• پنجشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041409452
  • خبرنگار : 50404

شاعران چه انتظاری از دولت چهاردهم دارند؟

شاعران چه انتظاری از دولت چهاردهم دارند؟

ایسنا/خراسان رضوی حمایت برای چاپ کتاب شعر، دغدغه و انتظار اصلی بیشتر شاعران از دولت چهاردهم است.

همواره شاعران یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین اقشار جوامع مختلف بوده‌اند که توانسته‌اند با نظرات و آثار عاشقانه و اجتماعی خود اتفاقات زیبایی را رقم بزنند. اتفاقاتی که درون قلب‌ها، در دل خانه‌ها و در کوچه و بازارهای هر شهر تاثیر گذاشته و احساسات افراد را به سمتی متمایل کرده است تا انسان‌های بهتری برای خود و دیگران باشند.

با توجه به همزمانی روز قلم و قرار داشتن در ایام انتخابات ریاست جمهوری، به سراغ جمعی از شاعران جوان و فعالی رفتیم که در جلسات مختلف شعر حضور دارند و نظرات آن‌ها را درباره دغدغه‌ها و انتظارات‌شان از رئیس‌ جمهور و دولت چهاردهم جویا شدیم.

حسین سیدبر، شاعر مشهدی که یک مجموعه شعر عاشقانه و دو مجموعه شعر چاپ‌شده برای شهدا دارد، با توجه به سختی‌های انتشار کتاب شعر برای بسیاری از شاعران، گفت: بسیاری از شاعران را در مشهد می‌شناسم که چون صرفاً از نظر مالی تامین نیستند، از چاپ کتاب خودداری می‌کنند که این مسئله اتفاق آسیب‌زایی است و موجب سرقت‌های ادبی می‌شود. اگر درصدی از بودجه به شاعران برای چاپ کتاب اختصاص داده شود، بسیاری از شاعرانی که با وجود جایگاه خوبی که دارند، اثری به چاپ نرسانده‌اند می‌توانند آثارشان را منتشر کنند.

وی با اشاره به اینکه شعر همیشه غریب بوده است، ادامه داد: هنگامی که نامزدهای انتخاباتی درباره حوزه فرهنگ در مناظره‌ها صحبت می‌کردند، کوچکترین صحبتی درباره شعر نشد و بیشتر نگاه‌ها به سمت سینما بود.

این شاعر بیان کرد: در سال‌های دور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی فعالیت‌هایی در راستای ترویج شعر و ادبیات انجام می‌داد؛ اما امروز می‌بینیم دیگر به‌دلیل اختصاص نیافتن بودجه، فعالیتی در این زمینه نمی شود. اگر شاعران قرار است فعالیتی برای ترویج شعر انجام دهند، نباید دغدغه مالی داشته باشند که امروز این مسئله وجود دارد و امیدوارم در دولت آینده حل شود.

سیدبر با اشاره به موضوع سانسورهایی که با نگاه غیرتخصصی توسط برخی انجام می‌شود، گفت: با فضای که برای شاعران ایجاد شده، بیشتر کتاب‌هایی که قرار است چاپ شود به‌دلیل نگاه غیرتخصصی، در مواردی که به هیچ‌وجه آسیب‌زا نیست، سانسور می‌شود و جان کلام گرفته می‌شود. حرف من این است که کارشناسان تخصصی جایگزین شوند، نه کسانی که تخصصی در زمینه شعر ندارند.

وی با بیان اینکه استعدادهای بسیاری در زمینه شعر وجود دارد که یا کشف نشده یا فرصت بروز و ظهور پیدا نکرده‌اند، اظهار کرد: استعدادیابی در زمینه شعر مانند سایر هنرها یکی از کارهایی است که باید انجام شود و جوانانی که تریبون ندارند، بتوانند شعر خود را در معرض نمایش بگذارند.

سیدبر با اشاره به قانونی که برای اعطای کارت هنر وجود دارد، افزود: گفته می‌شود کارت هنر به کسانی تعلق می‌گیرد که حداقل دو اثر چاپ‌شده داشته باشند. بسیاری از شاعران و نویسندگان شاید آثار چاپ‌شده بسیاری داشته باشند، اما باید میزان و ملاکی وجود داشته باشد و سطح ادبی آن‌ها بررسی شود. اگر قرار است کارت هنر به کسی تعلق گیرد، اینکه صرفاً تعداد اثر چاپ‌شده زیادی داشته باشند، نباید ملاک قرار گیرد، بلکه برای چاپ یک کتاب سطح آن بررسی شود و سپس کارت به او اهدا شود.

علی اکبریان میمند، شاعر دیگری است که به بیان انتظارهای خود از دولت بعدی پرداخت و گفت: نخستین انتظاری که به‌عنوان یک شاعر از دولت آینده دارم این است که در انتخاب و ترکیب اساتید شعری که از سوی نهادهای فرهنگی برای آموزش و سخنرانی دعوت می‌شوند، دقت شود. برخی افراد هستند که همیشه، همه‌جا آن‌ها را می‌بینیم و خود آن‌ها نیز با یکدیگر در این زمینه شوخی می‌کنند؛ افرادی که اتصالات خود را دارند و بر همین اساس در اداره‌ها، جشنواره‌ها، جلسات و ... به‌عنوان برگزیده، داور، منتقد و استاد حضور دارند و بر این اساس نسل جوان‌تر چشم‌اندازی برای رشد و کسب جایگاه برای خود متصور نمی‌شود.

وی ادامه داد: انتظار بعدی این است که با توجه به قیمت کتاب و با توجه به اینکه بستر اصلی عرضه و دیده شدن شعر کتاب و کاغذ است، فکری شود و چاره‌ای اندیشیده شود تا شاعران خوب جرأت و جسارت برای انتشار کتاب پیدا کنند و ناشران نیز بتوانند از آن‌ها پشتیبانی خوبی انجام دهند تا بتوان به‌ جای کتاب‌های روانشناسی زرد و ترجمه که بسیاری از آن‌ها سر و ته ندارند، مردم را به سوی خواندن کتاب‌های شعر خوب سوق داد.

این شاعر اضافه کرد: امیدوارم جشنواره‌هایی که در دولت آینده برگزار می‌شوند، از لحاظ ترکیب داوران، موضوعات و برگزارکنندگان تنوعی ایجاد شود تا تمام شاعران، سبک‌های شعری و سلیقه‌ها را بتوان دید، شنید و خواند.

معصومه جراح‌زاده، شاعر دیگری که خبرنگار ایسنا با او گفت‌وگو کرد نیز با اشاره به مشکل چاپ کتاب که از نظرش مهمترین مشکل این روزهای شاعران است، گفت: مشکلی که جامعه نویسندگان و شاعران دارند این است که کمتر برای چاپ و عرضه کتاب‌های خود حمایت می‌شوند. با توجه به گرانی جوهر و کاغذ که به گرانی کتاب منجر شده است، ناشران تمایلی برای سرمایه‌گذاری روی آثار شاعران و چاپ آن‌ها نشان نمی‌دهند و مجموعه اشعار را در صورتی چاپ می‌کنند که شاعر با هزینه شخصی خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: محافل ادبی و کارگاه‌های خوب نقد در کلانشهرها وجود دارد و این بستر در شهرهای دیگر فراهم نیست که منجر به نارضایتی شاعران در شهرستان‌ها شده است، چون مجالی برای نقد آثار خود و عرضه آن به اساتید نمی‌بینند. امیدوارم در دولت آینده به این امر توجه شود تا عدالت در این زمینه برقرار شود.

این شاعر بیان کرد: البته ما توقع نداریم فراتر از انتظارهای ما اتفاقی رخ دهد، اما اگر از بُعد فرهنگی و هنری، وعده و وعیدی داده شده امیدواریم به آن پایبند باشند.

رسول یزدانی، شاعر جوان مشهدی نیز اظهار کرد: آزادسازی یا فضاسازی مناسب به‌صورت کلی، چه در عرصه هنر و چه مطبوعات، بخصوص هنر مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود، زیرا مادامی که روشنفکر و منتقد این حس امنیت را داشته باشد که نقد او با بازخوردی که سلب آزادی داشته باشد، مواجه نمی‌شود، نقد خود را انجام می‌دهد و این امر موجب رشد و پیشرفت جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: تصور می‌کنم اتفاقی که می‌تواند در شادی و رضایت عمومی موثر واقع شود، رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی است که هرچند ساده و سطحی به نظر می‌رسد، اما می‌تواند یک دولت را از باقی دولت‌ها نزد مردم جدا کند. به سبب اینکه نه در ایران بلکه در تمام دنیا تفریح، یکی از بالاترین بیزینس‌هاست که روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود و بخش مهمی از تفریحات ما در این روزگار به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردد، رفع فیلترینگ اتفاق موثری خواهد بود.

عباس تافته، شاعر دیگری که خبرنگار ایسنا به سراغ او رفت نیز درباره انتظارهای خود از دولت بعد، گفت: نکته‌ اصلی که در گام نخست باید به آن توجه شود نظارت بر بودجه‌های فرهنگی است، چون آن‌گونه که به نظر می‌رسد نظارت خاصی بر خرج بسیاری از بودجه‌های فرهنگی وجود ندارد یا در جایی که باید خرج نمی‌شوند. شایسته‌سالاری در گزینش افراد و انتصاب آن‌ها برای مسندهای فرهنگی کشور نیز بسیار مهم است، چون کسی که با حوزه شعر و اهالی آن آشنایی نداشته باشد طبیعتاً نمی‌تواند توجه خاصی نیز به این امر داشته باشد و انتظار ما این است که وزیر فرهنگ بعدی با اهالی ادبیات آشنایی داشته باشد.

وی باز کردن باب گفت‌وگو و انتقادپذیری را نکته مهم دیگر دانست و اضافه کرد: انتظاری که دارم این است که رئیس‌ جمهور آینده هرچند وقت یک‌بار جلسه‌ای با اهالی فرهنگ برگزار کند و سخنان و انتقادهای آن‌ها را بشنود. البته تاکیدی که وجود دارد این است که این جلسات را مختص اهالی سینما نبیند، چون بعضی دولت‌های پیشین فرهنگ و هنر را صرفاً در سینما و بازیگران می‌دیدند و شاعران قشر طردشده فرهنگ بودند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدامین موسوی که از شاعران آئینی مشهد محسوب می‌شود نیز اظهار کرد: توقع ما از رئیس‌ جمهور آینده این است که درک درد مردم را داشته باشد، آن‌ها را بفهمد و بخصوص در زمینه اقتصاد برای‌شان واقعاً کاری کند تا مردم بهبود اوضاع را لمس کنند. 

وی گفت: امیدوارم رئیس‌ جمهور آینده به‌گونه‌ای سخن بگوید، برنامه‌ریزی و عمل کند که آن شکاف اجتماعی را که به لحاظ فرهنگی - عقیدتی در جامعه به وجود آمده است کاهش دهد. همچنین عدالت را رعایت کند و این‌گونه نباشد که هر کسی پول بیشتری داشته باشد، جایگاه بهتری کسب کند و از امکانات بیشتری بهره‌مند شود. همچنین با توجه به اینکه یکی از علل بالا بودن پرچم ایران در این روزها، بالا بودن پرچم جبهه مقاومت است و امیدواریم رئیس‌ جمهور بعدی به امر مقاومت توجه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha