• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403041309177
  • خبرنگار : 71038

نشست «ارزیابی سیاست همسایگی دولت رئیس‌جمهور شهید رئیسی» در آنکارا برگزار شد

تاکید سفیر ایران بر اهمیت توسعه روابط همه‌جانبه با ترکیه

تاکید سفیر ایران بر اهمیت توسعه روابط همه‌جانبه با ترکیه

سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا روز سه‌شنبه نشست «ارزیابی سیاست همسایگی دولت رئیس‌جمهور شهید رئیسی» را به مناسبت چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور جمعی از نمایندگان مجلس ملی ترکیه، رهبران و نمایندگان احزاب سیاسی، شخصیت‌ها، اندیشمندان و اصحاب رسانه‌ای ترکیه برگزار شد؛ سخنرانان موضوعاتی حول محورهای روابط ایران و ترکیه، غرب آسیا و اوراسیا گرایی، جهان اسلام و فلسطین را مطرح نمودند.

در این مراسم محمدحسن حبیب‌الله زاده، سفیر ایران در آنکارا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان خدمت، با تأکید بر اهمیت توسعه روابط همه‌جانبه با کشور دوست و برادر ترکیه، به بارزترین وجوه سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.

وی سیاست همسایگی را عبارت از اراده و برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصت‌های همسایگی به ‌منظور تشدید تعاملات و تبادلات ۲ جانبه و چند جانبه، ارتقای روابط فرهنگی و اعتماد متقابل ذکر و در ادامه برخی از ویژگی‌ها و برنامه‌ها برای توسعه روابط ۲ جانبه ایران و ترکیه را برشمرد.

کیهان ترکمن اوغلو، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران در مجلس ملی کبیر ترکیه، نامیک کمال زیبک، وزیر اسبق فرهنگ، کورکماز جان ، معاون حزب وطن، مصطفی کایا، نماینده مجلس و معاون بین الملل حزب سعادت، سخنرانان حاضر در این نشست بودند.

کیهان ترکمن اوغلو، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه با ایران طی سخنانی ضمن آرزوی خیر و برکت برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، با اشاره به آخرین سفر رئیس‌جمهور فقید ایران به ترکیه، بر لزوم گسترش روابط همه‌جانبه ایران و ترکیه به‌ویژه در زمینه‌های تجاری و گردشگری تأکید نمود.

مصطفی کایا، نماینده مجلس و معاون بین‌الملل حزب سعادت، ضمن یادآوری نقش رئیس‌جمهور فقید در تلاش برای احقاق حقوق فلسطین، ترکیه را در مبارزه با ترور مصمم خواند.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره)، فلسطین را پیروز دانست و ایران را از جمله کشورهای حامی فلسطین و غزه دانست.

نامیک کمال زیبک وزیر فرهنگ سابق با تأکید بر ضرورت وحدت جهان اسلام دو کشور ایران و ترکیه نه‌تنها دوست بلکه ۲ کشور برادر می‌باشند.

وی از ایران به‌عنوان کشوری مبارز با امپریالیسم نام برد.

کورکماز جان معاون حزب وطن ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت شهدای خدمت، از تلاش‌های شهید رئیسی و همکاران ایشان در مبارزه با امپریالیسم آمریکا و اسراییل صهیونیست یاد نمود.

وی خاطرنشان نمود که ایران و ترکیه در شکل‌گیری تمدن جدید آسیایی دارای وظایف مشترکی می‌باشند.

در پایان این مراسم ضمن معرفی کتاب زندگی‌نامه شهید جمهور، از ناشر و مترجم کتاب به زبان ترکی، جلیل زنگین تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha