• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403040905710
  • خبرنگار : 71496

اسپانیا به فراخوان آفریقای جنوبی علیه تل‌آویو در دیوان بین‌المللی دادگستری پیوست

اسپانیا به فراخوان آفریقای جنوبی علیه تل‌آویو در دیوان بین‌المللی دادگستری پیوست

اسپانیا روز جمعه به صورت رسمی درخواست پیوستن به پرونده نسل‌کشی در غزه را داد که پیش از این آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده بود.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه اسپانیا و دادگاه بین‌المللی دادگستری در دو بیانیه جداگانه از درخواست رسمی مادرید برای پیوستن به فراخوان آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری خبر دادند.

به گزارش وبگاه «العربی الجدید»، وزارت خارجه اسپانیا در بیانیه خود اعلام کرد بر اساس توافقنامه سازمان ملل برای محاکمه و جلوگیری از کشتار جمعی سال ۱۹۴۸ و با رجوع به بند ۶۳ اساسنامه دادگاه، به این پرونده ورود کرد.

طبق این بیانیه، کشورهای دیگری همانند کلمبیا، مکزیک و فلسطین در حال حاضر در این پرونده مشارکت دارند و کشورهای دیگری همانند ایرلند، بلژیک و شیلی قصد پیوستن به این پرونده را دارند.

این وزارتخانه در ادامه تاکید کرد که هدفش از چنین اقدامی مشارکت در بازگرداندن صلح به غزه و خاورمیانه، پایان دادن به جنگ و تقویت راه‌حل 2 دولتی است که طبق این بیانیه تنها ضامن همزیستی مسالمت‌آمیز و ایمن دو طرف فلسطینی و اسرائیلی است.

«خوزه مانوئل آلبارز» وزیر خارجه اسپانیا ششم ژوئن جاری در کنفرانس مطبوعاتی در شهر مادرید اعلام کرد که کشورش درخواست پیوستن به فراخوان توقف نسل‌کشی در غزه را خواهد داد.

او گفت: ما این کار را به دلیل تعهدمان به قوانین بین‌المللی و تمایلمان به مشارکت در عملکرد دادگاه و حمایت از سازمان ملل و تقویت نقش دادگاه به عنوان عالی‌ترین تشکل حقوقی جهان انجام می‌دهیم.

دادگاه بین‌المللی دادگستری ۲۶ ژانویه با صدور حکمی به رژیم صهیونیستی دستور داد تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع نسل‌کشی طی عملیات‌های نظامی‌اش در غزه انجام دهد.

اما از آن زمان آفریقای جنوبی بارها این دادگاه را به اقدام تشویق و تاکید کرده که با توجه به شرایط انسانی وخیم موجود در غزه، دادگاه باید دستور اتخاذ تدابیر فوری بیشتری را بدهد.

در همین رابطه دادگاه بار دیگر در تاریخ ۲۴ مه گذشته به رژیم صهیونیستی دستور داد حمله نظامی خود به رفح را فوراً متوقف کند.

«یولاندا دیاز» معاون نخست وزیر اسپانیا پیش از این گفته بود که فلسطین از از نهر تا بحر آزاد خواهد شد.

او در پایان ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، تاکید کرد که اقدام اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در ۲۸ مه جاری تنها آغاز این راه بوده است.

در مقابل تل‌آویو این سخنان را محکوم کرد.

«مارگاریتا روبلز» وزیر دفاع اسپانیا نیز ۲۵ مه چند روز پس از اظهارات مشابهی از سوی معاون نخست وزیر این کشور، جنگ علیه غزه را یک کشتار جمعی واقعی توصیف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha