• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403041309185
  • خبرنگار : 71972

مناظره انتخاباتی در المیادین؛ پیش‌بینی نتیجه انتخابات ایران سخت است

مناظره انتخاباتی در المیادین؛ پیش‌بینی نتیجه انتخابات ایران سخت است

شبکه لبنانی المیادین با دعوت از نمایندگان دو نامزد دور دوم انتخابات ایران، میزبان یک مناظره داغ بود و اعلام کرد، پیش‌بینی نتیجه همچنان سخت است و صندوق رأی روز جمعه فصل الخطاب است.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در ادامه پوشش تحولات و مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ایران، در گزارشی که از سطح شهر تهران تهیه کرد، گزارش کرد که پیش‌بینی اینکه چه کسی رئیس جمهور می‌شود سخت است. هم جریان اصلاح‌طلب و هم جریان اصولگرا همه تلاش خود را می‌کنند تا طرفداران خود را به رأی دادن به نامزد مد نظر خود ترغیب کنند. برخی می‌گویند این انتخابات سرنوشت‌ساز و بسیار مهم است.

فاطمه قاسم گزارشکر المیادین یادآوری کرد که شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران همه را غافلگیر کرد و ایران ناچار شد تا یک سال زودتر انتخابات ریاست جمهوری را طی مدتی بسیار کوتاه در سرزمینی پهناور که مساحت آن به ۱.۶ میلیون متر مربع می‌رسد، برگزار کند.

فاطمه قاسم گزارش کرد که با توجه به شرایط ملتهب در منطقه و تهدیدات درباره احتمال بروز جنگ (علیه لبنان) و با توجه به نتیجه انتخابات راست جمهوری آمریکا که برخی می‌گویند احتمال رئیس جمهور شدن مجدد دونالد ترامپ هست و در سایه چنین مسائلی، این سوال مطرح است که این اتفاقات چه اثری بر مذاکرات خواهد گذاشت و ایران چه سیاست خارجی در پیش خواهد گرفت.

در همین راستا در ویژه برنامه شبکه المیادین با حضور «امیر محمد گلوانی» نماینده ستاد مسعود پزشکیان و وحید آجرلو رئیس ستاد جوانان سعید جلیلی، این دو به مناظره در خصوص نامزدان مورد حمایت پرداختند.

گلوانی با بیان اینکه پزشکیان هم برنامه دارد، در خصوص سیاست خارجی گفت، در شرایطی در منطقه زندگی می‌کنیم که مسائل آن با ۱۰ سال پیش کاملا متفاوت است و طبعا به راهکارهای جدید نیاز داریم. می‌گویند فروش نفت افزایش یافته در حالی که این ارتباطی با برنامه‌های سعید جلیلی (که گفته می‌شود در اختیار دولت رئیسی گذاشته) ندارد زیرا در آن سو جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شد و از سویی دیگر کرونا آمد و درها بر روی فروش نفت باز شد... لذا شرایط جهانی سبب شد که فروش نفت ایران افزایش پیدا کند.

در پاسخ وحید آجرلو گفت، بله آقای جلیلی از یازده سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه تدوین کرده و... روشن است که کشوری با این مساحت نیاز به کسی دارد که دیدگاهش با امنیت ملی کشور تطابق داشته باشد و مشکلات و مسائل را بداند و برای آن برنامه داشته باشد. رئیس جمهور آینده باید از همه مسائل به نوعی مطلع باشد و درباره آنان نظرات مشخص، آماده و روشنی ارائه کند تا کشور رو به جلو حرکت کند. نمی‌دانم چرا اینقدر اصرار دارند موفقیت کشور را به دشمن نسبت بدهند. اگر بایدن اجازه داده که ایران فروش نفت خود را افزایش بدهد خب دولت روحانی هم ۹ ماه در قدرت بود وقتی که بایدن روی کار آمد پس چرا آن موقع تحریم را کاهش نداد تا ایران نفت خود را بیشتر بفروشد؟ آقای رئیسی هم گفتند که برنامه‌هایی که آقای جلیلی ارائه کرد به فروش بیشتر نفت کمک کرد اما آقایان چرا این موفقیت‌ها را به خارج از کشور نسبت می‌دهند؟ اگر ترامپ دوباره رئیس جمهور شود این دوستان باز هم خواهند گفت که فشارها بازگشته و نمی‌شود؟ این درست نیست بلکه باید روی توان کشور تکیه کنند.

نماینده ستاد جوانان جلیلی در ادامه گفت،‌ آقای پزشکیان بارها اعلام کرده که برنامه ندارد و برنامه او اجرای برنامه هفتم است در حالی که این برنامه را هم دولت‌ها تهیه کرده و یکی از کسانی که آن را تایید کرده آقای جلیلی است؛ خب شما چرا نباید برای آنچه در این برنامه آمده، برنامه‌ای برای اجرا داشته باشید. از یک طرف می‌گوید برنامه هفتم را اجرا می‌کند اما همان رشد هشت درصدی را که برنامه هفتم الزام کرده ایشان می‌گوید که نمی‌شود، نمی‌توانم. از طرفی دیگر می‌گویند ما دولت سوم روحانی نیستیم اما همه شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و امنیتی روحانی امروز در ستادهای آقای پزشکیان هستند. نگاه آقای پزشکیان هم همان نگاه آقای روحانی، جهرمی و آخوندی است؛ چرا از گفتن واقعیت فرار می کنند.

نماینده آقای پزشکیان نیز در پاسخ گفت، آقای جلیلی باید بگوید برنامه‌ش چیست. چه برنامه اقتصادی دارد. مکتب اقتصادی او چیست آقای راستگراست چپگراست یا میانه است؟ من هیچ برنامه علمی و قابل اجرایی از آقای جلیلی نشنیدم که مطابق برنامه‌های اقتصادی جهانی باشد... آقای جلیلی چطور می‌خواهد پیشرفت اقتصادی حاصل کند یا رشد هشت درصد محقق کند بدون اینکه تحریم‌ها برداشته شود؟

نماینده ستاد جلیلی نیز پاسخ داد، کسی با رفع تحریم از کشور مخالف نیست اما حرف این است که کشور نباید معطل خارج بماند. برای رفع تحریم باید تلاش کنیم و در عین حال امور کشور در داخل را نیز به پیش ببریم.

در بخش دیگری نماینده پزشکیان به رویکرد شایسته‌گزینی در انتصابها اشاره کرد و گفت فرقی نمی‌کند افراد شیعه سنی کرد عرب یا فارس باشند همه ما ایرانی هستیم و هر کس شایسته انتصابی باشد، انتخاب خواهد شد... ما درجه یک و دو نداریم و همه ایرانی هستیم.

نماینده جلیلی پاسخ داد: بله هر کس شایسته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد... شخصیت‌های قوی که هستند به همکاری دعوت می‌شوند اما ستاد آقای پزشکیان تهمتی زدند و گفتند که به قومیت‌های ایرانی ظلم بزرگ شده است اما خودِ این حرف ظلم است. اگر هم کسی ظلم کرده باشد خود اصلاح طلبان هستند که ۲۴ سال است روی این کشور حکومت کرده‌اند. اگر ستمی به برادران اهل سنت شده باشد از طرف اینهاست که سالها اداره کشور در اختیارشان بوده است. نباید از قومیت‌ها استفاده ابزاری برای کسب آراء بشود.

نماینده پزشکیان پاسخ داد، آقای روحانی هشت سال حکومت کرد و دولت او دولت توسعه و اعتدال بود چرا می‌گویند دولت اصلاح طلب؟ اما در ۴۵ سال گذشته امکان این نبوده که یک وزیر اهل سنت داشته باشیم و نماینده جلیلی پاسخ داد اتفاقا این سوالی است که شما اصلاح‌طلبان باید به آن پاسخ بدهید... معلوم است که عدالت به درستی اجرا نشده است.

گلوانی در پایان گفت، ما با رویکردی رو به رو هستیم که درک درستی از مناسبات ندارد و خیلی از فرصتها را از دست داده و باید با اصلاح این، کشور خود را نجات دهیم .

آجرلو نیز در سخن پایانی گفت: ما هم با رویکردی متناقض رو به رو هستیم. به هر حال این انتخاب روز جمعه برای مردم در دسترس است؛ یکی برنامه ارائه می‌کند و دیگری می‌گوید من برنامه ندارم و فقط وعده می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha