• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403041812468
  • خبرنگار : 50691

طبق پژوهشی اعلام شد

خدمات کتابخانه‌ای وزارت علوم در ارتباط با فعالیت‌های کتابخانه‌های شاخص جهانی نیازمند تقویت است

خدمات کتابخانه‌ای وزارت علوم در ارتباط با فعالیت‌های کتابخانه‌های شاخص جهانی نیازمند تقویت است

طبق پژوهشی که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران انجام شده است، خدمات کتابخانه‌ای در ارتباط با فعالیت‌های کتابخانه‌های شاخص جهانی و نیز اسناد بالادستی حوزه آموزشی و پژوهشی وزارت عتف نیازمند تقویت و بهبود است.

به گزارش ایسنا، پژوهش بررسی همراستایی خدمات و فعالیت های کتابخانه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اهداف و ماموریت های سازمانی دانشگاه ها و کتابخانه های شاخص جهانی انجام شد. این پژوهش توسط دکتر فریبرز درودی، استادیار علوم اطلاعات صورت گرفته است.

روش پژوهش اسنادی و پیمایشی و رویکردپژوهش نیز کمّی است. در روش نخست، ابتدا بررسی محتوای اسناد بالا دستی، برنامه استراتژیک، اهداف و ماموریت های مؤسسه های آموزشی و پژوهشی کشور و نیز کتابخانه های شاخص جهانی موردبررسی قرار گرفت. در بخش  دوم پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته خدمات و فعالیت های کتابخانه های مرکزی وابستهبه دانشگاهها در مراکز استانی مورد بررسی قرار گرفت.

 جامعه آماری شامل ۱۰ دانشگاه منتخب و مطرح جهان براساس شاخص

رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۲ بوده است. علاوه بر آن تعداد ۳۴ کتابخانه در مراکز استانی و ۷کتابخانه در تهران در مجموع ۴۱کتابخانه انتخاب

شده اند. روایی پرسشنامه بر اساس روایی صوری مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق این پژوهش، تطبیق میان انواع خدمات کتابخانه ها و نقشه جامع علمی کشور نشان می دهد، این خدمات تا حد متوسط توانسته است اهداف این شاخص ها را تامین کند. این زمینه های اصلی در ارتباط با مولفه هایی چون: تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش ومهارت؛ توسعه علم، فناوری و نوآوری؛ سطح دانش و نیز گسترش علمی قابل مالحظه است. در ارتباط با برنامه وزیرعتف، خدمات

کتابخانه های نیازمند ارتقاء به ویژه در حوزة مرتبط با موفقیت در حوزه های علمی و فناوری در سطح ملی و بین المللی و رویکردهای نوین آموزشی و پژوهشی است.

 در خصوص برنامه سیاست های پژوهش و فنّاوری کشور نیز خدمات کتابخانهای در ارتباط با مولفهه ای تحقیق وتوسعه، شبکه سازی در زمینه دانش و خدمات مشاوره ای وضعیت بهتری دارد. در رابطه با نقش کتابخانه در سند دانشگاه اسلامی، حوزه های مرتبط تا حدودی دارای هم پوشانی و تامین شاخص های آن هست.

 در ارتباط با قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خدمات کتابخانه ای بیانگر ارتباط مناسبتری است.

خدمات کتابخانه ای در ارتباط با فعالیت های کتابخانه های شاخص جهانی و نیز اسناد بالادستی حوزه آموزشی و پژوهشی وزارت عتف نیازمند تقویت و بهبود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha