• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041711512
  • خبرنگار : 71516

هاآرتص: ارتش اسرائیل پروتکل «هانیبال» را در هفت اکتبر اجرا کرد

هاآرتص: ارتش اسرائیل پروتکل «هانیبال» را در هفت اکتبر اجرا کرد

روزنامه هاآرتص فاش کرد براساس تحقیقاتی که در اراضی اشغالی انجام شده است، ارتش رژیم صهیونیستی هفت اکتبر پروتکل «هانیبال» را اجرا کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص نوشت، براساس تحقیقات انجام شده در اراضی اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی هفت اکتبر دستور ممانعت از بازگشت هر نوع خودرویی به غزه را داد.

ارتش هفت اکتبر دستور اجرای پروتکل هانیبال را برای قتل رباینده و ربوده شده صادر کرد.

در آن زمان بارها گزارشاتی درباره اجرای این پروتکل منتشر شد اما ارتش رژیم صهیونیستی این مسأله را تکذیب می‌کرد.

براساس اسناد این روزنامه، ارتش رژیم صهیونیستی این پروتکل را برای ممانعت از اسارت نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی توسط حماس اجرا کرد.

براساس گزارش این روزنامه در زمان حمله هفت اکتبر، دستور اجرای حمله هوایی نخست در گذرگاه بیت حانون (ایرز) صادر شد. بعدا ارتش رژیم صهیونیستی به پادگان «ریعیم» و کانون شهرک سازی «ناحال عوز» و منطقه نوار مرزی حمله کرد.

این روزنامه نوشت، ساعت اول حمله حماس صهیونیست‌ها دچار سردرگمی شده بودند. در هفت اکتبر نزدیک ظهر دستور داده شد که به هیچ خودرویی اجازه بازگشت به غزه را ندهید. ارتش در این مرحله هنوز نمی‌دانست چه تعداد از اسرائیلی‌ها به اسارت گرفته شده‌اند اما می‌دانست که تعداد زیادی هستند.

این اسناد جزئیاتی را درباره میزان گستردگی دامنه استفاده از پروتکل هانیبال در ساعات اولیه حمله حماس و در مناطق مختلف غلاف غزه منتشر کرد اما مشخص نیست که چه تعداد سرباز و غیرنظامی در نتیجه این دستورات آسیب دیدند. براساس اطلاعات تعداد زیادی از نظامیان و غیرنظامیان در معرض خطر و حملات ارتش اسرائیل قرار گرفتند. زمانی که شلیک موشک‌ها به اراضی اشغالی آغاز شد و هزاران نیروی حماس به غلاف غزه حمله کردند و خسارت‌هایی به تجهیزات کنترل و ارتباطات ویژه لشگر غزه زدند، «آوی روزنفیلد» فرمانده لشگر غزه دستور حمله را داد. این دستور یعنی فرمانده لشگر اختیاراتی گسترده‌تر از حد معمول دارد از جمله استفاده از سلاح و حملات فشرده در داخل اراضی اشغالی برای توقف حمله حماس. دستور اجرای پروتکل هانیبال صادر شد اما این دستور توسط فرمانده لشگر غزه صادر نشد.

این روزنامه به نقل از یک مسوول امنیتی صهیونیست نوشت: کسی نمی‌دانست در خارج چه خبر است. روزنفیلد در اتاق اضطراری بود و زمانی که بیرون جنگ بود از آن خارج نشد. همه از تعداد نیروهایی که به اراضی ما نفوذ کردند، شوکه شدند. طرحی برای مقابله با چنین حمله‌ای نداشتیم. هیچ کس ایده‌ای درباره تعداد ربوده شدگان یا مکان حضور نیروها نداشت. یک وضعیت جنون آمیز بود و بدون اطلاعات تأیید شده شروع به اتخاذ تصمیمات کردند.

پیشتر «بار زونشین» سروان ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگو با کانال ۱۳ تلویزیون این رژیم اذعان کرده بود طی حملات هفت اکتبر حماس به اراضی اشغالی، اسرای صهیونیست را هدف قرار داده است.

وی گفت: ما دو خودرو را در جریان حمله هفت اکتبر شناسایی کردیم که افراد زیادی در آن بودند اما نمی‌دانستیم که زنده هستند یا نه. من تصمیم گرفتم دو خودرو را هدف قرار دهم. من به این نتیجه رسیدم که کشتن آن‌ها بهتر از این است که به دست حماس ربوده شوند.

وی درباره اینکه آیا این اقدام براساس دستور ارتش رژیم صهیونیستی برای اجرای «پروتکل هانیبال» صورت گرفته است یا خیر، گفت: باید تدابیر عملیاتی را در خصوص این مسأله اتخاذ می‌کردیم. من فکر می‌کنم کار درست را انجام دادم.

دستورالعمل هانیبال یا پروتکل هانیبال یک پروتکل بحث‌برانگیز است که توسط نیروهای رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از دستگیری سربازان صهیونیست توسط نیروهای «دشمن» استفاده می‌شود.

پیشتر نیز شاهدان صهیونیست و برخی منابع گزارش داده بودند ۱۲ اسیر صهیونیست در یک شهرک صهیونیست نشین در جریان حمله هفت اکتبر حماس توسط یک تانک اسرائیلی هدف گرفته شدند.

عملیات طوفان الاقصی یک شکست اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و برخی مسوولان و تحلیلگران این رژیم اذعان می‌کنند تل‌آویو در جنگ با مقاومت فلسطین شکست خورده است و خود را در غزه گرفتار کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha