• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403041812740
  • خبرنگار : 71616

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صنعت خودرو را باید از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم

صنعت خودرو را باید از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم خودروسازان ما خیلی خوب هستند تاکید کرد که چندان هم بد نیستند، اما نیاز به حمایت دارند و بایستی صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داد.

به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این درحالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور، خاطرنشان کرد: ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷ خودروساز کشور، در مجموع یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم؛ اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده‌ایم که امیدوار هستیم محقق شود. در حال حاضر ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزش افزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید؛ چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه پانزدهم دست خواهیم یافت.  

وزیر صمت در رابطه با موضوع تخصیص ارز، تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو، موضوع تخصیص ارز است؛ در حال حاضر ارز چند نرخی عملاً لایه به لایه سبب ایجاد فساد می‌شود. سال گذشته به میزان مشخصی ارز به یک شرکت پرداخت شد و تعدادی کالا وارد کرد؛ برای امسال، پرداخت ارز را برایش دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا را وارد کرد.  

سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اینکه باید صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داده و از آن حمایت کنیم؛ گفت: بنده معتقد نیستم که خودروسازان ما خیلی خوب هستند؛ اما از سویی هم نمی‌گویم خیلی هم بد هستند. انتظار ما این است که توسعه و پیشرفت داشته باشند و به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم.

علی‌آبادی افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود؛ به طور مثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده کرده و اعلام می‌کند که ۲۰ درصد داخلی سازی داشته است؛ این اصلا درست نیست؛ موضوع ساخت داخل بایستی عمقی بررسی شود.

مقام عالی وزارت صمت ضمن اشاره به راهبردهای اصلی در صنعت خودرو، تصریح کرد: برقی‌سازی راهی است که حتما باید به سمت آن حرکت کنیم؛ در حال حاضر روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که باید هفت میلیون لیتر آن را وارد کنیم؛ بنابراین برقی‌سازی، راه‌حلی مناسب برای عبور از مصرف بنزین است. تا پایان امسال، حداقل ۳۰۰۰ ایستگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته خواهد شد.

وی در رابطه با داخلی‌سازی خودروهای برقی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین اجزای قوای محرکه یک خودرو برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که می‌توان در هر کدام اقدام به داخلی سازی کرد، گفت: اما در اولویت می‌توان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۹ ۰۱:۰۲

واردات خودرو باید آزاد شود تا دیگر مردم ایران دچار آلودگی صوتی ومصرف بی رویه بنزین نباشند.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۹ ۱۶:۲۸

شما اول پژو پارس زمستان۴۰۲ را که در سامانه ثبت نام شده اند بدهید بعد هر کاری می خواهید بکنید

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۹ ۱۶:۳۳

زمان نوبت دهی پژو پارس در بازار ۴۰۰ بود حال چطور به زمستانی ها بعد از گذشت شش ماه هنوز ماشین نداده آن هم به قیمت روز آخه بچه‌ ها چقدر انتظار بکشند ضمنا یک بام و دو هوا که نمی شود یازده ماه را بدهید ماه آخر زمستان بماند این عدالت و حق است آخه ما دستمان از روز اول بسته بود برا تغییر ماشین وگرنه تابستان گذشته بهترین ماشین را با نصف قیمت فعلی پژو پارس سوار می شدیم لطفا پیگیری جدی کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۹ ۱۶:۳۸

آقای وزیر من تمام پاداش پایان خدمتم ۱۰۰ بود که پول بلوکه کردم بعد سی سال کار وسیله ای برای خانواده ام بگیرم ضمنا ارزان ترین ماشین را انتخاب کردم پژو پا رس سال این هم عاقبت کار بعد دو سال بدون وسیله با روح و روان خسته آخه چرا کاری نمی کنید ما ماشین خود را به قیمت روز می خواهیم