• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041006545
  • خبرنگار : 71496

کشف ۵ بمب به جا مانده از داعش در مسجد النوری موصل

کشف ۵ بمب به جا مانده از داعش در مسجد النوری موصل

تیم‌های مرمت و بازسازی وابسته به سازمان یونسکو از کشف پنج بمب عمل نکرده در مسجد النوری در شهر موصل عراق خبر دادند.

به گزارش ایسنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به هنگام بازسازی مسجد جامع النوری محل اعلام تشکیل خلافت اسلامی داعش به وسیله ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۱۴ در شهر موصل، از کشف پنج بمب خبر داد که گروه تروریستی داعش هفت سال پیش آنها را داخل دیوار این مسجد جاسازی کرده بود.

به گزارش رووداو، این بمب‌ها بسیار بزرگ هستند و برای تخریب کامل این مسجد طراحی و در نظر گرفته شده بودند و آنگونه که مقامات یونسکو اعلام کرده‌اند اوضاع کاملا تحت کنترل است و هیچ خطری برای ساکنان اطراف مسجد وجود ندارد و قرار است این بمب‌ها و مواد منفجره در روزهای آینده خنثی شود.

یونسکو اعلام کرد این پنج بمب منفجر نشده، روز سه شنبه در داخل دیوار جنوبی نمازخانه کشف شد و هر کدام از آنها حاوی مواد منفجره‌ای به وزن ۱.۵ کیلوگرم بود که یکی از این بمب‌ها خنثی شد اما چهار بمب دیگر با هم مرتبط هستند و خنثی نشده‌اند.

سرلشکر تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق تصریح کرد کارگرانی که از مسجد النوری نگهداری می‌کردند، این بمب‌ها و مواد منفجره به جا مانده از داعش را در داخل مسجد پیدا کردند و کارشناسان خنثی‌سازی مین در استان نینوا با توجه به صنعت پیچیده آن از نیروهای وزارت دفاع کمک گرفتند.

وی افزود: در یک اقدام امنیتی، کار ساخت و ساز و بازسازی این مسجد تا زمان خنثی‌سازی بمب‌ها به حال تعلیق درآمده است ضمن آنکه این مواد منفجره در حالی پیدا شدند که تیم‌ها در حال بررسی دیوار برای آماده‌سازی و بازسازی محراب بودند.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، مسجد النوری و یکی از مناره‌های منحنی شکل آن در ژوئن ۲۰۱۷ در جریان نبرد بین نیروهای عراقی و داعش با مواد منفجره‌ای که اعضای این سازمان در داخل مسجد قرار داده بودند، تخریب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha