• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403041006473
  • خبرنگار : 50181

نگاهی به وضعیت صنعت و معدن کرمانشاه

نگاهی به وضعیت صنعت و معدن کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به تشریح وضعیت فعلی صنعت و معدن استان پرداخت و گفت: بیش از ۳۲ هزار نفر در بخش صنعت و معدن کرمانشاه مشغول به کار هستند.

محسن دارابی به مناسبت روز صنعت و معدن (۱۰ تیر) در گفت و گو با ایسنا، به تشریح آخرین وضعیت صنعت و معدن استان پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در استان کرمانشاه صادر شده که میزان سرمایه‌گذاری این واحدها نزدیک به ۳۲۱ هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: البته این میزان سرمایه‌گذاری بر اساس ارقام ثبت شده در پروانه بهره‌برداری واحدها بوده و قطعا به نرخ امروز رقم بسیار بیشتری است.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه، تعداد افرادی که اکنون در بخش صنعت استان مشغول به کار هستند را نیز حدود ۳۰ هزار نفر اعلام کرد.

دارابی سهم صنایع بزرگ و متوسط استان از مجموع صنایع استان را نیز حدود ۷۰ واحد اعلام کرد و افزود: عمده صنایع کرمانشاه  واحدهای کوچک با اشتغالزایی ۵۰ نفر به پایین هستند و صنایع متوسط با اشتغالزایی ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و صنایع بزرگ با اشتغالزایی بیش از ۱۰۰ نفر سهم کمتری دارند.

وی در ادامه تعداد کنونی جواز تاسیس و طرح‌های توسعه صنعتی که در استان داریم را نیز بیش از ۲۱۰۰ مورد با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۹۴۴ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی  بیش از ۵۳ هزار نفر اعلام کرد.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه استفاده از ظرفیت واحدهای راکد و نیمه فعال استان را یکی از مهمترین اولویت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: با جدیت بر حل مشکلات واحدهای موجود و احیا واحدهای راکد و به ظرفیت رساندن واحدهای نیمه فعال متمرکز هستیم.

دارابی با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ واحد غیرفعال در استان کرمانشاه با سرمایه گذاری ۱۵۵۰ میلیارد تومان به چرخه تولید برگشت که این واحدها فرصت اشتغال برای ۴۵۰ نفر را فراهم کرد و ۳۷۰ هزار تن نیز به ظرفیت تولید محصولات صنعتی استان اضافه کرد، یادآور شد: برای امسال هم احیاء 11 واحد غیرفعال را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در زمینه به ظرفیت رساندن واحدهای نیمه فعال ۴۴ واحد از سوی وزارت صمت برای کرمانشاه هدف‌گذاری شده بود، افزود: توانستیم این هدف‌گذاری را محقق کنیم.

وی  سرمایه‌گذاری واحدهایی که به ظرفیت رسیده‌اند را به نرخ امروز حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان با اشتغالزایی ۱۴۵۰ نفر ذکرد کرد و گفت: این واحدها ۴۰۰ هزار تن به تولیدات صنعتی استان اضافه کردند.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، امسال نیز افزایش ظرفیت حدود ۴۵ واحد صنعتی دیگر را در استان شاهد باشیم.

سرمایه‌گذاری ۷۷۰۰ میلیارد ریالی معادن کرمانشاه

دارابی در ادامه از وضعیت بخش معدن استان نیز یاد کرد و ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۳۰ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان کرمانشاه داریم که میزان سرمایه‌گذاری آنها بالغ بر ۷۷۰۰ میلیارد ریال است.

وی ذخیره قطعی معادن استان کرمانشاه را حدود ۷۰۰ میلیون تن برآورد کرد و افزود: حدود ۲۳۴۰ نفر در معادن کرمانشاه مشغول به کار هستند.

دارابی، ظرفیت استخراج سالانه معادن کرمانشاه را نیز حدود ۱۳.۵ میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: از مهمترین مواد معدنی استان کرمانشاه می‌توان به قیرطبیعی(با عمده ذخایر در گیلانغرب و قصرشیرین)، سنگ تزئینی(با عمده ذخایر در کرمانشاه، هرسین و اسلام آبادغرب)، منگنز، سیلیس و معادن سنگ لاشه اشاره کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از فعالسازی پنج معدن کرمانشاه در سال گذشته نیز خبر داد که سرمایه‌گذاری آنها ۲۱۰۰ میلیارد ریال، اشتغالزایی آنها ۷۸ نفر و ظرفیت تولیدشان ۱۵۴ هزار تن در سال بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha