• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403041207995
  • خبرنگار : 50161

پزشک و متخصص طب ایرانی:

داشتن خواب راحت یکی از اصول سبک زندگی در طب ایرانی است

داشتن خواب راحت یکی از اصول سبک زندگی در طب ایرانی است

ایسنا/زنجان پزشک و متخصص طب ایرانی با تأکید بر اینکه داشتن خواب راحت و خوب یکی از اصول سبک زندگی در طب ایرانی است، گفت: خواب خوب یکی از مواردی است که سازمان بهداشت جهانی برای سلامت به آن تاکید کرده است.

نرجس خواصی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، پرخوابی، کم‌خوابی، حملات خواب، اختلالات حرکتی در خواب و اختلالات تنفسی (آپنه خواب) و خواب پریشان داشتن را جزو اختلالات خواب برشمرد و اظهار کرد: برخی از دمنوش‌ها هستند که می‌توانند در القائات خواب کمک‌کننده باشند و بعضی از دمنوش‌ها هم کیفیت خواب را بهتر می‌کنند ولی در انسدادهای تنفسی که به صورت متوسط و شدید است معمولاً مداخلات درمانی لازم است ولی طبق شرح حال بیمار می‌توان از طب ایرانی هم کمک گرفت.

وی با اشاره به اینکه نحوه خوابیدن هم در کیفیت خواب تاثیر دارد، گفت: طب ایرانی می‌گوید به پشت نخوابید؛ دیده شده است که ۵۰ درصد افرادی که آپنه خفیف و یا متوسط دارند و ممکن است خودشان نیز متوجه نشوند اگر علت آپنه شلی عضلات گردن و یا ترشحات پشت حلق باشد، معمولا به پهلو خوابیدن می‌تواند در رفع مشکل کمک کند.

این پزشک و متخصص طب ایرانی اظهار کرد: نوع غذایی که می‌خوریم برکیفیت خواب تأثیر بسزایی دارد، برای لاغری بهتر است تا ۸ شب شام خورده شود، خوردن غذاهای نفاخ باعث خواب بد می‌شود و شکم پر بودن برای داشتن خواب خوب تاثیر منفی دارد.

او تصریح کرد: خوردن شیر با توجه به ماده موثری که دارد می‌تواند به خواب خوب کمک کنند ولی برحسب شرایط فرد و علت ایجادکننده خواب بد نیز باید توجه شود.

خواصی گفت: بابونه و اسطوخدوس از مواردی است که برای بهبود خواب تجویز می‌شود اغلب اینها القاء‌کننده خواب خوب نیستند ولی می‌توانند در داشتن خواب راحت و کلنجار نرفتن در خواب کمک کنند این دو مواد هر دو آرامش‌بخش هستند و در بهبود کلنجارو وسواس‌های فکری کمک می‌کنند.

وی افزود: اسطوخدوس با توجه به مواد موثری که دارد با طب ایرانی هم‌خوانی دارد و خاصیت آرام‌بخشی دارد و معمولا در افرادی که اضطراب و علایم افسردگی دارند، کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشند و در طول روز هم بشاش‌تر و سرحال‌تر باشند. ولی هر دو این دمنوش‌ها دارای محدودیت مصرف در افراد مختلف هستند.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه  دمنوش نعنا برای افرادی که رفلاکس اسید معده دارند توصیه نمی‌شود، افزود: ترجیحا بهتر است که افراد در کیفیت، حجم غذا و زمان غذا دقت کنند و مورد مهمی که در بهداشت خواب آورده شده همان‌طور که زمان خواب مهم است و روز خوابی‌ها بیشتر از یک ساعت مضر است دیرخوابی‌ها نیز باعث پرخوری شبانه می‌شود و پرخوری شبانه باعث بدخوابی می‌شود.

خواصی تاکید کرد: اختلالات خواب می‌تواند روی سلامتی که بر طبق طب ایرانی از ارکان مهم شش گانه است تاثیر بگذارد و در طب رایج هم مشخص شده که اختلالات خواب با بیماری‌های قلبی و بیماری‌های روان‌پزشکی می‌تواند مرتبط باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha