• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403041711749
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

موردی از ابتلا به تب دنگی در همدان مشاهده نشده است

موردی از ابتلا به تب دنگی در همدان مشاهده نشده است

ایسنا/همدان رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: موردی از ابتلا به تب دنگی در استان همدان مشاهده نشده است.

دکتر  یعقوب اندامی در گفت وگو با ایسنا از همدان، با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلا به تب دنگی در استان همدان مشاهده نشده است، اظهارکرد: تب دنگی بیماری است که از طریق پشه‌ای به نام «پشه آئدس» به انسان منتقل می‌شود. 

وی ضمن اشاره به علائم بیماری دنگی، تصریح کرد: علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

این مقام مسئول با بیان اینکه عامل ابتلا (پشه آئدس) علاقه فراوانی به ظروف پلاستیکی، یکبار مصرف و لاستیک خودرو داشته و در این اقلام اقدام به تخم گذاری می کند که با خروج لاروها از تخم در منطقه پراکنده می‌شوند، خاطرنشان کرد: این پشه به بوی پلاستیک جذب می‌شود و با گزش فرد مبتلا و گزش فرد دیگر بیماری را منتقل می‌کند.

 وی با بیان اینکه از اردیبهشت ماه، مراکز آپاراتی و تعمیرات خودرو در ورودی شهرهای استان و همچنین مراکز دپوی زباله بازدید به عمل آمد، تصریح کرد:تا کنون موردی از عامل بیماری یا ابتلا فرد مشاهده نشده است.

 رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح کرد: تب بالا، سردرد،کمردرد، خارش محل گزش، خارش گلو و بینی، خارش شدید در برخی نقاط و جوش‌هایی که قبلا در بدن مشاهده نشده نیز از جمله این علایم  تب دنگی است،

دکتر اندامی با بیان اینکه ضدعفونی کردن ظرفشویی و روشویی، خالی کردن آب اضافی کولر، شستن مداوم سطل‌های زباله و تمیز کردن ظروف آب پرندگان و… باید مد نظر قرار گیرد، تأکید کرد: تب دنگی در گروه‌های خاص مانند کودکان، زنان باردار و افراد با بیماری‌های مزمن، ممکن است به‌صورت شدیدتری ظاهر شود، سم‌پاشی سطل‌های زباله مکان‌های عمومی، سالن‌های ورزشی مهمانسراها مراکز نظامی و انتظامی و …مورد تاکید است.

اندامی خاطر نشان کرد: این عامل بیماری ممکن است  از طریق سبد میوه و سبزیجات یا هر چیز دیگری وارد استان و محل زندگی ما شود.

وی با بیان اینکه برای مقابله با این بیماری باید روش‌های پیشگیرانه را جدی بگیریم، عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال شاهد افزایش این بیماری در کل دنیا و کشور هستیم، بنابراین آموزش‌های لازم را جهت حساس‌سازی در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

اندامی با بیان اینکه در صورتی‌ که بیماری شدید باشد ممکن است منجر به بروز خونریزی‌های خود به خودی در ارگان‌های مختلف بدن شود، خاطرنشان کرد: در زمان ابتلا به این ویروس باید مایعات مصرف و استراحت شود.

وی با بیان اینکه زمان گزش پشه تا بروز علائم‌ 2 تا 7 روز است، گفت: این بیماری معمولا تا زمان بهبود دو  تا سه هفته طول می‌کشد. در صورت ابتلا باید هر چه سریع‌تر به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه شود.

اندامی با بیان اینکه پشه آئدس از نظر ظاهری طول یک سانتی متری دارد و حالت رنگارنگ است، گفت: نسبت به پشه‌های دیگر بزرگتر است و به آن ببر آسیایی می‌گویند.

وی درباره راه‌های پیشگیری از نیش این پشه خطرناک، بیان کرد: در خانه و محل زندگی‌ حتی‌الامکان از زیر گلدانی استفاده نشود، چرا که این محل بهترین جا برای زندگی و تخم‌ریزی این نوع پشه است، از لاستیک و ماده‌های پلاستیکی دوری کنند و آب زیر کولرها را جمع‌آوری کنند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مردم هنگام مسافرت مراقب گزش پشه‌ها باشند، گفت: لباس‌های آستین بلند بپوشند، از کرم‌های دافع حشرات استفاده شود و اگر دچار علائمی نظیر تب ناگهانی شدند هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha