• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403041711807
  • خبرنگار : 50592

تاکنون هیچ موردی از تب دنگی در یزد گزارش نشده است

تاکنون هیچ موردی از تب دنگی در یزد گزارش نشده است

ایسنا/یزد رییس گروه بیماری‌های واگیر ‌معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این‌ که بیماری غیر بومی «تب دنگی» تاکنون در برخی از نقاط کشور به علت مسافرت به بعضی کشورها شیوع یافته است، گفت: خوشبختانه تا امروز در یزد هیچ مورد ابتلایی به این بیماری شناسایی نشده است.

دکتر «مژگان مینوسپهر» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این که پشه آئدس نزدیک به هزار گونه دارد، گفت: همه گونه‌های آن ناقل بیماری نیستند و در حال حاضر مهم ترین نوع پشه‌های آئدس از نظر پزشکی، «آئدس اجیبتی» و «آئدس آلبوپیکتوس» است.

وی اظهار کرد: این دو پشه ناقل بیماری‌های مهم مانند تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا  می‌باشند که از بین آنها، تب دنگی خطر تبدیل شدن به نوع شدید و مرگ را دارد.

مینوسپهر تصریح کرد: مطابق با گزارشات نظام مراقبت حشره شناسی در کشور، در حال حاضر پشه آئدس مهاجم در استان‌های هرمزگان، شهرستان چابهار و کنارک استان سیستان و بلوچستان ،شهرستان عسلویه و کنگان استان بوشهر و گیلان وجود دارد.

رییس گروه بیماری‌های واگیر، گفت: انتقال محلی بیماری تب دنگی در کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و طغیان این بیماری در کشورهای آسیای جنوب شرقی وجود دارد.

وی اظهار کرد: افزایش مسافرت ها به کشورهای دارای انتقال محلی بیماری و استان‌هایی که پشه مهاجم آئدس وجود دارد باعث بروز زنگ خطر بیماری در کشور شده است.  

رییس گروه بیماری‌های واگیر استان خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشات نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال جاری تا دومین هفته تیرماه، بالغ بر ۱۳۹ مورد مثبت تب دنگی در کشور تشخیص داده شده است.

وی با بیان این که مطابق بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، اکثریت موارد تشخیص داده شده در خارج از کشور به بیماری مبتلا شده اند، گفت: از این بین هفت بیمار در شهر بندرلنگه تشخیص داده شده‌اند که بدون سابقه سفر به خارج کشور هستند و انتقال محلی  محسوب می‌شوند.

مینو سپهر تصریح کرد: بیماران اکثراً سابقه سفر به کشور امارات داشته‌اند و تعداد سه مورد از بیماران سابقه سفر به کشورهای پاکستان، عمان و بنین(غرب آفریقا) داشته‌اند.

وی افزود: به غیر از یکی از بیماران که اهل افریقاست، باقی بیماران دارای ملیت ایرانی هستند.

وی در خصوص تعریف مورد مشکوک تب دنگی بر اساس دستورالعمل مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، گفت: افرادی که در کشورهای دارای انتقال محلی بیماری بیماری یا استان‌های در معرض خطر سکونت دارند، افرادی که سابقه مسافرت به کشورهای دارای انتقال محلی بیماری بیماری دانگ داشتند و افرادی که با مورد مشکوک و محتمل تماس داشتند مورد مشکوک تب دنگی تلقی می‌شوند.

مینوسپهر در خصوص علائم ابتلا به این بیماری اظهار کرد: تب دهانی بالای ۳۸ درجه حداقل به مدت دو روز، سردرد شدید، درد حدقه چشم، احساس ضعف و خستگی، درد عضلانی، استخوانی یا درد مفاصل، پوست بر افروخته صورت، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و اسهال از علائم ابتلا به این بیماری است.

رییس گروه بیماری‌های واگیر تاکید کرد: چنانچه شخصی به تازگی سابقه مسافرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا استان‌های آلوده به پشه مهاجم را داشته و ظرف ۱۰ روز پس از بازگشت از سفر، دارای علائم بالینی ذکر شده شد، حتما به پزشک مراجعه نموده و پزشک را از سفر اخیر خود مطلع کند.

وی در خصوص جلوگیری از ابتلا به بیماری هنگام مسافرت به مناطق آلوده، گفت: به علت علاقه پشه‌های آئدس به رنگ‌های تیره افراد برای جلوگیری از گزش و جذب پشه، از لباس های رنگ روشن، گشاد و بلند در طبیعت استفاده کنند.

مینوسپهر با بیان این که این پشه در طول روز فعالیت می‌کند، گفت: استفاده از اسپری دور کننده یا قلم دافع حشرات در طول روز نیز مؤثر است.

رییس گروه بیماری‌های واگیر استان در پایان اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون در یزد تب دنگی و پشه‌های انتقال دهنده بیماری شناسایی نشده است.

انتهای پیام


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha