• جمعه / ۱۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403041509830
  • خبرنگار : 50659

مشارکت مردم؛ سربلندی نظام

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل: حضور پرشور در انتخابات نشان دهنده شور انقلابی است

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل: حضور پرشور در انتخابات نشان دهنده شور انقلابی است

ایسنا/اردبیل رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: انتخابات نماد مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی است و حضور پرشور در انتخابات نشان دهنده شور انقلابی و شعور دینی مردم هست.

حسام رسولی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص انتخابات و راهکارهای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات و افزایش مشارکت اظهار کرد: انتخابات نماد مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی است و حضور پرشور در انتخابات نشان دهنده شور انقلابی و شعور دینی مردم هست و اما اینکه با چه سازوکارهایی می توانیم حضور مردم را در انتخابات باشکوه‌تر داشته باشیم یک بخشی از این حضور به عملکرد روسای جمهور و منتخبین در سال های گذشته مربوط  می شود.

وی ادامه داد: اگر مردم بعد از انتخاب رئیس جمهوری قبلی که انتخاب کردند و شعارها، وعده ها و قول هایی که ایشان داده عمل کرده باشد طبیعتا اساس کار طوری شکل می‌گیرد که اعتماد مردم نسبت به مسئولین افزایش پیدا می‌کند، سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا می‌کند و این سرمایه اجتماعی که در دوره گذشته شکل می‌گیرد مطمئنا تاثیرگذار در حضور مردم در نوبت بعدی انتخابات هست.

رسولی اذعان کرد: اساس کار این است که ما سرمایه اجتماعی مردم را افزایش دهیم و این سرمایه اجتماعی هم با صداقت و با عملکرد و کارنامه خوب مسئولین می‌تواند به وجود آید و نهایت اعتماد مردم را به خودشان جلب می‌کنند و این اعتمادی که به وجود می آید مردم را دلگرم می‌کند تا در انتخابات بعدی هم با جدیت حضور پیدا کنند.

ورود خردمندانه و اخلاق مدارانه رهبران فکری جامعه و نخبگان به انتخابات

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: اما در دوره انتخابات هم یک سری سازوکارهایی می تواند برای پرشور کردن انتخابات موثر واقع شود که یکی از عوامل بحث رهبران فکری جامعه است. رهبران فکری جامعه باید ورود خردمندانه و اخلاق مدارانه به انتخابات داشته باشند. نخبگان جامعه نسبت به سرنوشت جامعه بی تفاوت نباشند. وقتی مردم ببینند که نخبگان و فرهیختگان و رهبران فکری جامعه پای کار هستند و روشنگری و تبیین گری و احساس مسئولیت می‌کنند، برای حضور در انتخابات هم اقشار مختلف مردم علاقه‌مندتر می شوند.

رسولی اظهار کرد: یک سازوکار دیگر گروه های سیاسی، احزاب و تشکل های سیاسی هستند که هر چقدر این تشکل ها با انرژی و پویایی بیشتر وارد صحنه انتخابات شوند و کاندیداهای مورد علاقه خودشان را معرفی و تبیین گری کنند قاعدتا حضور مردم را می توانیم در انتخابات به شکل بهتری داشته باشیم.

وی بیان کرد: رسانه ها در این میان نقش بسیار تاثیرگذاری دارند در درجه اول رسانه ملی است که اگر بتواند به شکل بی طرفانه و با سازوکارهای مناسب و معقول به انتخابات بپردازد، به اصل مشارکت در انتخابات و ضرورت حضور مردم را در انتخابات تبیین کند و همچنین این چند دوره انتخابات نشان داده که برگزاری مناظرات به شکل مناسب و مطلوب تاثیر بسیار خوبی در روشنگری و انتخاب بهتر مردم و ایجاد شور انتخاباتی را شاهد هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: در نهایت سازوکار دیگری که می‌شود به آن پرداخت سازوکارهای محیط های علمی و دانشگاهی و مراکز فرهنگی است که اینها اساس تفکر فلسفی و فرهنگی مردم را شکل می‌دهد. آموزش و پرورش و دانشگاه ها به شکل بنیادین در شکل گیری معرفت سیاسی و نقش فرد فرد اعضای جامعه در تعیین سرنوشت خود نقش دارند که بصورت عمیق باید به آن بپردازند.

داشتن کارنامه و سابقه اجرایی قوی، نگاه و برنامه متوازن و منسجم نسبت به مسائل جامعه از ویژگیهای نامزد اصلح

رسولی درباره نحوه انتخاب نامزد اصلح توسط مردم اظهار کرد: انتخاب اصلح و شرایط نمایندگان در قانون اساسی آمده است از قبیل اینکه ایرانی الاصل باشد، تابعیت ایرانی داشته باشد، مدیر و مدبر باشد، رجال سیاسی مذهبی باشد، امانت دار و با تقوا و معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی باشد. اینها مهمترین محورها و ویژگی‌هایی هستند که در یک رئیس جمهور باید باشد و مردم افرادی را انتخاب کنند که شرایط آن در قانون اساسی آمده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور منتخب به چند نکته مهم سوگند می خورد که آنها را رعایت و پاسداری کند که یکی بحث عدالت است. باید به گسترش عدالت در جامعه، پاسداشت آزادی و حرمت اشخاص و پاسداشت حقوقی که قانون اساسی به تک تک افراد جامعه قائل هست، بپردازد. قاعدتا رئیس جمهور بایستی تعهدش به عموم مردم و نظام و انقلاب و شهدا باشد و نه به جناح ها، گروه ها و خدای نکرده به گروه های پشت پرده.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل افزود: طبیعتا اصلح فردی است که کارنامه قوی ، سابقه اجرایی قوی و برنامه منسجمی در گذشته داشته باشد و همچنین کسی که نگاه و برنامه متوازن و منسجم نسبت به مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

وی ادامه داد: نگاه متوازن به این معنی که بتواند به همه مسائل سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی توجه کند و انسجام به مفهوم اینکه نباید تضاد و تناقض در بین برنامه و دیدگاهش وجود داشته باشد. در حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرهنگی بایستی یک نگاه منسجمی داشته باشد و تعارض در این دیدگاه ها می تواند باعث شود که در موقع اجرا نتواند که وعده ها و قول های خودش را عملی کند.

مردمی بودن و اجتناب از گروه و حزب گرایی؛ انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل در خصوص انتظارات و مطالبات از رئیس جمهور آینده هم گفت: انتظارات اصلی این است که واقعا مردمی باشد به این معنی که یک فردی باشد که با مردم و در میان مردم باشد و از گروه گرایی و حزب گرایی اجتناب بکند.

رسولی افزود: رئیس جمهور باید ویژگیهای مردمی بودن را حس کند تا مردم هم احساس کنند که رئیس جمهور بعد از انتخاب شدن باز هم در میان مردم هست و از مردم فاصله نگرفته و در دایره گروه های سیاسی و حزب ها محصور نشده و انتظارات مردم را برآورده می کند و اولویت هایی که انتخاب می کند اولویت هایی باشد که مورد انتظار مردم هست و به شعارهایی که  داده پای بند باشد و وعده صادق دهد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی ما این است که در موقع انتخابات شعارها و وعده های خوبی داده می شود ولی در عمل مردم می بینند که عملکرد با این وعده ها فاصله دارد و اینکه رئیس جمهور بایستی مجری قانون اساسی باشد. شخص دوم مملکت و بالاترین قدرت اجرایی در مملکت می‌باشد و بایستی رسالت اصلیش که تحقق قانون اساسی است را محور فعالیت خودش قرار دهد نه این که وامدار یک گروه و حزب سیاسی شود و صرفا مطالبات حزب و گروه و جناح سیاسی خودش را پیگیری کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل اذعان کرد: یکی از مسائلی که بایستی رئیس جمهور منتخب به آن توجه کند این است که در مسیر سیاست های کلی نظام حرکت کند.

رسولی در پایان اظهار کرد: اساس کار این است که ما در نظام جمهوری اسلامی باید ولایت مداری و اخلاق مداری را که وجه ممیزه نظام جمهوری اسلامی با سایر حکومت ها است را داشته باشیم و حتی حکومت هایی که به نام مردمی شکل گرفتند باید خودش را نشان بدهد و الگویی باشد که در عمل کارآمدی نظام را ارتقا دهد. انتظاری که از رئیس جمهور منتخب هست این است که بتواند واقعا کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را ارتقا دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha