• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403041812209
  • خبرنگار : 50167

پیشگیری از آسیب اسکلتی- عضلانی کاربران کامپیوتر با رعایت ارگونومی

پیشگیری از آسیب اسکلتی- عضلانی کاربران کامپیوتر با رعایت ارگونومی

ایسنا/زنجان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: رعایت ارگونومی راهی برای پیشگیری از دچار شدن به اختلالات اسکلتی- عضلانی است.

رضا کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با اختلالات اسکلتی- عضلانی، اظهار کرد: با گسترش استفاده از کامپیوتر در ادارات، چالش‌هایی برای کارمندان به وجود آمده که احساس ناراحتی و درد در نواحی گردن، کمر و زانو از جمله این چالش‌ها و مشکلات کاربران کامپیوتر است.

وی با بیان اینکه اختلالاذت اسکلتی- عضلانی یکی از مشکلات عمده‌ کاربران کامپیوتر است، افزود: افراد می‌توانند با رعایت اصول آرگونومی در کار با کامپیوتر از ایجاد و پیشرفت این آسیب‌ها پیشگیری کنند.

عضو هیئت علمی گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با راه پیشگیری از آسیب رسیدن به گردن، گفت: انجام نرمش‌های گردن و حرکات کششی قبل از شروع به کار را در پیشگیری از آسیب گردن بسیار موثر است.

کلانتری با بیان اینکه هنگام کار با کامپیوتر لازم است ارتفاع صندلی طوری تنظیم شود که ارتفاع میز برابر با ارتفاع آرنج در حالت نشسته باشد، اظهار کرد: توصیه می‌شود افراد از پشتی صندلی فاصله نگیرند و به آن تکیه کنند.

وی با بیان اینکه کاربران کامپیوتر باید به طور صاف روی صندلی بنشینید به گونه‌ای که زاویه ران با پشت در حدود ۹۰درجه باشد و شانه‌ها کاملا آزاد و راحت قرار گیرد و زاویه قرارگیری آرنج نیز ۹۰ درجه باشد، افزود: ارتفاع قرارگیری مانیتور باید طوری تنظیم شود که قسمت بالای آن موازی با ارتفاع چشم در حالت نشسته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با نحوه قرارگیری وسایل روی میز کار، گفت: موس، صفحه کلید و وسایل پر استفاده باید بدون زاویه و مستقیم نزدیک و جلوی کاربر قرار گیرد.

کلانتری با تاکید بر اینکه استفاده از نگهدارنده‌ برگه در انجام وظایف تایپ و انجام تایپ انگشتی ۱۰ انگشتی در کاهش آسیب گردن موثر است، اظهار کرد: لازم است کاربر هر چند دقیقه یک بار از صندلی خود بلند شود و حرکات کششی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: کاربرد زیرپایی در صورت نرسیدن پاها به زمین مفید است و در غیر این صورت ضروری نیست.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha