا میان ۲ طرف و آتش بس در غزه در دست انجام است.

 در ۲ روز گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از برخی منابع در این رژیم اعلام کردند که مذاکرات احتمالاً یک ماه طول می‌کشد.

 در طول چند ماه گذشته و به دلیل لجبازی‌های تل‌آویو در مذاکرات که با حمایت آمریکا بود، میانجیگری‌های مصر و قطر برای رسیدن به توافق موفقیت‌آمیز نبودند و این مذاکرات به دلیل مخالفت نتانیاهو با خواسته‌های حماس در خصوص توقف کامل جنگ به حالت تعلیق درآمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha