• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403041711441
  • خبرنگار : 50975

چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال تاکنون چند روز هوای پاک داشت؟

چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال تاکنون چند روز هوای پاک داشت؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سرپرست معاونت محیط‌زیست انسانی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعداد روزهای ھوای پاک، سالم و ناسالم در سال‌جاری، عنوان کرد: از ابتدای فروردین سال‌جاری تا ۱۲ تیرماه، تعداد روزهای پاک ۱۸ روز، روزهای قابل قبول ۸۵ و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس یک روز براساس شاخص ذرات معلق کوچکتر از ۵.۲ میکرون بوده است.

محسن کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کمیته بررسی آلایندگی واحدھای تولیدی، صنعتی و خدماتی چهارمحال و بختیاری در پایان هر فصل برگزار می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته مجموعا ۱۶۸ واحد صنایع آلاینده در استان وجود داشت. 

سرپرست معاونت محیط‌زیست انسانی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست در راستای کنترل آلایندگی واحدھای آلاینده، ضمن ثبت در فهرست مشمول پرداخت عوارض سبز، پس از یک دوره اخطار برای اصلاح وضعیت زیست محیطی واحد، در صورت عدم رعایت استانداردھای زیست محیطی، در راستای توقف فعالیت واحد و برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

وی با اشاره به تعداد روزهای ھوای پاک، سالم و ناسالم در سال‌جاری، عنوان کرد: از ابتدای فروردین سال‌جاری تا ۱۲ تیرماه، تعداد روزهای پاک ۱۸ روز، روزهای قابل قبول ۸۵ و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس یک روز براساس شاخص ذرات معلق کوچکتر از ۵.۲ میکرون بوده است.

منشاء گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری چیست؟

کریمی علت بروز پدیده گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری را منشأ داخلی و خارجی بیان کرد و افزود: منشأ خارجی گرد و غبار در استان از کشورھای حوزه خلیج فارس و بیابان‌های کشور عراق است که بخش عظیمی از استان بالاخص جنوب و غرب استان را درگیر می‌کند و منشأ داخلی گرد و غبار استان از کانون‌های محلی گرد و غبار در دشت‌های شهرکرد، بروجن، سفیددشت و خانمیرزا است.

 وی ادامه داد: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، از بین رفتن پوشش گیاهی و تغییر در بافت خاک و تمرکز واحدھای آلاینده ھوا در دشت سفیددشت و بروجن، پتانسیل تولید گردوغبار در این دشت‌ها افزایش می‌یابد.

سرپرست معاونت محیط‌زیست انسانی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این استان میزان غبارریزی در واحد سطح و زمان بالاست، گفت: در سه شهرستان بروجن، شهرکرد و خانمیرزا میزان ذرات گردوغبار زیر ۱۰ میکرون به ۸۱۱ تن در سال رسیده است که آسیب جدی به سلامت عمومی، منابع طبیعی و محیط زیست و اقتصاد وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دانشگاه شهرکرد، بیش از ۱۳۳ ھزار هکتار از اراضی استان به کانون گردوغبار تبدیل شده‌اند که در صورت عدم اتخاذ تمهیدات کارآمد برای احیاء، وسعت این کانون‌ها افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha