• شنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403041610768
  • خبرنگار : 50016

دانش‌آموزان کاشت حلزون‌شده دست به قلم شدند:

ما شنوای ناشنوا هستیم

ما شنوای ناشنوا هستیم

ایسنا/آذربایجان شرقی «نمی‌دانم سخنانم را چگونه برایتان بیان کنم که بتوانم تنها گوشه‌ای از سختی‌هایی که کشیده می‌شود تا کودکی که کاشت حلزون شده بتواند کلماتی به زبان بیاورد و پدر و مادر خویش را تنها با گفتن کلماتی همچون پدر و مادر خوشحال کند، بازگو کنم؛ ولی متاسفانه خواهر کوچکم نیز کاشت حلزون شده و حالا می‌بینم که چقدر سخت است و مادر من با چه زحماتی ما را به این مرحله رسانده».

صدایش می‌لرزد و بغض اجازه نمی‌دهد ادامه نامه را بخواند. قرار نبود دیدار تعدادی از دانش آموزان کاشت حلزون شده و خانواده‌هایشان با مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی انقدر احساسی باشد، فضا داشت درست مثل تمامی جلسات، رسمی پیش می‌رفت و هدف، قدردانی از موسسه خیریه‌ای بود که با حمایت فرهنگیان و خیران بانی انجام عمل جراحی کاشت حلزون برای دانش‌آموزان ناشنوا شده بود؛ اما تماشای حرف زدن کودکی که تا دیروز نه می‌شنید و نه حرف می‌زد، همه را هیجان‌زده کرده بود.

زهرا که دانش‌آموز پایه نهم است، فارسی صحبت می‌کند، اما ترکی را هم به طور کامل متوجه می‌شود و سال‌های تحصیلش را با بالاترین نمرات، طی کرده، نامه‌ای از کیفش درآورد و بقیه بچه‌ها هم مثل او دل نوشته‌هایشان را آماده می‌کنند، صراحت بیان و واژه‌های نافذش، هر شنونده‌ای را متاثر می‌کند:

ای که دستت می‌رسد، کاری بکن

او از سختی‌های داشتن فرزند ناشنوا و کاشت حلزون شده و زبان آموزی به او و بعد، از هزینه‌های سنگین تحصیل این دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی نوشته است: 

«شنوایی ما نسبت به دانش‌آموزان عادی کم است و حتی نسبت شنوایی افراد کاشت حلزون شده نیز با هم متفاوت است؛ به همین دلیل ما مجبور به ادامه تحصیل در مدارس غیردولتی هستیم و هزینه‌های سنگین تحصیل در کنار سایر مشکلات، زندگی را برای ما سخت کرده است.

الان حدود چهار سال است که یسنا خواهر کوچکم را به کلاس‌های گفتار درمانی می‌بریم و بعد از بردن به کلاس‌های گفتار درمانی او فقط می‌تواند چند کلمه صحبت کند.

با وجود سختی‌ها خوبی‌هایی هست که  با تمام وجودمان حس کنیم و آن هم حس مهربانی آدم‌های بزرگ با قلب‌های مهربان همچون حاج کریم مردانی آذر، همراهان ایشان و معلمان عزیز که همواره با کمک‌هایشان موجب شادی ما شده و نعمت شنوایی را به کودکان ناشنوا بخشیده‌اند، است.

از خداوند بزرگ برای شما بزرگواران آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم بتوانم با خوب درس خواندنم زحمات شما را جبران کنم.
کلماتم را به قسمتی از شعر شاعر بزرگ، سعدی به پایان می‌رسانم:
ای که دستت می‌رسد کاری بکن 
پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار 
نام نیکو گر بماند زآدمی
 به کزو ماند سرای زرنگار»

پروتز حلزون شنوایی امیرعلی، برعکس دختران حاضر در جمع که پروتز زیر مقنعه و روسری مانده و دیده نمی‌شود، قابل مشاهده است، دستگاهی کوچک و دو قسمتی که برعکس ظاهر ساده‌اش، حدود ۵۰ میلیون تومان آب می‌خورد و هر فرد کاشت شده باید حداقل یک باتری اضافی در خانه داشته باشد تا به محض پیشامد مشکل، از باتری زاپاس استفاده کند؛ اما  باتری باکیفیت بسته به مارک پروتز، حداقل دو میلیون تومان، هزینه دارد.

بچه‌هایی که تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار می‌گیرند، تا مدت‌ها نیازمند گفتاردرمانی و تحصیل در مدارسی با جمعیت دانش‌آموزی کم و نیازمند توجه ویژه معلم هستند؛ از این رو تامین شهریه‌های چند میلیونی در کنار سایر هزینه‌ها برای خانواده‌ها که اغلب کم‌برخوردار هستند، ممکن نیست.

آن‌ها آرزوهای بزرگی دارند که فقط با کمک خیران، محقق می‌شود، در ادامه امیرعلی، دانش‌آموز کلاس سوم نامه‌اش را می‌خواند، او هم مانند هم‌نوعانش، درد مشترک دارد و اینگونه نوشته است:

«ای نام تو بهترین سرآغاز 
بی‌نام تو نام کی کنم باز

من امیر علی، دانش‌آموز کلاس سوم هستم و چهار سال هست که کاشت حلزون شده‌ام و با لطف خداوند و تلاش‌های خانواده‌ام توانسته‌ام بشنوم و حرف بزنم؛ اما هزینه‌های بعد از عمل خیلی زیاد هست که خانواده من به تنهایی قادر به پرداخت آن‌ها نیستند به خصوص هزینه‌های مدرسه غیردولتی که خیلی زیاد است. درس خواندن در مدرسه دولتی برای من و دوستانم سخت است. چون وقتی تعداد دانش‌آموزان زیاد باشد، هم معلم وقت کمتری برای رسیدگی به درس من دارد و هم حواس من موقع تدریس درس پرت می‌شود و در نتیجه من درس را نمی‌توانم بهتر یاد بگیرم. امیدوارم که شما درباره این مشکل ما را ی یاری کنید تا ما هم بتوانیم با خیال راحت درس بخوانیم. 
خداوند همراهتان»

روانخوانی امیر علی به قدری خوب است که بی هیچ اشتباه لفظی و تپق زدنی، متن را می‌خواند و پشت این مهارت و بی‌تقص بودن، مادری فداکار نهفته است. مادر امیرعلی که با غروری خاص و چشمانی تر شده به او نگاه می‌کند، می‌گوید: "شنوایی این بچه‌ها کاملا به پروتز وابسته است، بارها پیش آمده که باتری دستگاه تمام شده و امیر علی وسط کلاس درس جا مانده و دیگر نشنیده یا در خانه وسط انجام تکالیف مدرسه، دستگاه باتری تمام کرده و چون باتری زاپاس نداشتیم، منتظر مانده‌ایم تا باتری شارژ شود.

حرف همه ما یکی است، ما نیازمند حمایت حداقل مقطعی برای تحصیل فرزندانمان در مدارس غیردولتی هستیم، اما هیچ تخفیفی برای این دانش‌آموزان که تعدادشان زیاد هم نیست، اعمال نمی‌شود، تامین این هزینه‌ها در کنار سایر نیازها مانند کلاس‌های گفتار درمانی و ... عملا غیرممکن است.

ما مواردی داشتیم که فرد، کاشت حلزون شده، اما به دلیل نداشتن توانایی در تامین هزینه‌های بعد از آن من جمله خرید باتری شارژی و ... نتوانسته است بشنود و تحمل نشنیدن بعد از تجربه حس شنوایی به کمک پروتز حلزون، بسیار تلخ و دردناک‌تر از ناشنوایی مطلق بوده و این کودکان به همین دلیل علاوه بر ناشنوایی دچار مشکلات عصبی نیز شده‌اند."

آخرین نامه را سحر می‌خواند، دانش آموز پایه یازدهم، او نامه‌اش را با قدردانی از بزرگ خیران مدرسه‌ساز و نام آشنا در ایران و آذربایجان شرقی، خانواده مردانی آذر، شروع کرده است: 

«با سلام به تمامی سرورانی که در این شادی سهیم هستند. سلام به مردانی‌آذرها به دکترها که همیشه در کمک به فرزندان ناشنوا گام‌های بزرگی برداشته‌اند. به مردانی و زنانی که همیشه در کنار ما بوده و خواهند بود مردانی که از خود گذشتگی نشان دادند و از هیچ کمکی دریغ نکردند. من هم کودکی ناشنوا بودم که با کمک شما توانستم بشنوم و از شما تشکر می‌کنم. خداوند مسئولان، افراد خیر و نیکوکار را که برای نجات ما و همنوعان ما تلاش می‌کنند تا ما را از سیاهی‌ها و خاموشی‌ها نجات دهند، اجر دهد و وعده‌اش را در مورد آنان محقق سازد و آنان را همواره در راه خدمت به بندگان ثابت قدم فرماید.
 بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار»

 مسعود سعادتی،  مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه درک تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان از ملزومات آموزش به کودکان کاشت حلزون است، می‌گوید: پیشنهاد اتخاذ تدابیر لازم برای تحصیل این کودکان در مدارس غیردولتی با تدوین بسته‌های حمایتی و در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه، قابل طرح و بررسی در شورای آموزش و پرورش بوده و بر خود وظیفه می‌دانیم علاوه‌ بر بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت استان جهت بهبود کیفیت آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، ظرفیت‌های برون سازمانی را نیز پای کار بیاوریم.

چندی پیش معاون درمان وزارت بهداشت در خبری مسرت بخش برای دانش آموزان ناشنوا و خانواده‌هایشان از صفر شدن صف انتظار کاشت حلزون شنوایی ، ریشه‌کنی کم شنوایی عمیق کودکان نیازمند کاشت حلزون شنوایی و کاشت رایگان حدود ۲۰۰۰ حلزون شنوایی در کودکان ناشنوا برای نخستین بار در کشور خبر داده بود؛ اما هزینه‌های بعد از عمل جراحی نیز برای بسیاری از خانواده‌ها کمرشکن است.

تا کنون به همت خیران به ویژه فرهنگیان خیر استان آذربایجان شرقی، ۶۰۰ کودک ناشنوا از خاموشی رهایی یافته و تحت عمل جراحی کاشت حلزون و مراقبت‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha