• پنجشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403041409569
  • خبرنگار : 50455

به مناسبت روز قلم؛

معجزه قلم؛ تجربه‌ی ملکوت است

معجزه قلم؛ تجربه‌ی ملکوت است

ایسنا/قم یک نویسنده بیان کرد: معجزه قلم در باورپذیر ساختن و نیل به ماورای این ماده سخت و رخصت دادن به مخاطب برای فراغت خیال از لاهوت و تجربه‌ای هرچند محدود از ملکوت است.

محمد رودگر، عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، به مناسبت روز قلم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اهل قلم کسی است که در کنار برخورداری از قدرت اعجاز قلم و نویسندگی حرفه‌ای، اهلیت ناشی از تعهد به یک سری مبانی اخلاقی و عقیدتی را نیز با خود داشته باشد.

وی ادامه داد: اهلیت یک نویسنده ایرانی برای قلم آنجاست که فهم درستی از «ایرانی بودن» و «اسلامی بودن» داشته باشد، در توافق میان این دو در خود موفق بوده باشد و در دفاع این هر دو هیچ تردید نداشته باشد.

این نویسنده با بیان اینکه قلم یک شعبده دارد و یک معجزه، اضافه کرد: شعبده قلم فروغلتیدن در کشش‌های ساختاری و صناعات ادبی و کامیابی مجازی مخاطب در انواع شهوت‌هاست. اما معجزه قلم در باورپذیر ساختن و نیل به ماورای این ماده سخت و رخصت دادن به مخاطب برای فراغت خیال از لاهوت و تجربه‌ای هرچند محدود از ملکوت است.

این پژوهشگر در پاسخ به اینکه چه می‌شود که مردم از قلم نویسنده فاصله می‌گیرند، بیان کرد: باید دید چه مردمی و چه قلمی، نویسنده صاحب‌قلم که قائل به اهلیت قلم است، مخاطب خاص خود را دارد و طبیعی است که طیفی از مردم از او فاصله بگیرند.

وی ادامه داد: نویسنده‌ای هم که قائل به اهلیت قلم نیست، مخاطب بسیار داشته، طیفی دیگر از او فاصله می‌گیرند. البته خیلی وقت‌ها هم فاصله گرفتن مردم از کتاب و نویسنده دلایل ساده‌تری دارد مثل فاصله گرفتن نویسنده از مردم خود و فرهنگ بومی، آشنا نبودن نویسنده با ساختارها و تکنیک‌های روز.

رودگر در مورد کتاب‌هایی که بیشترین تاثیر را برایش به ارمغان آورده است، عنوان کرد: بنده علاقمند به ادبیات عرفانی هستم که برگرفته از ساختار و محتوای قرآن، در تراث ادبی ایران بزرگ شکل گرفته است؛ متون تذکره نگاری، مجالس نویسی، مقالات شمس تبریزی، و از مخاطب‌های قدیمی داستان‌های کارور و بورخس و مارکز هستم.

وی با بیان اینکه توجه به داشته‌های بومی و توافق میان «ایرانی بودن» و «اسلامی بودن» منجر به این شد که در حوزه فرهنگ و ادبیات موفق باشم، یادآور شد: دیلمزاد، دخیل هفتم، ابرشهر، و کتاب‌هایی چون رئالیسم عرفانی، کیمیای کرامت، عرفان خراسان از جمله آثاری است که نگارش کردم.

این نویسنده در پایان به فرزندان ایران توصیه کرد: کتاب را بشناسید و مخاطب خوبی برای یک کتاب خوب باشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha