• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403041006736
  • خبرنگار : 50646

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت خبر داد

پوشش ۱۴۳۶ مورد حریق در رشت

پوشش ۱۴۳۶ مورد حریق در رشت

ایسنا/گیلان رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت گفت: در سه ماهه نخست سال سازمان آتش‌نشانی رشت یک هزار و ۴۳۶ مورد حریق، حادثه و خدمات ایمنی را پوشش داد.

شهرام مومنی امروز ۱۰ تیرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به عملکرد سه ماهه سازمان آتش‌نشانی رشت، با تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی آتش‌نشانان و تقدیر از حضور دلگرم‌کننده خانواده‌های آتش نشانان، اظهار کرد: آتش نشانان و تیم‌های امدادی ۱۵ ایستگاه آتش‌نشانی رشت در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به پوشش یک هزار و ۴۳۶ مورد حریق، حادثه و خدمات ایمنی اقدام کردند.

وی افزود: این تعداد شامل ۶۳۴ مورد آتش‌سوزی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته و ۳۹۰ مورد حادثه و ۴۱۲ مـورد خدمات ایمنی از دیگر ماموریت‌های محوله آتش‌نشانی بوده است.

پوشش ۱۴۳۶ مورد حریق در رشت

 ۲۷ درصد آتش‌سوزی‌ها اتصال در سیستم سیمکشی برق

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت با اشاره به شایع‌ترین علت آتش‌ سـوزی‌ها در سطح شهـر رشت، گفت: ۱۶۴ مورد آتش‌سوزی منزل مسکونی و ۴۸ مورد حریق تجاری در سه ماهه نخست سال جاری پوشش داده شد.

مومنی تصریح کرد: علت ۲۷ درصد این آتش‌سوزی‌ها اتصال در سیستم سیم کشی برق تشخیص داده شد که توجه به ایمنی سیم‌کشی‌های برق اماکن عمومی و به خصوص منازل مسکونی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بی‌احتیاطی در روشن گذاشتن وسایل گاز سوز، برقی و نهایتا ترک محل از بارزترین عوامل بروز حوادث و آتش سوزی‌هاست، تاکید کرد: نشتی گاز و عدم رفع نواقص وسایل گاز سوز خصوصا گازپیک نیکی و بی‌احتیاطی در قرار دادن اجسام قابل اشتعال و سریع‌الاشتعال در منزل و در مجاورت اجاق گازها، رسیدن شعله‌های ناشی از آتش‌سوزی علفزار و ضایعات به دیوارهای عایق و سربندی‌ها، بی‌احتیاطی در روشن گذاشتن گاز پیک نیکی و لوازم‌برقی در مجاورت پرده و لباس، تجمع معتادین در منازل مخروبه و یا متروکه، عدم رفع نواقص لوازم برقی و استفاده از یک پریز و سه راهی مشترک برای لوازم پر مصرف و غیره از مهمترین عوامل خطرآفرین و حادثه ساز است.

پوشش ۱۴۳۶ مورد حریق در رشت

اهمیت توجه به بیمه منازل مسکونی 

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت با تاکید بر بی‌توجهی شهروندان در بیمه منازل مسکونی، گفت: در این حوادث تنها ۲۳ درصد خانه‌ها و ۲۹ درصد مغازه‌ها بیمه داشته‌اند در صورتی که اهمیت بیمه اماکن به خصوص منزل مسکونی توسط شهروندان جدی گرفته نمی‌شود؛ از بین ۱۶۴ خانه آتش گرفته ۲۳ درصد تنها ۳۷ خانه بیمه داشته‌اند.

مومنی با تاکید بر اینکه سرمایه‌ای که جبران خسارتش بدون پشتیبانی بیمه بسیار سخت است، افزود: قدرت آتش در چشم بر هم زدنی برای از بین بردن سرمایه یک عمر تلاش کافی است؛ با توجه به شغلی که داریم بارها شاهد از بین رفتن تمام سرمایه یک شهروند به واسطه یک حادثه هستیم که متاسفانه مشاهده درد و آلام شهروندان بسیار سخت و تاسف بار است.

محبوس شدن در آسانسور رتبه نخست حوادث 

وی با اشاره به پوشش ۱۷۷ مورد گیر افتادن شهروندان در آسانسور، افزود: محبوس شدن در آسانسور رتبه نخست حوادث را دارد البته این مورد کاهش هفت درصدی نسبت به مشابه سال گذشته را دارد.

رئیس سازمان آتش نشانی رشت افزود: ۸۲ مورد محبوس شدن افراد در اماکن مختلف، افزایش چهار درصدی نسبت به مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد و باید ایمنی و سرویس تجهیزات مانند آسانسورها، درب‌های خروجی منازل، اتاق خواب‌ها، سرویس‌های بهداشتی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا به واسطه نقص در تجهیزات شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

وی تاکید کرد: در میان خدمات ایمنی انجام گرفته توسط آتش‌نشانان، عملیات بسته‌شدن درب بدون محبوس شدن افراد به تعداد ۱۴۲ مورد با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته، یکی دیگر از پر ترددترین عملیات‌ها بوده که لازمه توجه به رفع نقص تجهیزات خانگی توسط شهروندان باید بیشتر جدی گرفته شود.

اهمیت آمادگی‌های جسمانی و علمی آتش‌نشانان رشتی

رئیس سازمان آتش نشانی رشت گفت: به واسطه غیرقابل پیش‌بینی بودن رخداد حریق و حوادث و در مقابل لزوم عکس‌العمل سریع آتش‌نشانان و تیم‌های امدادی؛ برنامه‌های روزانه مبنی بر انجام تمرینات ورزشی، عملیاتی و آموزش‌های تئوری زیر نظر مسئولین و فرماندهان ایستگاه‌های آتش نشانی انجام می‌شود.

پوشش ۱۴۳۶ مورد حریق در رشت

ترافیک خودروها در حین اعزام به حوادث و کوچه‌های باریک دغدغه آتش‌نشانان 

مومنی به ترافیک خودرویی در حین اعزام به محل حوادث اشاره کرد و گفت: در زمان بروز حوادث زمان، یک عامل مهم برای هر امدادگـر به خصوص آتش‌نشانان است که متاسفانه همچنان توجه به آژیر خودروهای امدادی و بازگشایی مسیرهای منتهی به محل حادثه همچنان واژه‌ای بیگانه و غریب بوده که نیازمند فرهنگ‌سازی بیش از پیش است.

مومنی با اشاره به وجود کوچه‌های تنگ و باریک در برخی از مسیرها، افزود: پارک نامنظم خودروهای شخصی در کوچه‌های تنگ و باریک به خصوص در حوادث رخ داده شده در نیمه‌های شب عملیات‌های سخت و نفس‌گیری را بر آتش نشانان تحمیل می‌دارد که به شهروندان توصیه می‌شود در کوچه‌های تنگ و باریک در حد امکان در یک مسیر خودروها را پارک کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha