• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403041812240
  • منبع : پایگاه‌های خبری

چرا بحران‌هایمان را جدی نمی‌گیریم؟!

چرا بحران‌هایمان را جدی نمی‌گیریم؟!

 بحران‌ها و چالش‌ها از جمله مسائل و موضوعاتی هستند که جوامع مختلف هر کدام به نحوی با آن‌ها دست به گریبان هستند و حکمرانان هر جامعه به طرق مختلف و در سطوح گوناگون سعی در رفعشان دارند.

به گزارش ایسنا، کشورمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با چالش‌ها بحران‌های مختلفی دست به گریبان است. با این همه، یکی از نکاتی که در مورد بحران‌ها و نوعِ مواجهه با آن‌ها بسیار مهم است، ادراکی است که ما از آن‌ها داریم. این مساله خود از یک چالش مضاعف در کشورمان خبر می‌دهد. به عنوان مثال، شاید در ذهن اغلب افکار عمومی وقتی از بحران صحبت می‌شود، جنس و چهره سخت بحران، نظیر بحران‌های امنیتی برایشان تداعی می‌شود. به هر حال در منطقه غرب آسیا در سال‌های اخیر شاهد بحران‌های عدیده امنیتی بوده‌ایم و این بیم وجود داشته که مبادا دامنه ناامنی‌ها به کشورمان نیز کشیده شوند.  نکته‌ای که همچنان نیز با تداوم جنگ غزه و البته طرح مسائل مختلف مبنی بر احتمال انفجار یک جنگ گسترده منطقه‌ای، ابعاد عینی تری را هم به خود گرفته است. با این همه، باید بپذیریم که وقتی از بحران‌ها و چالش‌ها صحبت می‌کنیم، صرفا نباید به این جنس از بحران‌ها توجه داشته باشیم. نوع دیگری از بحران‌ها هم وجود دارند که اگرچه ماهیتی خاموش دارند اما می‌توانند چالش‌های جدی و عدیده‌ای را ایجاد کنند که پیامدهای آن‌ها بعضا کم از بحران‌های امنیتی و سخت هم نیست. 

به عنوان مثال، به تازگی مدیر عامل شرکت توانیر از شکسته شدن رکورد مصرف برق در کشورمان در ماه جاری برای سومین مرتبه خبر داده است. موضوعی که با توجه به روند صعودی مصرف برق در کشورمان و عدم تناسب میزان مصرف با توسعه ظرفیت‌ها در زمینه صنعت برق ایران، می‌تواند چالش‌های جدی را برای کشورمان در ادامه راه ببار بیاورد و خاموشی‌های مکرر را ایجاد کند.

در مورد بحران کم آبی نیز با وضعیتی مشابه رو به رو هستیم. تاکنون بارها درباره این بحران هشدار داده شده با این حال، این مساله به عنوان یک مساله دست چندم چه از نگاه نخبگان جریان حکمرانی و چه افکار عمومی نگریسته شده که اساسا همین جنس از نگاه موجب شده تا فعالان این حوزه انتقادات جدی را مطرح کنند و نسبت به وخیم شدن بحران آب و تبعات حاد آن برای کشورمان هشدار دهند. البته که این جنس بحران‌ها در کشورمان صرفا به دو مورد ذکر شده محدود نیستند و باید هم از سوی جریان حکمرانی و هم افکار عمومی به رسمیت شناخته شوند. هرگونه کوتاهی در این رابطه می تواند تبعات وخیمی را برای آینده کشورمان به دنبال داشته باشد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha