• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403041107046
  • خبرنگار : 50177

یک دانشیار دانشگاه:

کیفیت آب رودخانه‌های لرستان از تابستان به سمت زمستان بهتر می‌شود

کیفیت آب رودخانه‌های لرستان از تابستان به سمت زمستان بهتر می‌شود

ایسنا/لرستان دانشیار گروه مهندسی آبخیزداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه لرستان گفت: براساس تحقیقاتی که روی ۱۴ ایستگاه روی رودخانه‌های لرستان انجام شده است وضعیت کیفیت آب رودخانه‌های استان از تابستان به سمت زمستان کیفیت بهتری پیدا می‌کنند و در فصل تابستان پایین‌ترین شرایط کیفیت مشاهده می‌شود.

علی حقی‌زاده در گفت‌و گو با ایسنا اظهار کرد: رودخانه‌ها به عنوان یکی از منابع اساسی تأمین آب برای کشاورزی، شرب و مصارف صنعتی مطرح هستند که با توجه به ورود انواع آلاینده‌ها، نگرانی‌های زیادی در مورد حفاظت کیفی آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: آلودگی منابع آبی از عوامل مهم تهدید کننده اکوسیستم‌های آبی محسوب می‌شود و حفظ کیفیت آب رودخانه‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی-اجتماعی جوامع و نیز حیات و بقای بسیاری از اکوسیستم‌ها ایفا می‌کند.

او گفت: توسعه شهرها و روستاها و عدم توجه به حفظ حریم رودخانه‌ها در کنار عواملی همچون تغییرات اقلیمی، کیفیت آب این محیط‌ها را به شدت مورد تهدید قرار می‌دهند.

حقی‌زاده با بیان اینکه این آلودگی‌ها اثرات زیانباری همچون تخریب محیط زیست و خسارات اقتصادی را به دنبال دارند، تصریح کرد: مواد و عوامل آلوده‌کننده مانند جاری شدن فاضلاب‌ها به آب‌های طبیعی و همچنین تأثیر دوره‌ای باران‌های اسیدی، تغییراتی در آب بـه وجود می‌آورند که آنها را آلودگی فیزیکی، شیمیایی، زیستی و فیزیولوژیک می‌نامند.

وی ادامه داد: در آب آلوده شده، بــه طور عمومی ترکیب موجودات اکوسیستم کاهش می‌یابد، بــه ایـن ترتیب تنوع زیستی همچون تغییرات اقلیمی، کیفیت آب این محیط‌ها را به شدت مورد تهدید قرار می‌دهند.

او افزود: آلودگی رودخانه‌ها یکی از مهمترین مشکلات دنیای امروز به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان افزود: از مهمترین دلایل این تغییرات کم شدن دبی رودخانه‌ها در فصل تابستان به دلیل نبود بارندگی و برداشت آب رودخانه‌ها برای کشاورزی است و با توجه به اینکه در برخی رودخانه‌ها  فاضلاب شهری و روستایی و... وارد رودخانه‌ها می‌شود با کم شدن دبی رودخانه، کیفیت آب رودخانه تحت تاثیر قرار گرفته و در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha