• پنجشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403041409445
  • خبرنگار : 71402

تاکید رهبران روسیه و چین بر اهمیت نقش سازمان همکاری شانگهای در جهان

تاکید رهبران روسیه و چین بر اهمیت نقش سازمان همکاری شانگهای در جهان

رئیس‌جمهور روسیه امروز پنج‌شنبه گفت، مسکو به همکاری شراکتی در سازمان همکاری شانگهای (SCO) اهمیت می‌دهد زیرا همکاری در آنجا بر اساس اصول برابری و در نظر گرفتن منافع در حال توسعه است.

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: «روسیه به همکاری مشارکتی در سازمان همکاری شانگهای اهمیت می‌دهد. ما خوشحالیم که این همکاری به طور پیوسته بر اساس اصول برابری، در نظر گرفتن منافع یکدیگر، احترام به تنوع فرهنگی و تمدنی و جستجوی راه‌حل‌های مشترک برای مسائل امنیتی مبرم، به توسعه خود ادامه می‌دهد.»

پوتین افزود: «با توجه به مشارکت فعال همکاران قزاقستانی یک بسته واقعا محکم و قاطع از اسناد و تصمیمات برای تصویب در شورای فعلی آماده شده است.»

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «اجرای آنها بدون شک به تقویت نقش و نفوذ سازمان همکاری شانگهای کمک خواهد کرد. رویکردهای کشورهای سازمان همکاری شانگهای در مورد جنبه‌های کلیدی دستور کار جهانی و منطقه‌ای در "اعلامیه آستانه" که برای تصویب در اجلاس ارائه شده، منعکس شده است. این اعلامیه همچنین تعهد همه مشارکت‌کنندگان سازمان همکاری شانگهای در شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی عادلانه بر اساس نقش مرکزی سازمان ملل متحد، بر اساس قوانین بین‌المللی و براساس تمایل دولت‌های مستقل برای مشارکت سودمند متقابل را برجسته می‌کند.»

امنیت اعضا و بحران در غزه

ولادیمیر پوتین همچنین تاکید کرد، امنیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همچنان در اولویت کار این سازمان است و ساختار منطقه‌ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای برای انجام این وظیفه متحول خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، رهبر روسیه افزود: «البته یکی از اولویت‌های فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای حفظ امنیت اعضا در امتداد مرزهای خارجی بوده و هست. این دقیقا همان چیزی است که تصمیمات امروز در مورد تبدیل ساختار منطقه‌ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای به یک مرکز جهانی گرفته شده است.»

پوتین گفت، مبارزه با جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی در فضای سازمان همکاری شانگهای هم با برنامه همکاری در این زمینه که در اجلاس سران سازمان در قزاقستان تصویب شد، تسهیل خواهد شد.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت کانون‌های بالقوه درگیری در قاره اوراسیا باقی می‌مانند و گسترش آنها هرج و مرج و بی‌ثباتی را به همراه خواهد داشت. او تاکید کرد: «متأسفانه، در قاره اوراسیا، در اوراسیا بزرگ، هنوز کانون‌های بالقوه دیگری برای درگیری وجود دارد که گسترش آنها مملو از هرج و مرج و بی‌ثباتی است. البته اول از همه، خاورمیانه و به‌ویژه وضعیت نوار غزه است.»
 

شی: سازمان همکاری شانگهای در طرف درست تاریخ است

از سوی دیگر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین هم امروز پنجشنبه گفت، سازمان همکاری شانگهای در سمت درست تاریخ و در سمت عدالت ایستاده است و این سازمان برای صلح در جهان حیاتی است.

به گزارش تلویزیون مرکزی چین «سی‌سی‌تی‌وی»، شی گفت: «سازمان همکاری شانگهای در سمت درست تاریخ، در سمت عدالت و بی‌طرفی ایستاده و برای جهان بسیار مهم است.»

شی گفت، کشورهای سازمان همکاری شانگهای باید از حق توسعه و حفظ ثبات زنجیره‌های تولید و در عین حال تحریک اقتصادهای منطقه‌ای محافظت کنند و افزود که کشورهای عضو سازمان باید به طور مشترک با مداخله خارجی مقابله کرده و قاطعانه از یکدیگر حمایت کنند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha