• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403041208206
  • خبرنگار : 50630

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران تاکید کرد

لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری برای کنترل سیل

لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری برای کنترل سیل

ایسنا/مازندران سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: برای کنترل شدت سیلاب در مناطق کوهستانی، اجرای طرح‌های آبخیزداری ضروری است.

موسی مقیمی‌مهر امروز در بازدید از مناطق سیل زده سوادکوه اظهار کرد: اگرچه اجرای طرح های آبخیزداری با هدف کنترل سیلاب مفید فایده می‌شود، اما تغییر اقلیم و بارش های سیل آسا و عدم نفوذپذیری زمین در بارندگی شدید کنترل سیلاب را سخت کرده است.

بعد از سیل پنجم تیرماه شهرستان سوادکوه و آسیب های فراوان این حادثه به اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، محمدی مدیر کل مدیریت بحران مازندران و موسی مقیمی مهر سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از مناطق سیل زده سوادکوه بازدید کردند و تصمیمات لازم برای اقدامات پیشگیرانه اخذ شد.

در این بازدید ، بهره برداری غیر اصولی و بی رویه از منابع طبیعی بعنوان یکی از عوامل تشدید خسارت سیل عنوان شد.

مقیمی‌مهر هدف از اجرای عملیات آبخیزداری را  کنترل و رسوب و کاهش خسارات ناشی از سیلاب، حفاظت آب و خاک و جلوگیری از فرسایش و بهبود شرایط زیست محیطی عنوان کرد و افزود: کاهش خسارات ناشی از خشکسالی و تغذیه سفره های زیرزمینی، بهبود اشتغال و ارتقای سطح درآمد روستائیان از دیگر اثرات مثبت احزاب این طرح است.

 وی اشاره کرد: طرح مطالعاتی آبخیزداری در منطقه سوادکوه  بر اساس نظر رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور آغاز شده است، البته برای اجرای کامل این طرح، نیاز به تعامل و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط است.

در دهه نود اعتبارات خوبی از سوی صندوق توسعه برای اجرای طرح تا و پروژه های حوزه آبخیزداری به مازندران تخصیص یافت و این اعتبار در سفر آیت الله رئیسی به استان، شکل بهتری گرفت و اگر این بودجه در زمان مناسب در اختیار منابع طبیعی قرار بگیرد، قطعا شاهد کاهش خسارت سیلاب ها خواهیم بود.

رئیس جهاد کشاورزی سوادکوه شمالی نیز طی این بازدید گفت: سیل موجب تخریب سردهنه‌ها و رانش اراضی کشاورزی در مجاورت رودخانه ها شد.

نوری نژاد افزود: سیل پنجم تیرماه سوادکوه، بیش از ۱۳ میلیارد ریال به حوزه کشاورزی و زیرساخت های کشاورزی آسیب رساند. ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی سوادکوه شمالی تحت تاثیر سیل قرار گرفت.

در شامگاه پنجم تیرماه، بخاطر بارندگی بی سابقه به میزان بیش از ۶۰ میلی متر در کمتر از ۲۴ ساعت، رودخانه تلار در قسمت‌های بالادست طغیان کرد و به محور اصلی سوادکوه، راههای روستایی، تاسیسات شهری، منازل مسکونی و اراضی کشاورزی خسارت زیادی را وارد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha