• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403041711890
  • خبرنگار : 71660

بولدوزرها و تانک‌ها؛ کشاورزی غزه نابود شده است

بولدوزرها و تانک‌ها؛ کشاورزی غزه نابود شده است

با گذشت ۲۷۵ روز از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، علاوه بر منازل فلسطینیان که به ویرانه‌هایی بدل شده‌اند، زمین‌های کشاورزی مسئله دیگریست که با بمباران بی‌امان رژیم اشغالگر و بلدوزرهای صهیونیست‌ها نابود شده است.

به گزارش ایسنا، کشاورزان فلسطینی در غزه روایت‌هایی را از بی‌رحمی و اشغالگری نیروهای صهیونیستی نقل می‌کنند و می‌گویند که نیروهای این رژیم چگونه حتی به زمین‌های کشاورزی و درختان رحم نکرده‌ و آنها را از ریشه نابود کرده‌اند.

«نضال ابو جزر» کشاورز فلسطینی که همچنان رد تانک‌های صهیونیستی بر روی زمین کشاورزی‌اش واقع در منطقه ساحلی المواصی در جنوب غزه مشهود است، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «به ویرانی‌ها نگاه‌ کنید. مردم در آرامش در زمین‌های کشاورزی‌شان نشسته بودند که ناگهان تانک‌ها سر می‌رسند و به ما شلیک می‌کنند و سپس حمله هوایی رخ می‌دهد.»

این کشاورز ۳۹ ساله فلسطینی می‌گوید که حمله رژیم صهیونیستی در اواخر ماه ژوئن حدود ۴ هکتار از زمین‌ها را نابوده کرده و به شهادت پنج کارگر فلسطینی منجر شده است.

صهیونیست‌ها به اراضی کشاورزی و درختان هم رحم نمی‌کنند
کشاورزان در غزه

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌کند که این تنها مورد ثبت شده نیست و با استناد به بخش کشاورزی سازمان ملل و تصاویر ماهواره‌ای این سازمان و داده‌های فائو تاکید می‌کند که در سرتاسر غزه ۵۷ درصد از زمین‌های کشاورزی از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند.

«متئو هنری» از سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «این آسیب امنیت غذایی غزه را تهدید می‌کند زیرا ۳۰ درصد غذای فلسطینیان از این زمین‌های کشاورزی به‌دست می‌آید. اگر تقریبا ۶۰ درصد از زمین‌های کشاورزی آسیب دیده باشند، این مسئله تاثیرات قابل‌توجهی در حوزه امنیت غذا به همراه خواهد داشت.»

طبق آمار فائو، نوار غزه در سال ۲۰۲۲ محصولاتی را به ارزش ۴۴.۶ میلیون دلار عمدتا به کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی صادر کرد که توت فرنگی و گوجه فرنگی ۶۰ درصد از کل آن را تشکیل می‌داد اما پس از تاریخ هفتم اکتبر و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی این رقم به صفر رسیده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شوند که سازمان ملل در ماه ژوئن تخمین زد که ۹۶ درصد از غزه با «ناامنی غذایی در سطح بالا» مواجه هستند.

«لارس بروملی» از مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل متحد (UNOSAT) به خبرگزاری فرانسه می‌گوید این آسیب عموما به دلیل تاثیر فعالیت‌هایی مانند «فعالیت وسایل نقلیه سنگین، بمباران، گلوله‌باران و سایر فعالیت‌های مربوط به درگیری» است.

صهیونیست‌ها به اراضی کشاورزی و درختان هم رحم نمی‌کنند
نوار غزه

«ابراهیم ضهیر» کشاورز ۳۴ ساله فلسطینی پس از نابودی ۲ هکتار از زمین‌هایی که او در آن فعالیت می‌کرد، می‌گوید: «آنها با وارد کردن بولدوزرها و تانک‌های اسرائیلی به منطقه، زمین‌ها و محصولات کشاورزی را ویران کردند.»

ضهیر که خانواده‌اش محصولاتی را به کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی منتقل می‌کردند، اکنون حس «تهی‌دستی» دارد.

«ابو محمد زعرب» کشاورز ۶۰ ساله فلسطینی هم شرایط خود را «بدون هیچ منبع درآمدی» توصیف می‌کند و می‌گوید: «ارتش اسرائیل از زمین‌ها عبور و تمام درختان و محصولات را با بولدوزر و بمباران نابود کرد. ما خواهان توقف جنگ هستیم و همه چیز به شکل سابق خود بازگردد تا بتوانیم کشاورزی کنیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۲۴

خدالعنت کنه اسرائیل کودک کش و جنایتکار و تروریست و انشاالله بزودی اسرائیل جنایتکار ازروی زمین محو شود ا