• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403041812208
  • خبرنگار : 71299

آغاز برداشت پروژه‌های تحقیقاتی غلات دیم ارقام گندم در ایلام‌

آغاز برداشت پروژه‌های تحقیقاتی غلات دیم ارقام گندم در ایلام‌

ایسنا/ایلام رئیس بخش اصلاح بذر و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: برداشت پروژه‌های تحقیقاتی غلات دیم ارقام گندم ریژاو، قابوس، ساجی، ایوان، سپند ۱ و ۲  و ارقام جوسرارود، خرم، فردان، ایذه و ماهور(گندم دوروم، نان و جو) در ایستگاه تحقیقاتی سرابله انجام شد.

«امیر میرزایی» با بیان مطلب به ایسنا اظهار کرد: گندم یکی از محصولات غذایی استراتژیک است و به‌واسطه نقش مهمی که در تغذیه انسان دارد، همواره از آن به عنوان یک سلاح مهم در مبارزه با گرسنگی و ارتقاء امنیت غذایی استفاده شده است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی‌های سازمان خواروبار جهانی فائو بیانگر دو برابر شدن تولیدات کشاورزی تا سال ۲۰۵۰ است، برای رسیدن به این هدف، تولید ارقام جدید و بهبود روش‌های مدیریت زراعی، همراه با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در تولید، ضروری است با تلاش‌های محققان مرکز تحقیقات ایلام بر ای معرفی ارقام اصلاح شده و ترویج در بین کشاورزان، میانگین عملکرد این غله تا ۵/۴ تن در هکتار رسیده است.

میرزایی در ادامه اظهار کرد: گندم دوروم دومین گونه زراعی مهم گندم و دهمین محصول زراعی مهم دنیا است که حدود شش درصد سطح زیر کشت گندم را شامل می شود، بالغ بر ۹۰ درصد گندم تولیدی دنیا، به گندم نان و  ۱۰ درصد به گندم دوروم اختصاص دارد.

این محقق ادامه داد: آرد حاصل از گندم دوروم که سمولینا نامیده می‌شود و در تهیه محصولات خمیری از قبیل ماکارونی، اسپاگتی، لازانیا، ورمیشل، رشته‌فرنگی و در صنایع بسیکویت‌سازی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد و با رشد و توسعه زراعت گندم دوروم در ایران علاوه بر پوشش دادن مناطق واجد تنش‌های مختلف و افزایش سطح تولید گندم در کشور، می‌توان ماده اولیه صنایع ماکارونی‌سازی را تأمین و با ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، زمینه مساعدی برای صادرات ماکارونی و سمولینا به خارج از کشور فراهم کرد.

میرزایی در ادامه گفت: جو یکی از قدیمی‌ترین غلات است که به علت تحمل ناسازگاری‌های محیطی از جمله  تنش رطوبتی، شوری  و دما (گرما و سرما) و سازگاری با مناطق آب و هوایی مختلف، زودرسی و کم توقع بودن و از طرفی اهمیت بالای این غله در صنایع غذایی و دام و طیور گیاه مناسبی جهت تولید به ویژه در خاک‌های فقیر است.

وی گفت: استان ایلام به سبب داشتن اقلیم‌های متنوع مناسب کشت ارقام آبی و دیم در مناطق سرد و گرم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha