• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403041711816
  • خبرنگار : 30057

۴ پیشکسوت و برترین‌های علم ژنتیک معرفی شدند

۴ پیشکسوت و برترین‌های علم ژنتیک معرفی شدند

در حاشیه کنگره ژنتیک از ۴ پیشکسوت و محقق برجسته حوزه ژنتیک با اعطای لوح تقدیر و قدردانی شد.

به گزارش ایسنا، در حاشیه افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک با حضور اساتید و محققان حوزه‌ه ژنتیک از ۴ پیشکسوت و محقق جوان تقدیر شد.

اسامی برترین‌ها به این شرح است:

حسن تاجبخش؛ دامپزشک ایرانی و استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی 

تاجبخش در سال ۱۳۳۵ با شرکت در کنکور دانشکده دامپزشکی، قبول شد و طی این دوره، در سال ۱۳۴۰ از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران دانش ‎آموخته شد. 

وی در سال ۱۳۴۲ پس از پایان دوره سربازی، در امتحان دستیاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شرکت کرد و از شهریور ماه همان سال به عنوان دستیار میکروب ‎شناسی انتخاب شد. در سال ۱۳۴۳ با استفاده از بورس دولت فرانسه، برای اخذ تخصص میکروب ‎شناسی و ایمنی شناسی، بیماری‌‎های گرمسیری و باکتری‌های بی‌‎هوازی به فرانسه عزیمت کرد و مدتی در آزمایشگاه دانشکده دامپزشکی و انستیتو پاستور لیون فرانسه به تحقیق مشغول شد و دو سال نیز در انستیتو پاستور پاریس دوره‌های تخصصی میکروب ‎شناسی و ایمنی شناسی را گذراند و در هر دو زمینه در بین تمام دانشجویان با رتبه ممتاز فارغ التحصیل و شاگرد اول شد.

وی همچنین در انستیتو پاستور پاریس در سرویس شیمی میکروبی، در مورد نقش ایمنی‌زایی و آنتی ‎ژن‎‌های تیموس تحقیق کرد و در سال ۱۳۴۶ برای خدمت به مردم، به وطن بازگشت.

تاجبخش سال ۱۳۴۷ کتاب «ژنتیک باکتری‌‏ها» را تالیف کرد که در آن زمان نقطه عطفی در علم جدید و ناشناخته ژنتیک در ایران بود؛ در همین سال‎‌ها به مقام استادیاری گروه میکروب‌‎‌شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سه سال بعد به درجه دانشیاری ارتقاء یافت.

وی از معدود اساتیدی است که در حوزه‌های متنوع میکروب شناسی، ایمنی شناسی، دامپزشکی، طب سنتی، تاریخ علم و ادبیات فارسی صاحب نظر است. 

دکتر محمدرضا نوری دلویی؛ استاد پایه ۳۷ دانشگاه علوم پزشکی تهران

او پس از اخذ مدرک لیسانس، با کسب رتبه‌ نخست کنکور فوق‌لیسانس شاخه‌ رادیوبیولوژی و ژنتیک، وارد IBB  (مرکز بین‌المللی تحقیقات بیوفیزیک و بیوشیمی) دانشگاه تهران شد. مرکزی که در آن زمان تازه تأسیس شده بود و از جایگاه بسیار بالایی در علوم سلولی و مولکولی روز برخوردار بود. پس از حدود سه سال تحصیلِ تمام وقت در مقطع کارشناسی ارشد، با استفاده از بورس شاگرداولی که به ایشان تعلق می‌گرفت، برای ادامه‌ تحصیل به خارج از کشور رفت.

میراث ماندگار استاد، بنیان‌گذاری‌های فراوان ازجمله بنیان‌گذاری گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه تهران با وجود مخالفت بسیار، تاسیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، تاسیس مجله‌ بین‌المللی علوم، تاسیس مجله‌ آموزش زیست‌شناسی و تاسیس گروه ژنتیک دانشگاه تربیت مدرس است؛ تربیت دانشجویان ژنتیک در مقاطع متفاوت را می‌توان بزرگترین میراث استاد دانست.

یکی از تاثیرگذارترین لحظات زندگی استاد زمانی است که عزم سفر برای ادامه تحصیل می‌کند؛ آنجا که پیش از سفر به آمریکا در روستای زادگاه خود به همراه پدر و مادر خاک وطن را در میان روسری مادر قرار می‌دهد تا همیشه به اصل و ریشه خود وصل بماند و با وجود چندین دهه از این رخداد این خاک جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی استاد است و بدون آن سر بر بالین نمی‌گذارد.

محمود تولایی استاد تمام پایه ۳۳ دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج)

وی در کارنامه کاری خود ثبت سه اختراع، ثبت ۱۱ ژن در بانک ژن جهانی، ترجمه و تدوین سه جلد کتاب تخصصی، فعالیت به عنوان مجری یا همکار در ۱۸ پروژه تحقیقاتی، انتشار ۸۲ عنوان مقاله نمایه شده در ISI یا سایر ایندکس‌های معتبر در مجلات علمی بین‌المللی و ده‌ها مقاله در مجلات داخلی و ارائه ۱۱۹ مقاله در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی ثبت کرده است.

ایجاد ۱۰ آزمایشگاه تخصصی، تأسیس و ریاست مرکز جامع ژنتیک نور و مدیریت طرح شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام در کشور از سال ۱۳۸۱ تاکنون از دیگر اقدامات وی است.

صادق شجاعی از محققان جوان و  دانشجوی سال چهارم دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دانشور جوان برتر 

از افتخارات وی می توان به این موارد اشاره کرد:

انتشار پنج مقاله علمی پژوهشی و ISI در مجلات علمی بین‌المللی و داخلی، ارائه ۱۰ مقاله در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی

همکاری در تالیف و ترجمه بیش از چهار کتاب علمی در حوزه زیست فناوری، مهندسی ژنتیک و کریسپر (در دست اقدام  جهت چاپ)، 

همکاری در بیش از ۷ پروژه  تحقیقاتی  در حوزه زیست فناوری و پزشکی،

فعالیت به عنوان مجری یا همکار  در پروژه‌های تولید کیت‌های تشخیصی و مولکولی مانند کیت تشخیص کرونا، کیت استخراج RNA ویروسی،

محیط کشت انتقال ویروسی،

کیت‌های استخراج DNA و RNA از بافت‌های انسانی، جانوری و گیاهی و استفاده از تکنیک کریسپر در  تشخیص ویروس کرونا از جمله فعالیتهای علمی و پژوهشی شجاعی است.

وی که متولد آذرماه ۱۳۶۹ در بهرمان کرمان است و طی دوران تحصیلات دانشگاهی خود حائز عنوان دانشجوی رتبه اول بوده، تلاش گسترده‌ای در راه‌اندازی و ترویج استفاده از روش کریسپر برای ویرایش ژنومی گیاهان در کشور داشته و به عنوان سخنران و مدرس کارگاه‌ها و سمپوزیوم‌های علمی در حوزه زیست فناوری و کریسپر فعالیت کرده است.

وی همچنین با حضور  مستمر  و فعال به عنوان کارشناس در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در ترویج علوم نوین حوزه زیست فناوری مانند کریسپر کوشش کرده است. 
 
شجاعی سوابق اجرایی متعددی از جمله: فعالیت به عنوان مدیر داخلی و سوپروایزر آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونای پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، راه‌اندازی و مدیریت داخلی بخش تشخیص ویروس کرونای یکی از آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی (از سال ۹۹ تاکنون)، سه دوره متوالی  دبیری انجمن علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و عضویت هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و همزمان ریاست  شاخه دانشجویی و دانش‌آموزی انجمن ژنتیک ایران (از سال ۱۳۹۷ تاکنون) را عهده‌دار بوده است.  

همچنین در این مراسم از کتاب تاریخ شفاهی نیم قرن تلاش انجمن ژنتیک رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha