• شنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: علم

رصد یک ستاره نوترونی که به سرعت در حال چرخش است

پژوهشگران آمریکایی هنگام رصد آسمان، یک ستاره نوترونی به سرعت در حال چرخش کشف کردند که پرتوهایی از تشعشعات را مانند یک فانوس دریایی کیهانی در سراسر جهان می‌چرخاند.

به گزارش ایسنا، «آماریس مککارور»(Amaris McCarver) پژوهشگر بخش سنجش از دور «آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا»(NRL) و گروهی از ستاره‌شناسان، یک ستاره نوترونی را کشف کرده‌اند که به سرعت در حال چرخش است.

به نقل از اسپیس، این ستاره نوترونی به سرعت در حال چرخش یا «تپ‌اختر»(Pulsar) در خوشه ستاره‌ای متراکم «Glimpse-CO1» قرار دارد که در فاصله حدود ۱۰۷۰۰ سال نوری از زمین واقع شده است. این تپ‌اختر میلی‌ثانیه‌ای که صدها بار در ثانیه می‌چرخد، نخستین نمونه در نوع خود است که در خوشه ستاره‌ای Glimpse-CO1 یافت می‌شود.

رصدخانه «آرایه بسیار بزرگ»(VLA)، تپ‌اختر را که «GLIMPSE-C01A» نام‌گذاری شده است، در ۲۷ فوریه ۲۰۲۱ مشاهده کرد اما تا زمان رصد مککارور و همکارانش، در حجم وسیعی از داده‌ها مدفون ماند.

شرایط این ستاره‌های نوترونی نه تنها آنها را به آزمایشگاه‌های ایده‌آل برای مطالعه فیزیک در شرایط بی‌مانند تبدیل می‌کند، بلکه زمان‌بندی فوق‌العاده دقیق آنها را نشان می‌دهد. زمان‌بندی فوق‌العاده دقیق بدان معناست که از تپ‌اخترها می‌توان به عنوان ساعت‌های کیهانی استفاده کرد. تپ‌اخترها به قدری دقیق هستند که می‌توان آنها را برای بررسی امواج گرانشی به کار برد. یکی از کاربردهای عملی این ویژگی، بنیان گذاشتن یک «GPS آسمانی» است که می‌توان از آن برای مسیریابی در فضا استفاده کرد.

مککارور و گروهش، این جرم جدید را هنگام استفاده از آرایه بسیار بزرگ در پروژه «VLITE» برای شکار تپ‌اخترهای جدید در ۹۷ خوشه ستاره‌ای پیدا کردند.

«تریسی کلارک»(Tracy Clarke) ستاره‌شناس بخش سنجش از دور آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا گفت: این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم از بررسی روشنایی رادیویی در فرکانس‌های گوناگون برای یافتن موثر تپ‌اخترهای جدید استفاده کنیم. این پژوهش، دریچه‌ای را به روی عصر جدیدی از جستجو برای تپ‌اخترهای بسیار پراکنده و پرشتاب باز می‌کند.

«امیل پولیسنسکی»(Emil Polisensky) ستاره‌شناس بخش سنجش از دور آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا گفت: تپ‌اخترهای میلی‌ثانیه‌ای، یک روش امیدوارکننده را برای هدایت خودکار فضاپیما از مدار پایین زمین به فضای میان‌ستاره‌ای بدون نیاز به تماس با زمین و در دسترس بودن GPS ارائه می‌دهند. تایید تپ‌اختر میلی‌ثانیه‌ای جدید که توسط مککارور شناسایی شده است، پتانسیل هیجان‌انگیزی را برای اکتشاف با داده‌های پروژه VLITE و نقش کلیدی کارآموزان دانشجو در تحقیقات پیشرفته برجسته می‌کند.

این پژوهش در «The Astrophysical Journal» به چاپ رسید.