• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403041812285
  • خبرنگار : 71604

آلودگی هوا موفقیت لقاح مصنوعی را کاهش می‌دهد

آلودگی هوا موفقیت لقاح مصنوعی را کاهش می‌دهد

آلودگی هوا با ایجاد اختلال در رشد تخمک پیش از لقاح مصنوعی می‌تواند شانس تولد زنده نوزاد را تا ۳۸ درصد کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، پژوهشی که نگرانی را درباره اثرات هوای سمی بر باروری افزایش می‌دهد، حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند شانس تولد زنده را پس از درمان «لقاح مصنوعی» یا «آی‌وی‌اف»(IVF) به طور قابل توجهی کاهش دهد.

به نقل از گاردین، ارتباط قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها با افزایش میزان سقط جنین و زایمان زودرس پیشتر نشان داده شده و مشخص شده است که ذرات میکروسکوپی دوده از طریق جریان خون به تخمدان‌ها و جفت می‌روند. اکنون این پژوهش جدید نشان می‌دهد که تأثیر آلودگی پیش از لقاح با ایجاد اختلال در رشد تخمک‌ها آغاز می‌شود.

دکتر «سباستین لترسیچ»(Sebastian Leathersich) متخصص باروری و زنان در «بیمارستان کودکان پرث»(Perth Children's Hospital) گفت: ما دریافتیم که احتمال بچه‌دار شدن پس از انتقال جنین منجمد برای زنانی که پیش از گرفتن تخمک در معرض بالاترین میزان آلودگی هوا قرار گرفته بودند، در مقایسه با زنانی که در معرض پایین‌ترین سطوح آلودگی قرار داشتند، بیش از یک سوم کمتر است.

آلودگی هوا یکی از تهدیدهای اصلی برای سلامتی انسان به شمار می‌رود و براساس تخمین «سازمان جهانی بهداشت»(WHO) به مرگ ۶.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ منجر شده است. این موضوع مشخص شده است که ذرات میکروسکوپی دوده از ریه‌ها به جریان خون وارد می‌شوند، به اندام‌های بدن انتقال می‌یابند و خطر بیماری قلبی، سرطان معده و زوال عقل را افزایش می‌دهند. همچنین، مشخص شده که آلودگی هوا با کاهش هوش مرتبط است.

لترسیچ ادامه داد: آلودگی هوا تقریبا برای همه جنبه‌های سلامتی انسان مضر است و برای من جای تعجب نیست که باروری نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. من امیدوارم که این یافته‌ها به برجسته کردن فوریت رسیدگی به این موضوع کمک کنند که تغییرات آب‌وهوایی یک تهدید جدی برای سلامت باروری انسان، حتی در سطوح به اصطلاح ایمن هستند.

این پژوهش، درمان‌های باروری را در یک دوره هشت ساله روی ۳۶۵۹ مورد انتقال جنین منجمد از ۱۸۳۶ بیمار بررسی کرد تا مشخص کند که آیا نتایج با سطوح ذرات ریز موسوم به «PM10» مرتبط هستند یا خیر. میزان کلی تولد زنده حدود ۲۸ درصد در هر انتقال بود. میزان موفقیت براساس قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها طی دو هفته منتهی به گرفتن تخمک متفاوت بود. شانس تولد زنده بین کمترین تا بیشترین مورد، تا ۳۸ درصد کاهش یافت.

لترسیچ گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهند که آلودگی بر کیفیت تخمک‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و این تاثیر تنها در مراحل اولیه بارداری نیست. چنین موردی پیشتر گزارش نشده بود.

این گروه پژوهشی اکنون قصد دارند سلول‌ها را مستقیما مطالعه کنند تا بفهمند چرا آلاینده‌ها تأثیر منفی دارند. پژوهش پیشین آنها نشان داده است که ذرات میکروسکوپی می‌توانند به DNA آسیب برسانند و به التهاب بافت‌ها منجر شوند.

پروفسور «جاناتان گریگ»(Jonathan Grigg) که گروهش در «دانشگاه کوئین مری لندن»(QMUL) شواهدی را مبنی بر یافتن ذرات آلودگی هوا در جفت کشف کردند، گفت: این پژوهش از نظر بیولوژیکی قابل قبول است زیرا اخیرا کشف شده که ذرات سوخت فسیلی استنشاق‌شده از ریه خارج می‌شوند و در اندام‌های بدن جای می‌گیرند. سلامت باروری اکنون می‌تواند به فهرست در حال گسترش اثرات نامطلوب ذرات معلق ناشی از سوخت‌های فسیلی اضافه شود و سیاست‌گذاران را به ادامه تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ترغیب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha