• پنجشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403041409336
  • منبع : نمایندگی مرکزی

واکسیناسیون ۲.۶ میلیون دام و طیور در استان مرکزی

واکسیناسیون ۲.۶ میلیون دام و طیور در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از واکسیناسیون ۲.۶ میلیون دام و طیور در استان در راستای پیشگیری و کنترل بیماری های دامی بویژه بیماری‌های قابل انتقال به انسان خبر داد.

محمد فتاحی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برخی از بیماری های دام و طیور قابل انتقال به انسان بوده و در برخی از موارد می تواند سبب مرگ شخص بیمار شود، به همین منظور از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از دو میلیون و ۶۶۵ هزار و ۵۲۱ نوبت واکسیناسیون در جمعیت دام و طیور این استان به منظور کنترل و مهار این بیماری ها انجام گرفته است.

وی گفت: از این حجم واکسیناسیون ۱۸۴ هزار و ۲۲۴ نوبت‌سر مربوط به ایمن سازی دام های استان علیه بیماری بروسلوز یا تب مالت بوده که از شایع ترین بیماری های قابل انتقال محسوب می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: همچنین از این تعداد ۹۶ هزار و ۲۹۷ مورد واکسیناسیون دام علیه بیماری شاربن صورت گرفته است.

فتاحی با اشاره به مبارزه با بیماری های انگلی دام و انجام سمپاشی ۲۴۴ هزار و ۶۵۰ متر مربع جایگاه دام و ۲۴ هزار و ۱۶۵ راس دام از ابتدای سال جاری گفت: این اقدام هم به منظور پیشگیری از شیوع بیماری ها به خصوص بیماری تب کریمه کنگو انجام شده که از مهم ترین بیماری های قابل انتقال از دام به انسان محسوب می شود.

وی اظهار کرد: در این مدت ۶ هزار و ۲۴۰ قلاده سگ صاحبدار نیز نسبت به بیماری مشترک هاری در شهرستان های این استان ایمن سازی شده اند.

فتاحی اضافه کرد: طی این مدت ۷ هزار و  ۳۶۰ راس دام سنگین به منظور پایش بیماری سل و بروسلوز مورد تست و آزمایش قرار گرفته اند و از این موارد هفت مورد سل مثبت و چهار مورد بروسلوز مثبت تشخیص داده شد که از چرخه مصرف حذف شده اند. 

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در راستای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز دو میلیون و ۳۸۵ هزار قطعه طیور علیه این بیماری مشترک استان ایمن سازی شده اند.

فتاحی همچنین به بازرسی های بهداشتی صورت گرفته در کشتارگاه های دام و طیور در این مدت اشاره کرد و گفت: ۱۶۴ لاشه دام و ۸۵ هزار و ۷۶۰ لاشه طیور، امسال توسط بازرسین دامپزشکی در کشتارگاه های استان ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شده که از اقدامات قابل توجه و مهم دامپزشکی استان در جلوگیری از شیوع انواع بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است.

فتاحی، معاینه ۱۴۳ هزار و ۲۳۳ راس دام در استان را از دیگر اقدامات کنترلی در راستای پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از دام به انسان عنوان کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha