• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403041309104
  • خبرنگار : 50691

تأمین انرژی الکتریکی از ارتعاشات خطوط راه‌آهن با روش جدید

تأمین انرژی الکتریکی از ارتعاشات خطوط راه‌آهن با روش جدید

تأمین انرژی الکتریکی از ارتعاشات خطوط راه‌آهن با روش جدید توسط مسعود علی‌صادقی ریزی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد.

به گزارش ایسنا، علی‌صادقی ریزی، با بررسی مکانیزم برداشت کننده انرژی مبتنی بر بال اسکرو و روش الکترومغناطیس که به ریل راه‌آهن متصل می‌شود و حل دستگاه معادلات دیفرانسیل به کمک دستور ode45 در متلب، توانست تاثیر پارامترهای موجود در این سیستم را مورد بررسی قرار دهد.

دانشجوی کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک با بیان اینکه طراحی این سیستم متشکل از دو قسمت الکتریکی شامل ژنراتور الکترومغناطیسی و قسمت مکانیکی شامل بال اسکرو، بلبرینگ‌های یک طرفه و چرخ‌دنده‌های مخروطی است، گفت: این سیستم قابلیت این را دارد که ارتعاش رفت و برگشتی ریل راه‌آهن را به یک حرکت چرخشی یک جهته تبدیل کند.

وی افزود: حرکت چرخشی یک جهته ایجاد شده موجب چرخش محور ژنراتور می‌شود و انرژی الکتریکی تولید می‌شود. با توجه به این که توان برداشتی از این برداشت کننده‌ها کم است، بیشتر به منظور ارسال سیگنال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علی‌صادقی ریزی مطرح کرد: در این پروژه با مطالعات بیشتر و با تغییر روش حل دستگاه معادلات دیفرانسیل توسط متلب به جای روش عددی ژای راستی‌آزمایی عملکرد این سیستم را بررسی کردیم.

وی اظهار داشت: هشت عامل تأثیرگذار مقاومت خارجی مصرف‌کننده، سرعت قطار، گام بال اسکرو، نسبت دنده بین چرخ‌دنده‌های مخروطی و هم‌چنین جعبه دنده‌ سیاره‌ای، سختی فنرها، فشردگی اولیه فنرها، جرم واحد طول ریل و نیروی محوری قطار بررسی شده است.

مسعود علی‌صادقی ریزی با اشاره به اینکه از مزایای این طرح عدم نیاز به سامانه کابل‌کشی در راه‌آهن است بیان کرد: این سیستم جایگزین مناسبی برای تأمین توان و انرژی موردنیاز تجهیزات در طول مسیر راه‌آهن به‌جای انرژی خورشیدی در مکان‌هایی که پنل‌های خورشیدی جوابگو نیست محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این سیستم به علت نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر می‌تواند در موقعیت‌های جغرافیایی که دسترسی به آنها مشکل است مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفتنی است این پروژه تحت عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد با راهنمایی سعید ضیائی راد عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی مکانیک و با مشاوره علی لقمانی عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی مکانیک انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha