• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403041107620
  • خبرنگار : 71061

پاک آئین: اختلاف بین ایران و آمریکا اختلاف جهان بینی هاست

پاک آئین: اختلاف بین ایران و آمریکا اختلاف جهان بینی هاست

یک کارشناس مسایل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه شخصا اراده ای در آمریکا برای رفع تحریم ها نمی‌بینم، تصریح کرد: آنها به دنبال اعمال فشارهای بیشتر به ایران هستند ، اختلاف بین ایران و آمریکا اختلاف دو کشور نیست، اختلاف جهان بینی هاست، آنها انقلاب اسلامی را قبول ندارند و با نظام مخالفت هستند.

به گزارش ایسنا، محسن پاک آیین در نشستی که همزمان با برگزاری اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم در ایسنا بر گزار شد، با اشاره به شهادت رییس جمهور کشورمان در سانحه سقوط بالگرد که باعث برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد و ظرف زمان کوتاهی شد ، گفت: در دور اول این انتخابات چهار مولفه مورد نظر رهبری درباره انتخابت و تاکید ایشان بر مشارکت، سلامت ، رقابت و امنیت محقق شد .

مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات پیش از موعد 8 تیر طبیعی بود

وی در توضیح اظهارات خود بااشاره به پیش از موعد برگزار شدن انتخابات و ضرورت برگزاری آن در کوتاهترین زمان، مشارکت سطح ۴۰ درصدی را طبیعی و در همه نقاط جهان در صورت برگزاری انتخابات در چنین شرایطی معمول و دولت برخاسته از این انتخابات را مشروع توصیف کرد .

وی همچنین به عنصر رقابت در این انتخابات اشاره و با یادآوری حضور سلایق مختلف در این انتخابات آن را همچون انتخابات های گذشته رقابتی توصیف کرد.

پاک آیین همچنین به استناد سخنان مسوولان وزارت کشور مبنی بر عدم ارسال شکایتی نسبت به برگزاری این انتخابات آن را سالم و از جهت اینکه شاهد رخداد امنیتی نبودیم امن دانست و گفت: خوشبختانه علی رغم تلاش ضد انقلاب با حضور نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان(عج) امنیت این انتخابات خدشه دار نشد.

در رقابت های انتخاباتی گاهی مسایل با اغراق طرح می شود

وی در ادامه در پاسخ به سوالی ناظر به صحبت های طرح شده در این مناظره مبنی بر حفظ کرامت معلمان و بازنشستگان و اینکه جواب اعتراض آنها باتوم نیست ، گفت: در رقابت های انتخاباتی گاهی مسایل با اغراق طرح می شود، هیچ شخصی با زدن معلم و بازنشسته موافق نیست ممکن است از فردی در جایی اشتباهی سر بزند در برخورد با معترضین، اما این اراده کل نظام نیست.

خطاهای فردی را نباید پای همه سیستم گذاشت

وی با بیان اینکه خطاهای فردی را نباید پای همه سیستم گذاشت، افزود: من خودم جزو بازنشستگان هستم، در دوره شهید رییسی دولت در حد توان به بازنشستگان و مسائل آنها توجه شد و با تکریم با آنها و اعتراضاتشان برخورد می کرد. در کشور ٨٠میلیونی ممکن است خطاهایی رخ دهد، اما نباید آن را به کل سیستم تعمیم دهیم.
وی در ادامه تاکید کرد: در این مرحله کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید بگویند چه برنامه ای برای جلب مشارکت مردم نهادینه کردن اخلاق محوری و ترجیح دادن منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی دارند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش دولت ها در دیپلماسی اقتصادی با اشاره به تاکیدات برنامه هفتم توسعه در تبیین موضوع و سهمی که برای دولت و وزارت خارجه مشخص کرده، از کنش‌گری فعال وزارت خارجه و  اقتصاد محور بودن سیاست خارجه به عنوان دو محور اصلی در این مساله یاد کرد.

وی گفت: وزارت امور خارجه باید بستر رافراهم کند تا بخش خصوصی  رفت و آمد داشته و در جهت تحکیم روابط اقتصادی تلاش کنند.

پاک آئین همچنین با یادآوری اینکه ما ٢٥کشور همسایه دور و نزدیک داریم که برخی از آنها مثل چین و روسیه اقتصاد قوی دارند ، نقش وابسته اقتصادی را در جهت شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی دیگر کشورها و همچنین معرفی ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان  بسیار تعیین کننده خواند.

وی در ادامه به سهم کریدورها در این مساله پرداخت و رقابت کریدورها را در منطقه تعیین کننده قلمداد کرد و بر اختصاص منابع جهت تقویت کریدورها تاکید کرد و افزود: ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی امری است که در بحث ساخت و تجهیز کریدورها باید مورد توجه قرار گیرد.

اراده ای در آمریکا برای رفع تحریم ها نمی‌بینم

این کارشناس مسایل سیاست خارجی درپاسخ به این سوال که ما درباره آمریکا که هم از برجام خارج شد و هم سردار سلیمانی را به شهادت رساند چه واکنشی باید داشته باشیم؟ خاطرنشان کرد: شخصا اراده ای در آمریکا برای رفع تحریم ها نمی‌بینم، آنها به دنبال اعمال فشارهای بیشتر به ایران هستند ، اختلاف بین ایران و آمریکا اختلاف دو کشور نیست، اختلاف جهان بینی هاست و آنها انقلاب اسلامی را قبول ندارند و با نظام مخالفت هستند، اما این به معنی این نیست که ما از میز مذاکره عقب نشینی می‌کنیم .

وی تاکید کرد: ما خیلی منطقی و عاقلانه با هدف رفع تحریم ها مذاکرده با 1+4 داشتم و هر دولتی بر سر کار بیاید می‌تواند آن را ادامه دهد اگر طرف مقابل عمل کرد ما هم هم عمل می کنیم وگرنه دلیل ندارد، متعهد باشیم.

برای رفع تحریم وارد مذاکره شدیم

پاک آئین  با یادآوری اینکه ما برای رفع تحریم وارد مذاکره شدیم، اما این امر محقق نشد، گقت : اروپایی‌ها مدعی بودند آمریکا را به برجام باز می گردانند اما آنها حتی به تعهدات خود عمل نکردند.

مساله سوئیفت خیلی مهمتر از FATFاست

وی باز نشدن سوئیفت را یکی از نمونه های عملی نشدن تعهدات اروپا در قبال کشورمان برشمرد و گفت :به نظر من حل نشدن مساله سوئیفت خیلی مهمتر از FATFاست که  در مناظره ها باید به آن توجه شود. 

این کارشناس مسایل سیاست خارجی در این شرایط نگاه به شرق را از بعد سیاسی و جغرافیایی لازم  برشمرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha