• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403041308923
  • خبرنگار : 71660

رویترز: نتانیاهو چاره‌ای جز سپردن غزه به تشکیلات خودگردان ندارد

رویترز: نتانیاهو چاره‌ای جز سپردن غزه به تشکیلات خودگردان ندارد

طرحی که تل‌آویو برای دوران پس از جنگ غزه به آمریکا ارائه کرده شامل اداره این باریکه با همکاری خانواده‌های قدرتمند محلی است اما اینجا یک مشکل وجود دارد: هیچ کس نمی‌خواهد در جایی که حضور مقتدرانه و نفوذ حماس هم‌چنان باقی است برای خودش دشمن بتراشد.

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی بعضا از سوی آمریکا جهت خاتمه به جنایات جنگی که حدود ۹ ماه در نوار غزه به‌راه انداخته، تحت فشار قرار می‌گیرد اما این رژیم دست‌وپا می‌زند تا به ادعای خودش حماس را «نابود» کند؛ هدف پوچی که تاکنون به دلیل قدرت جنبش حماس محقق نشده و طبق آنچه رسانه‌ها و برخی سیاستمداران غربی استدلال می‌کنند، چنین هدفی دست‌نیافتی می‌باشد.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌کند: «بدین ترتیب، مقامات اسرائیلی در تلاشند تا مسیری را برای روز پس از توقف جنگ ترسیم کنند. طبق اظهارات علنی مقامات برجسته اسرائیلی، ستون اصلی این طرح ایجاد یک اداره مدنی جایگزین با مشارکت بازیگران محلی فلسطینی است که مایل به همکاری در کنار اسرائیل هستند و بدنه آن شامل افراد حاضر در راس قدرت نیست.»

رویترز طبق گفت‌وگوهایی که با پنج تن از اعضای خانواده‌های مذکور به همراه یکی از سران خانواده‌ها انجام داده به این نتیجه رسیده است که «تنها نامزدهای معقول» برای اداره غزه پس از جنگ تمایلی برای مشارکت در این کار ندارند.

«تهانی مصطفی» تحلیلگر ارشد فلسطین در گروه بین‌المللی بحران – اندیشکده مستقر در بروکسل – می‌گوید: «اسرائیل به‌طور فعالی به دنبال قبایل و خانواده‌های محلی در غزه است تا با آنها مشارکت کند اما آنها نمی‌پذیرند.»

او که با برخی از خانواده‌های قدرتمند و محلی غزه در ارتباط است، می‌افزاید: «این خانواده‌ها نمی‌خواهند مشارکت کنند زیرا حماس هنوز قدرتمند است.»

طبق آنچه این ۶ شهروند با رویترز در میان گذاشته‌اند، جنبش حماس همچنان نفوذ بالایی در غزه دارد و این خانواده‌ها تمایلی برای دخالت در امور این باریکه ندارند.

رویترز: نتانیاهو چاره‌ای بجز سپردن غزه به تشکیلات خودگردان ندارد
فلسطینیان در خان یونس - ۲ ژوئیه (۱۲ تیر)

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش ضمن اذعان به این نوع از چالش‌ها گفت وزارت جنگ تلاشهایی برای دسترسی به قبایل محلی غزه داشته و اکنون برنامه‌ای جدید دارد اما جزئیات آن را افشا نمی‌کند.

رویترز هم به این نتیجه نرسیده که آیا تلاشهای رژیم صهیونیستی برای همکاری با خانواده‌های مذکور ادامه دارد یا خیر.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چند روز پیش در دیدار با مقامات آمریکایی به برنامه‌های مربوط به دوران پس از جنگ اشاره کرد و مدعی شد: «تنها راه‌حل برای آینده غزه، اداره آن توسط فلسطینیان محلی است، نه اسرائیل و حماس.»

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی پاسخی به سوالات خبرگزاری رویترز نداد.

رویترز: نتانیاهو چاره‌ای بجز سپردن غزه به تشکیلات خودگردان ندارد
نتانیاهو و گالانت

رویترز در رابطه با قبایل محلی غزه گزارش می‌کند چندین خانواده قدرتمند در غزه وجود دارد که در قالب قبیله‌های سازمان یافته گرد هم جمع می‌شوند.

یکی از رهبران این قبیله در غزه به شرط آنکه نامش فاش نشود به رویترز گفت: «مقامات اسرائیلی با سرگروه این قبیله‌ها بجز من صحبت کرده‌اند. مقامات اسرائیلی خواستار حضور افراد بانفوذ و قابل‌احترام جهت کمک به تحویل کمک‌ها در شمال غزه هستند. فکر می‌کنم آنها در چنین شرایطی همکاری نکنند.»

یکی دیگر از اعضا از همین قبایل به رویترز می‌گوید: «ما مشارکت نمی‌کنیم. اسرائیل باید این بازی‌ها را تمام کند.»

با گذشت ۲۷۱ روز از آغاز تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رزمندگان مقاومت همچنان ضربات سنگینی را به اشغالگران وارد می‌کنند و با تغییر روش‌های مبارزه خود، کمین‌های پیچیده و جنگ چریکی علاوه بر وارد کردن دشمن به یک جنگ فرسایشی، ارتش رژیم اشغالگر را سردرگم کرده‌اند.

علاوه بر این مسئله در طول جنگ غزه، واشنگتن از اصلاحاتی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و آماده‌سازی آن برای اداره غزه، حمایت کرده است اما نتانیاهو می‌گوید که به تشکیلات خودگردان فلسطین اعتمادی ندارد.

این درحالیست که ۲ مقام آمریکایی به رویترز گفتند که نتانیاهو ممکن است چاره‌ای جز سپردن امنیت به تشکیلات خودگردان نداشته باشد.

یکی از این مقامات آمریکایی می‌گوید: «مقامات اسرائیلی در حال بررسی طرف گسترده‌ای از ایده‌ها و نظرات بوده اما جزئیاتی را هنوز عنوان نکرده و البته خود اسرائیل هم هنوز برنامه مشخصی برای دوران پس از جنگ طراحی نکرده است.»

وزات امور خارجه آمریکا هنوز به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۴ ۱۷:۱۵

قابل توجه ، رژیم موقت صهیونسیتی از درون پوسیده شده و در حال محو شدن پیش می رود ، به دلیل اینکه جنایات زیادی مرتکب شده ازجمله قتل عام زنان و کودکان فلسطین غزه مظلوم و مقاوم.