• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403041812512
  • خبرنگار : 50176

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان خبر داد

احداث شش پاسگاه جنگلبانی در لرستان

احداث شش پاسگاه جنگلبانی در لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: شش پاسگاه در حال ساخت در استان داریم و پیگیر گرفتن مجوز برای دو پاسگاه دیگر هستیم.

حسین میرزایی امروز (۱۸ تیر ماه) در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های مردم نهاد منابع‌ طبیعی و زیست‌محیطی لرستان، اظهار کرد: استاندارد جهانی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار یک نفر است، اما در ایران به ازای هر ۱۳ هزار هکتار یک نفر داریم.

وی به ۱۷ پاسگاه حفاظتی بهره‌برداری‌شده، شش پاسگاه در حال ساخت، دو پاسگاه در حال گرفتن مجوز و ۲۰ هزار نفر جذب همیار طبیعت اشاره کرد و گفت: مهمترین چالش‌های منابع‌ طبیعی نشأت‌گرفته از عامل انسانی و طبیعی است که عامل انسانی شامل طرح‌های عمومی و عمرانی بدون ضابطه، حریق، کشت زیراشکوب درختان جنگلی و تخریب مراتع به‌عنوان اراضی دیم کشاورزی، قطع درختان جنگلی و ... و عامل طبیعی شامل آفات و بیماری‌های جنگلی، حریق بین ۱ تا ۱۰ درصد است.

او مهمترین عامل ایجاد حریق در جنگل و مراتع استان را ۹۹ درصد انسانی و یک درصد طبیعی دانست و بیان کرد: تضاد منافع مردم با دولت، تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین‌های زراعی، اختلاف‌های قومی و قبیله‌ای، آتش زدن پَس‌چر مزارع و سرایت به اراضی ملی، بی‌احتیاطی بهره‌برداران و گردشگران و رانندگان در جاده‌های جنگلی، جرقه لوکوموتیوهای قدیمی و ... از جمله دلایل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است.

میرزایی ادامه داد: مهمترین اقدامات انجام‌شده در زمینه پیشگیری از حریق، تهیه و تدوین طرح پیشگیری از حریق، برگزاری جلسات مدیریت و پیشگیری، شناسایی و تهیه نقشه‌های مناطق بحرانی، برنامه‌ریزی برای احداث آتش‌بُر در نقاط بحرانی به طول ۲۵۷۳ کیلومتر، برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری دیده‌بان در نقاط بحرانی و حساس، شناسایی جاده‌های منتهی به جنگل و برنامه‌ریزی درباره تیغ‌زنی حاشیه جاده‌ها، تشکیل گروه‌های واکنش سریع، آموزش عشایر و روستایی‌های جنگل‌نشین، استفاده از توان بسیج سازندگی، جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد، دهیاران، شوراهای اسلامی، هماهنگی با صداوسیما برای فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از حریق با پخش تیزرهای تلویزیونی، برنامه زنده، مصاحبه و ... بوده است.

او افزود: شرافت و کرامت انسانی تشکل‌ها، انجمن‌ها و همه دوستداران طبیعت ستودنی است، چون بدون آنکه پاداش یا حقوقی دریافت کنند و وظیفه‌ای داشته باشند، همیشه یار و یاور منابع طبیعی بوده‌اند و در حریق‌های اخیر دوشادوش پرسنل منابع طبیعی زحمات زیادی را متحمل شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha