• شنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403041610947
  • خبرنگار : 71415

فیلیپین پیشنهاد کمک آمریکا در مناقشات با چین را رد کرد

فیلیپین پیشنهاد کمک آمریکا در مناقشات با چین را رد کرد
برخورد قایق‌های گارد ساحلی چین با سلاح آب‌پاش با کشتی آذوقه‌رسان فیلیپین

رئیس ارتش فیلیپین که اخیرا در اواسط ماه ژوئن تقابل مجددی با چین در دریای چین جنوبی داشت اعلام کرد فیلیبپین دست رد به پیشنهاد کمک آمریکا به عملیات‌های خود در این دریا زده است.

به گزارش ایسنا، در یک سال گذشته تنش‌ها در دریای مورد مناقشه چین جنوبی بین فیلیپین و چین خشونت را در پی داشته است. در جدیدترین مورد از تقابل نیروهای ۲ کشور در دریای چین جنوبی که در تاریخ ۱۷ ژوئن صورت گرفت یک ملوان فیلیپینی یک انگشت خود را از دست داد. مانیل اعلام کرد یک قایق گارد ساحلی چین با «کوبیدن عمدی خود با سرعت بالا» باعث این حادثه شده است.

«رومئو براونر»، رئیس ارتش  فیلیپین اواخر پنجشنبه به خبرگزاری «رویترز» بیان کرد ایالات متحده که هم‌پیمان ائتلافی با کشورش است، پیشنهاد حمایت از عملیات‌های فیلپیین در دریای چین جنوبی را ارائه کرده اما مانیل ترجیح می‌دهد خودش عملیات‌هایش را مدیریت کند.

او خاطرنشان کرد: «آنها پیشنهاد کمک به ما را کرده و از ما درباره اینکه چطور می‌توانند به ما به هر نحو کمک کنند سوال پرسیدند. ما قبل از آنکه درخواست کمک کنیم همه گزینه‌های ممکن خود را امتحان خواهیم کرد.»

مانیل و واشنگتن در سال ۱۹۵۱ یک معاهده دفاعی دوجانبه را منعقد کردند؛ معاهده‌ای نظامی که در زمان حملات مسلحانه به نیروها، کشتی‌ها یا هواپیماهای فیلیپین در دریای چین جنوبی می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد.

در طول یک سال گذشته تقابلات میان فیلیپین و چین در دریای چین جنوبی که مورد مناقشه‌ترین دریای حوزه آسیا به حساب می‌آید افزایش یافته است. در حالی که پکن در تلاش برای تاکید بر ادعای ارضی خود در قبال این آبراهه است، مانیل نیز چند ماموریت را در این دریا با هدف رساندن محموله‌ به سربازان خود در یک کشتی جنگی پوسیده شده خود که سالها قبل در یک منطقه کم عمق به گل نشسته اجرا کرده است.

چند سیاستمدار غربی از جمله «مت پاتینگر»، معاون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا خواستار مداخله مستقیم آمریکا به منظور پشتیبانی دریایی از ماموریت‌های فیلیپین شده‌اند.

«ادوارد آنو»، مشاور امنیت میلی فیلیپین گفت این کشور تاکید دارد که عملیاتهایش را صرفا خودش اجرا کند.

او به رویترز تصریح کرد: «این جزو منفعت ملی مشروع ما است بنا بر این دلیلی برای آنکه آمریکا در آن مداخله کند نمی‌بینیم.» آنو ماه گذشته میلادی با «جیک سالیوان»، همتای آمریکایی خود بر سر آنچه که «اقدامات خطرناک و تنشزای چین» خواند گفتگو داشت و اظهار کرد: «شرایط خیلی دور از آنکه معاعده نظامی ۲ جانبه را اعمال کنیم است.»

وی افزود: «ما (فیلیپین و چین) توافق کردیم که تنشها کاسته شوند اما ما بر حقوقمان تاکید کرده و منافع ملی خودمان را به خطر نخواهیم انداخت و به مبارزه بر سر آنچه که متعلق به ماست و مدعی شدن آن ادامه خواهیم داد.»

هیچ یک از این ۲ مقام توضیح بیشتری درباره کمکی که آمریکا به فیلیپین پیشنهاد داده مطرح نساختند.

او اظهار کرد «گرگ پولینگ»، یک کارشناس دریای چین جنوبی در اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی واشنگتن به رویترز گفت اعتقاد دارد آمریکا اسکورت دریایی برای ماموریت‌های آذوقه رسانی فیلپینی به کشتی به گل نشسته خود را مد نظر دارد. واشنگتن قبل از این نیز به شکلی محدود از این ماموریت پشتیبانی به عمل آورده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha