• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403041107545
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار انتخاباتی ایسنا؛ ۱۱ تیر

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/ تجمعات خیابانی ممنوع

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/ تجمعات خیابانی ممنوع

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد و پس از راهیابی پزشکیان و جلیلی به دور دوم انتخابات، امشب اولین مناظره ۲ نامزد با موضوع فرهنگی-سیاسی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی دوشنبه - یازدهم تیر ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره سرنوشت تعرفه های مرحله اول انتخابات، گفت: ️بعد از تایید صحت انتخابات و صدور حکم تنفیذ رئیس جمهور تعرفه ها امحا می‌شود.

محسن اسلامی با اشاره به اینکه ️در فرایند انتخابات‌های مختلف دو صندوق رای آبی و قرمز رنگ داریم و اگر فرایند انتخابات طبیعی و روال عادی طی می‌شد، انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در خرداد ۱۴۰۴ با هم برگزار می‌کردیم، اما اینگونه نشد، افزود: صندوق‌های رای در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری آبی رنگ بود و تعرفه‌ها هم در همین صندوق‌ها توسط ستاد انتخابات و ناظر پلمب و دپو شده است و به همین خاطر برای رفع مشکل موجود، صندوق‌های درب قرمز که در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها موجود است در مرحله دوم استفاده خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچینن با اشاره به اینکه فرایند تبلیغات در مرحله دوم انتخابات همچون مرحله اول است، گفت: طبق قانون راه‌اندازی کارناوال‌ها و تجمعات خیابانی ممنوع است. منتها اگر مجوزی برای این کار بگیرند بدان معناست که شورای تامین پذیرفته در یک فضایی مثلا در میدانی، شرایط امنیت برنامه را تامین کند. ولی توصیه ما این است که این کار در فضای سربسته مثل ورزشگاه ها و سالن ها باشد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار و رئیس کمیته امنیت انتخابات تهران هم از اتخاذ تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در پایتخت خبر داد و گفت: برای برگزاری انتخابات ۱۵ تیر تمام تمهیدات امنیتی و انتظامی پیش بینی شده و آماده برگزاری این آزمون سیاسی هستیم.

همچنین در جلسه امروز شورای عالی قضایی،‌ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به ارائه گزارشی از فعالیت ستادهای پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی طی هفته گذشته پرداخت و اعلام کرد:  در روز برگزاری انتخابات ۵۸ نفر به دلایلی همچون ایجاد اخلال در شعب اخذ رای و یا درگیری میان هواداران، بازداشت شدند که البته اکثر آن‌ها در پایان همان روز نیز آزاد شدند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری هم ضمن قدردانی از حضور آگاهانه و با بصیرت مردم در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری و نیز همه دست‌اندرکاران برگزاری موفق این رویداد گفت: مردم همواره به مسئولیت‌های خود در رابطه با نظام جمهوری اسلامی ایران به بهترین و شایسته‌ترین نحو عمل کرده‌اند.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه ای گفت که خوشبختانه با وجود اینکه پیگیری‌ها و تماس‌هایی از سوی شورای نگهبان با نامزدها و ستادهایشان برقرار شد، هیچ کدام شکایت و اعتراضی نسبت به روند برگزاری مرحله اول انتخابات نداشتند.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مناظره‌ها و مستندها تا نطق‌ها و بازپخش‌ برنامه های تلویزیونی در تلویزیون را می توانید در این لینک مرور کنید.

نخستین مناظره دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع فرهنگی-سیاسی امشب ـ ۱۱ تیر ماه ـ در تلویزیون برگزار می‌شود؛ مناظره‌ رودررویی که هرچند با توجه به احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم قابل پیش‌بینی بود اما بعد از مدت‌ها دوباره در صداوسیما محقق شده است.

مهدی خسروی همچنان اجرای مناظره‌ها را بر عهده دارد و قرار است از هر نامزد مطابق با سخنانی که این چند وقت مطرح کرده است سوالاتی اختصاصی بپرسد.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما  درباره تفاوت مناظره امشب با قبلی ها گفت: مناظره امشب با مناظره‌های قبلی تفاوت جدی خواهد داشت به واسطه اینکه ما در مناظره‌های قبلی اولا تعداد نامزدها زیاد بود و فرصت‌ها برای اینکه به موضوعات بپردازند کم بود و در نتیجه تعداد موضوعاتی که در مناظره پرداخته می‌شد، موضوعات کمتری بود، اما در این فرصتی که داریم تلاشمان بر این است که یک تحرک بیشتری به مناظره بدهیم و به واسطه اینکه تعداد نامزدها کمتر است مناظره واقعی‌تری شکل می‌گیرد.

در آستانه انتخاب رئیس جمهور، صبح امروز دیوارنگاره میدان ولیعصر با موضوع دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تغییر کرد.

این دیوارنگاره جدید با موضوع انتخابات ریاست جمهوری رونمایی شده است. «کدام رئیس‌جمهور؟ حتماً فرق می‌کند...» عبارتی است که میان تصویر چهره‌ دو کاندیدای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، نوشته شده است.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

مسعود پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به مردم نوشت: من ‎برای ایران به صحنه آمدم،‌ حالا نوبت شماست؛ به کمک ایران بیایید. آنهایی که خود بخشی از مشکل‌اند نمی‌توانند ما را نجات دهند. آینده در دستان شماست.

انتشار برخی شایعات در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر عدم حضور مسعود پزشکیان به دلیل بیماری در نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای مرحله دوم انتخابات که شامگاه دوشنبه ۱۱ تیر برگزار می‌شود، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توییت دیگری نیز  نوشت: می‌گویند من به دلیل مریضی از مناظره کنار گرفته‌ام یا نقل می‌کنند پزشکیان می‌خواهد بنزین را گران کند!  آیا نمی‌دانند که خدا می‌بیند. من آمده‌ام پای مردم بایستم، بساط کاسبان تحریم و صاحبان ایده‌های تخیلی را به هم بزنم و به دروغگویی‌های زشت پایان دهم.

در همین ارتباط سخنگوی ستاد استان تهران مسعود پزشکیان با رد شایعات درباره عدم حضور این نامزد انتخاباتی در مناظره شامگاه دوشنبه به دلیل بیماری گفت: دکتر پزشکیان در مناظره حضور خواهند داشت و این شایعه که به دلیل بیماری در مناظره امشب حضور ندارند، صحت ندارد.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

سعید جلیلی دیگر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم یزد گفت که دولت را با ۱۵۰۰ تحریم تحویل شهید رئیسی دادند، در حالی که با ۸۰۰ تحریم تحویل گرفته بودند. دولت وقت نامه نوشت اگر فلان موضوع امضا نشود ما در اسفند حقوق هم نمی‌توانیم بدهیم. الان کشور نه تنها حقوق می‌دهد بلکه پیشرفت های بسیار داشته است.

جلیلی همچنین صبح امروز  با حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی الکامپ با جمعی از فعالین اقتصاد دیجیتال کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دیدار با جمعی از فعالان اقتصاد دیجیتال کشور خاطرنشان کرد که سرعت اینترنت موبایل حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش یابد و توسعه فیبر نوری باید به ۱۰۰ درصد برسد.

این نامزد انتخابات ظهر امروز هم در جمع حامیان خود در مصلی گرگان تاکید کرد: آنچنان با توکل به خدا، قدرت مردم و برنامه ریزی کار جلو خواهیم رفت که در پایان دوره چهارساله به قله پیشرفت برسیم و یا حداقل نزدیک شویم.

عصر امروز نیز جلیلی در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: شعار من به‌خاطر ادبیاتش و جملات قشنگ نیست. شعار باید عصاره و خلاصه رویکرد و برنامه نامزد برای کشور باشد. وقتی از یک جهان فرصت صحبت می کنیم، از مجموعه ای از نیروی انسانی متخصص صحبت می کنیم که آماده جهش برای ایران هستند.

وی ادامه داد: امروز تعارف نداریم و در مرحله یک انتخاب برای ۴ سال آینده کشور قرار داریم.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* در نشست امروز شورای‌ عالی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه بدون تردید، همه مردم ما توقع دارند که نامزدهای محترم و ستادها و هواداران آنها، ملتزم به رعایت قانون و اخلاق باشند و حقوق مردم را رعایت کنند، گفت: خدای‌ناکرده چنانچه نامزد و یا ستادی انتخاباتی، قانون و اخلاق را رعایت نکنند، مردم نزد خود می‌گویند چگونه باید از چنین افرادی توقع داشته باشیم که پس از تصدی مسئولیت اجرایی کشور، به رعایت قانون ملتزم باشند؟  

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

* در یک نشست خبری آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات و بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح طلب ارزیابی‌شان را از مرحله اول انتخابات و لزوم مشارکت در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری تشریح کردند.

منصوری گفت: حفظ میزان رای مرحله اول پزشکیان و افزایش مشارکت در مرحله دوم باید اتفاق بیفتد. اگر بتوانیم میزان مشارکت را در مرحله دوم ۵ درصد افزایش دهیم قطعاً آقای پزشکیان پیروز انتخابات می‌شود.

نبوی هم از افرادی که رای دادند خواست در مرحله دوم انتخابات هم مشارکت داشته باشند و سکوت نکنند.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

محمدرضا تاجیک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی در استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا، در تحلیل خود از دو مرحله‌ای شدن انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: اکنون روند به سمتی می‌رود که در آن کسی که بتواند نبض دوران آستانه‌ای امروز را فهم کند و بر اساسش ستادهای انتخاباتی خود را به حرکت درآورد و از مولفه‌های جدید استفاده کند تا ریزش آرا نداشته باشد و بتواند آرای رویشی هم جذب کند، پیروز است.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

محمد قادری کارشناس مسایل سیاسی و بین الملل هم با حضور در استودیوی ایسنا و شرکت در برنامه «مثبت و منفی پلاس» این خبرگزاری به پرسش‌هایی درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری پاسخ داد.

وی می گوید: مردم با توجه به این موضوع در حال ارزیابی شرایط هستند. برخی ناامید شده‌اند و مشارکت نمی‌کنند. باید امید آنان زنده شود. اگر نامزدها در مناظرات به هر شکل ممکن شفاف، صادقانه و با جزییات به صراحت و در کمال رعایت چارچوب‌های اخلاقی درباره این مسائل صحبت کنند و بتوانند آراء خاموش را زنده کنند ان‌شاءالله دولتی با پشتوانه و قدرتمند خواهیم داشت.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

* همچنین داوود حسین پور عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ارزیابی خود از فضای انتخاباتی کشور گفت:‌ در مرحله دوم انتخابات همیشه ریزش رای داریم. اما در این دور آرای خاکستری حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین اگر آمار دقیق باشد حدود ۲۴ درصد جامعه مرددین در رای دهی هستند. رسانه‌های ارتباطات جمعی باید آرای این قشر را جذب کنند. پیش‌بینی می‌کنم در نهایت مردم در جایی که آرمان‌های نظام مطرح است، پای صندوق ها می‌آیند.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

* در پی طرح ادعای حمایت علی بهادری جهرمی از نامزد مشخصی در انتخابات،‌ دفتر سخنگوی دولت با صدور اطلاعیه ای ضمن تکذیب این ادعا تاکید کرد: سخنگوی دولت از ابتدای آغاز رقابت‌های انتخاباتی با حفظ بی‌طرفی ضمن تبیین عملکرد دولت سیزدهم پاسخ برخی ادعاهای نادرست و طرح مطالب غیرمستند درباره دولت سیزدهم از سوی برخی کاندیداها و نمایندگان آنها را داده است.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارزیابی خود از نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شاید اگر در دور اول انتخابات میان نیروهای اصولگرا اجماع صورت می‌گرفت، انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شد،‌ افزود: مجموعه آرای آقایان جلیلی و قالیباف به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد و این تحلیل ها نیز وجود داشت که اگر آقای قالیباف به نفع آقای جلیلی انصراف میداد، سبد آرای او به سبد آرای آقای جلیلی ریخته می‌شد.

وی ادامه داد: در دور دوم انتخابات انتظار می‌رود اگر مشارکت مانند دور اول اتفاق بیفتد، آقای جلیلی پیروز انتخابات باشد؛ البته این موضوع به تلاش نیروهای انقلاب و اصولگرا بستگی دارد تا با تمام قوا به میدان بیایند و اجازه ندهند تجربه تلخ انتخابات سال ۹۲ اتفاق بیفتد.

۳ روز تا دور دوم انتخابات؛‌ در انتظار اولین مناظره رو در رو/تجمعات خیابانی؛ ممنوع

* عبدالکریم سروش هم پیام انتخاباتی خود را با این شعر منتقل کرده است: من نگویم که کنون با که نشین و با که بنوش/ که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی.

*حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی هم در پیامی از مردم برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرد و نوشت:‌ من رأی دادن را قبل از آنکه وظیفه بدانم حق افراد می‌دانم. اما ما به جز حق، در برابر «کشور» خود (که فراخ‌تر از جناح و قوم و قشر و حتی حاکمیت است) مسئولیت و حتی تکلیف (مدنی) داریم. ایران خانه مشترک همه ماست و در برابر سیلی ویرانگر نمی‌توانیم بگوییم ما مسئولیت نداریم. در برابر سوراخ کردن این کشتی همه ما مسئولیم و نمی‌توانیم بگویم به ما ربطی ندارد. یا همه با هم غرق می‌شویم یا همه با هم به ساحل می‌رسیم.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

امروز هچنین حزب عدالت‌طلبان ایران اسلامی ، جامعه اسلامی کارمندان و ۳ تشکل اصولگرا شامل جامعه روحانیت مبارز، کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه‌قاره هند، مجمع اسلامی دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور با صدور بیانیه های جداگانه از سعید جلیلی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

وطن امروز با تیتر «متن علیه حاشیه»،‌ جوان با تیتر «کابینه ات کو؟»، جام جم با تیتر «این شما و این امانت ملت»، کیهان با تیتر «رقیب هراسی تنها برنامه ستاد پزشکیان»، هم میهن با تیتر «هشدار بهزاد»، فرهیختگان با تیتر «سیاست زدایی عامل اصلی کاهش مشارکت»، ایران با تیتر «تبلیغات در گام دوم»، همشهری با تیتر «بازار مکاره دوقطبی ها»، صبح نو با تیتر «مناظره های تعیین کننده»، شرق با تیتر «طبیب اقتصاد ایران»، رسالت با تیتر «موسم ارائه راهکارهیا شفاف»، مردم سالاری با تیتر «اضطراب بازار بورس و ارز با احتمال پیروزی تندروها»، آرمان امروز با تیتر «رویارویی دو اندیشه متفاوت»، ابرار با تیتر «نگوییم رئیس جمهور اختیار ندارد»، دنیای اقتصاد با تیتر «۱۰ پرسش از دو نامزد»، جهان اقتصاد با تیتر «دوئل اقتصادی»، ستاره صبح با تیتر «تضمین می‌دهم»، شهروند با تیتر «عیارسنجی در ۱۲۰ دقیقه»، کاروکارگر با تیتر «اقتدارگرایان از کارامدی اصلاحات وحشت دارند»، خراسان با تیتر «برگ های برنده سعید و مسعود»، تجارت با تیتر «فراز و فرود بورس بعد از انتخابات»، اعتماد با تیتر «طبیب تورم آمد» در صفحات اول خود به موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

جزئیاتی از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار  شد و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان نفر اول و دوم به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به مرحله دوم راه یافتند.

جمعه هفته آینده - ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خواهد بود.

 بر اساس قانون، فعالیت تبلیغات انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای مرحله دوم یعنی ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۱۴ تیر ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha