• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403040905945
  • خبرنگار : 50976

ازدواج جوانان و اما و اگرها

ازدواج جوانان و اما و اگرها

ایسنا/فارس خانواده یکی از اساسی‌ترین بنیان‌های هر جامعه‌ای است که برای قوام و دوام آن باید به این بنیان اساسی توجه داشت. هرگونه بی‌توجهی به بنیان خانواده، قطعاً جامعه را با چالش‌ها و آسیب‌های فراوانی مواجه خواهد کرد.

در دین مبین اسلام هم همواره توجه فراوانی به بنیان خانواده و لازمه تشکیل آن یعنی ازدواج شده است و در این راستا بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) در احادیث و روایات متعددی امت اسلامی را به تداوم این سنت حسنه سفارش کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب به عنوان سکان‌دار نظام جمهوری اسلامی نیز با درایت و تیزبینی همیشگی‌شان سال‌هاست که به مسئله توجه به بنیان خانواده تأکیدات فراوانی دارند و در همین راستا قوانین متعددی هم در قوه مقننه به تصویب رسیده است و سازمان‌ها و نهادهای مختلف هم موظف به همکاری برای تسهیل امور ازدواج جوانان شده‌اند.

در این مجال بنا داریم به سراغ جمعی از مردم شیراز برویم و این مرتبه از زبان مردم مشکلات و سختی‌های ازدواج و پیشنهادات آنان را در این زمینه بشنویم.

فضای مجازی و توهم یک زندگی رویایی

معصومه زارع، بانوی ۳۷ ساله و نماینده یک شرکت دارویی درباره سخت‌گیری‌هایی که در هنگام ازدواج جوانان می‌شود، به خبرنگار ایسنا گفت: به نظر من وظیفه هر پدر و مادری است که تا هر سنی فرزند خود را حمایت کنند، به هر حال والدین نسبت به فرزندان خود مسئول هستند. این‌که در آغاز زندگی دختر و پسر امکاناتی نظیر خانه و ماشین و غیره داشته باشند یک مورد کاملاً غیر ممکن است، خصوصاً با وضعیت اقتصادی که بر جامعه امروز ما حاکم است.

وی ادامه داد: والدین با نصیحت و آسان‌گیری در امر ازدواج، می‌توانند فرزندان خود را حمایت کنند تا وارد زندگی مشترک شوند. البته ازدواج آسان با ازدواج عجله‌ای متفاوت است. جوانان باید زمانی را برای شناخت روحیات و اخلاق یکدیگر، زیر نظر خانواده‌ها در نظر بگیرند، چون رفتار هر شخص در رفت و آمد خانوادگی بیشتر مشخص می‌شود.

زارع افزود: اخلاق و منش هر فرد، بیشتر در روابط خانوادگی و رفت و آمدها مشخص می‌شود. از نظر من رفتاری که هر شخص با پدر و مادر و اطرافیان خود دارد، با همسر آینده خود هم خواهد داشت و همیشه این مورد را در نظر بگیریم که هر ویژگی منفی که در شخص وجود دارد ممکن است در زندگی مشترک بیشتر شود.

وی تصریح کرد: هرگز نباید به فکر تغییر شخصیت فرد باشیم چون بسیاری از مشکلات زندگی مشترک، حاصل همین تفکر غلط است. توصیه دیگر این‌که فریب فضای مجازی را نخوریم. در فضای مجازی، خانه‌های آن چنانی، زندگی رویایی و روابط عالی می‌بینیم که البته تمام آنها یک توهم است و در واقعیت وجود ندارد.

زارع گفت: متاسفانه بسیاری از جوانان، معیارهای خود را بر اساس فضای مجازی قرار می‌دهند و باعث تفکرات رویاگونه از زندگی مشترک می‌شوند و در نهایت منجر به افسردگی و دل‌زدگی از زندگی می‌شوند.

فاطمه وفایی، بانوی ۳۰ ساله مربی مهد کودک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که باید مبنا را بر ازدواج حضرت فاطمه(ع)و حضرت علی(ع) قرار داد، گفت: همسر را باید بر اساس رفتار اخلاق و دینداری انتخاب کرد. با وضعیت اقتصادی که امروز در جامعه وجود دارد، جوانان باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و برای آینده خود و فرزندانشان پس‌انداز کنند.

وی ادامه داد: می‌توان به جای برگزاری مجالس سنگین با ولیمه کوچکی زندگی خود را آغاز کنند و با یک سفر زیارتی زندگی خود را متبرک سازند.

برای ترویج ازدواج ساده، نیاز به فرهنگ‌سازی داریم

مهدی حسینی، ۳۰ ساله هم به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه ملاک ازدواج اغلب جوانان بر اساس ظاهر است، یعنی به ظاهر شخص مقابل بیشتر توجه می‌کند و وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوند متوجه خود واقعی همسرشان شده و در نهایت کار به جدایی کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: پدر و مادرها با مهریه‌های سنگین و جهیزیه‌های آن‌چنانی باعث می‌شوند جوانان جرأت تشکیل زندگی مشترک را نداشته باشند و این مورد کاملاً بر خلاف آموزه‌های دینی ماست. در واقع ملاک ما باید زندگی، مهریه و جهیزیه ساده حضرت زهرا (س) باشد.

حسینی افزود: با توجه به تجربه زندگی شخصی خودم و سخت نگرفتن خانواده همسرم صحبتی را که مطرح می‌کنم غیر ممکن نیست. مراسم آن‌چنانی و در واقع اشرافی باعث می‌شود ازدواج کردن بسیار سخت به نظر بیاید.

 وی ادامه داد: در صدر اسلام، ازدواج بسیار کم هزینه بود، اما امروز می‌بینیم ازدواج‌ها بسیار سخت شده و در واقع هزینه‌ها به داماد تحمیل می‌شود، به نظرم در مورد ازدواج ساده نیاز به فرهنگ سازی بیشتری داریم.

فریبا عبداللهی، بانوی ۴۰ ساله خانه‌دار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: یک روایت از امام صادق وجود دارد، که دو مورد را در انتخاب همسر ملاک قرار دهید: ایمان و اخلاق. عده‌ای فکر می‌کنند مشکلات زندگی با مسائل مادی حل می‌شود، اما در واقع همسر باید مایه آرامش و سکون باشد.

وی افزود: اگر پدر و مادرها و جوانان معیارشان پول و ثروت نباشد و دین و اخلاق را ملاک قرار دهند، در واقع بسیاری از مشکلات به راحتی حل شده و ازدواج‌ها آسان می‌شود. اول باید از خودمان شروع کنیم و بسیاری از مراسم پر خرج را حذف کنیم.

به گزارش ایسنا، با توجه به صحبت‌های مردم، به نظر می‌رسد برای تسهیل امر ازدواج، علاوه بر اندیشیدن تمهیدات لازم برای جوانان، بر روی فرهنگ جامعه باید کار شود تا از سنت‌های غلطی که بعضاً ممکن است در مسیر ازدواج جوانان در برخی از خانواده‌ها وجود دارد، عبور کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha