• شنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041611092
  • خبرنگار : 71415

ارمنستان، غزه و اوکراین محور رایزنی‌های وزیر خارجه ترکیه در آذربایجان

ارمنستان، غزه و اوکراین محور رایزنی‌های وزیر خارجه ترکیه در آذربایجان

وزیر امور خارجه ترکیه و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به دیدار یکدیگر در شهر «شوشا» در قره‌باغ رفته و در این دیدار درباره روابط با ارمنستان که همسایه مشترک آنهاست، مذاکره کردند.

به گزارش ایسنا، روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان با ارمنستان از مدتها قبل تیره شد اما در سال‌های اخیر نشانه‌هایی از تحولات احتمالی در این روابط بروز یافته است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه به دیدار «الهام علی‌اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در شهر شوشا رفته و در این دیدار موضوع روابط با ارمنستان را مورد بحث قرار داد.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای با اشاره به نشستی میان علی‌اف، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان طی روزهای گذشته در شهر آستانه پایتخت قزاقستان بیان کرد یک چنین نشست‌های سه‌جانبه‌ای در آینده ادامه پیدا خواهند کرد.

فیدان در ادامه با اشاره به شهر شوشا در منطقه قره‌باغ که پیش از این توسط جمهوری آذربایجان از چند دهه اشغالگری ارمنستان آزادی پیدا کرد، گفت: «در این دیدار اعلامیه ۲۰۲۱ شوشا، که پایه و اساس روابط نزدیک بین جمهوری آذربایجان و ترکیه را به ویژه در خود شهر شوشا تشکیل داد، برجسته شد.»

بر اساس این بیانیه مقام‌های ۲ کشور به ابراز رضایت نسبت به توسعه موفقیت آمیز روابط مبتنی بر برادری، دوستی و ائتلاف بین آنها در همه حوزه‌ها پرداخته و بر اهمیت اتحاد و همبستگی میان ترک‌زبانان جهان تاکید کردند.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه ترکیه در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر ساخت فیدان دیداری نیز با «جیحون بایراموف»، همتایش در کابینه جمهوری آذرابیجان برگزار کرد.

بایراموف نوشت: «ما با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه کشور برادرمان، ترکیه یک تبادل نظر سودمند بر سر مسائل امنیت بین‌المللی، منطقه‌ای و ائتلاف انجام دادیم.»

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در اجلاس غیررسمی سران سازمان کشورهای ترک‌زبان (OTS) در شوشا آذربایجان خواستار تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و همبستگی میان کشورهای ترک در بحبوحه جنگ قدرت جهانی شد.

فیدان گفت: برای جلوگیری از تأثیر رقابت قدرت جهانی بر منطقه ما، باید صفوف خود را تقویت کنیم و از منابع خود برای رفاه مشترک استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: مالکیت منطقه‌ای و همکاری منطقه‌ای باید دو اصل اصلی تلاش مشترک را تشکیل دهد.

وی بر اهمیت ایجاد یک چارچوب قانونی برای حمایت از همکاری در بخش‌هایی مانند اتصال، انرژی، مالی، تجارت، دفاع و فناوری تاکید کرد. فیدان همچنین بر لزوم حمایت از جوامع دیاسپورا تاکید و تصریح کرد: کمک به هموطنان در حفظ هویت، مسئولیت تاریخی ماست. او خواستار افزایش روابط نهادی با کشورهای همسو با چشم انداز ترکیه شد و دفاتر ارتباطی و تماس با سفارتخانه‌ها را برای حمایت از اهداف فرهنگی و هویتی ترکیه پیشنهاد کرد.

فیدان با اشاره به مسائل جاری منطقه بر حمایت از مذاکرات صلح آذربایجان با ارمنستان تاکید کرد و از مواضع نامتعادل برخی کشورهای غربی انتقاد کرد و گفت: ما باید به حمایت کامل از برادرمان آذربایجان برای تکمیل موفقیت آمیز این روند ادامه دهیم.»

در مورد جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC)، فیدان خواستار حمایت از افزایش نمایندگی و ادغام اقتصادی TRNC در سازمان شد. او از اقداماتی مانند ایجاد یک دفتر تجاری و تقویت روابط توریستی و دیپلماتیک با قبرس شمالی حمایت کرد.

فیدان بحران انسانی در غزه را محکوم کرد و خواستار حمایت از مداخلات حقوقی بین‌المللی برای رسیدگی به درگیری شد. وی با بیان اینکه جهان ترک نمی تواند به فاجعه انسانی غزه پشت کند، از اعضای OTS خواست تا از روندهای حقوقی بین المللی مرتبط با موضوع اسرائیل و فلسطین حمایت کنند.

فیدان همچنین گفت که ترکیه معتقد است برای حل مناقشه در اوکراین باید یک «پلت‌فرم صلح» با مشارکت گسترده کشورها ایجاد شود.

او در نشست شورای وزرای خارجه سازمان کشورهای ترک در شهر شوشا آذربایجان گفت: درگیری در اوکراین که اکنون در سومین سال خود قرار دارد، مدتی است که ماهیت جنگ نیابتی به خود گرفته است. تصویر استراتژیک کنونی نشان دهنده تسلیح گسترده هر دو طرف و رفتار تهاجمی‌تر است. ترکیه طرفدار ابتکارات صلح گسترده است. پلت فرم صلح با تعامل و دیپلماسی گسترده کشورهایی که تحت تأثیر این درگیری قرار گرفته‌اند، باید یک صدا حرف بزنیم. 

فیدان روز جمعه وارد شهر شوشا شد تا در یک اجلاس ۲ روزه غیررسمی با شرکت سران اعضای سازمان کشورهای ترک‌زبان شرکت کند.

«جودت ییلماز»، معاون رئیس جمهور ترکیه به نمایندگی از کشورش در این اجلاس حضور پیدا کرد چون اردوغان برای تماشای مسابقه فوتبال میان ترکیه و هلند در جام ملتهای اروپا به آلمان سفر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha