• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403041308500
  • خبرنگار : 50469

آیا ماساژ درمانی در کاهش و کنترل استرس موثر است؟ 

آیا ماساژ درمانی در کاهش و کنترل استرس موثر است؟ 

ایسنا/ایلام یک کارشناس‌ارشد علوم ورزشی و مدرس ماساژ گفت: ماساژ بدن سبب می‌شود تا ضربان قلب کاهش پیدا کند و سیستم عصبی مرکزی آرام شود. به همین دلیل در کاهش و کنترل استرس موثر است و در طی آن هورمونی بنام سروتونین (serotonin) ترشح می‌شود. 

«رضا بابایی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: علت حال خوب و شادی ما هورمون سروتونین است. وقتی سروتونین به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشد، راحت‌تر می‌خوابیم، سیستم گوارشی به خوبی کار می‌کند و خلق خوی خوبی داریم. 

این کارشناس‌ارشد علوم ورزشی گفت: فعالیت‌های سنگین، قرار گرفتن بدن در پوزیشن‌های نامناسب هنگام خواب یا کار با کامپیوتر، تمرینات سنگین ورزشی از شایع‌ترین دلایلی هستند که منجر به گرفتگی عضلات بدن خواهند شد. در این حالت عضلات کوتاه می‌شوند، دامنه حرکت آنها کمتر شده و در نتیجه احساس گرفتگی وکوفتگی در فرد ایجاد می‌شود. 

این مدرس ماساژ گفت: برای درمان این مشکلات می‌توانید از ماساژدرمانی نیز استفاده کنید.‌ این تکنیک به ریکاوری عضلات کمک می‌کند. برای رفع درد و گره عضلانی ماساژ سوئدی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در طی آن متخصص از حرکات ضربه‌ایی، دایره‌ایی عمیق، مالش و لرزش عضلات استفاده می‌کند. مدت زمان آن چیزی حدود ۹۰ دقیقه است اگر می‌خواهید برای اولین بار ماساژ را تجربه کنید، می‌توانید به سراغ ماساژ سوئدی بروید. 
آیا ماساژ می‌تواند سردرد را درمان کند؟ 
بابایی ادامه داد: ماساژ سر و گردن راه‌حل خوبی است که می‌توانید با استفاده از آن سردردهای عصبی و مزمن را کاهش دهید. وقتی در طی روز دچار استرس و اضطراب می‌شود،‌ بدون آنکه متوجه شوید ماهیچه‌های سر و گردن منقبض می‌شوند. به همین دلیل ممکن است در پایان و یا حتی اواسط روز از سردرد شکایت کنید. ماساژ درمانی به آزاد کردن این ماهیچه‌ها کمک کرده و با بهبود جریان خون سردرد را کاهش می‌دهد. استفاده از این تکنیک به افرادی که با سردردهای میگرنی درگیر هستند نیز توصیه می‌شود. 
ماساژدرمانی به شما کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشید! 
این کارشناس ارشد علوم ورزشی افزود: اختلالات خواب می‌تواند منجر به تغییر خلق و خو، مشکلات حافظه، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن،‌ اضافه وزن، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت شود. برای خواب خوب شبانه نیاز به دو هورمون دوپامین (Dopamine) و سروتونین (Serotonin) داریم. این هورمون‌ها مسئول چرخه خواب و بیداری هستند. ماساژ درمانی سطح آنها را افزایش می‌دهد و به همین دلیل باعث می‌شود تا خواب شبانه باکیفیتی را تجربه کنید، هر چقدر سطح هورمون سروتونین پایین‌تر باشد، به همان میزان با اضطراب و اختلالات خواب بیشتر مواجه خواهیم شد. 
وی ادامه داد: دوپامین نیز هورمونی است که بر عملکردهای مختلف بدن مانند قدرت تمرکز، یادگیری، ضربان قلب،‌ خلق و خو و خواب تاثیرگذار است.
در کنار این دو هورمون، ماساژ بدن باعث افزایش اندورفین (Endorphins) نیز می‌شود. بدن برای کاهش درد و کنترل استرس به این هورمون نیاز دارد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha