• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403040905699
  • خبرنگار : 71443

وعده رئیس جمهور چین برای تلاش در جهت گسترش اصلاحات در سراسر جهان

وعده رئیس جمهور چین برای تلاش در جهت گسترش اصلاحات در سراسر جهان

رئیس جمهور چین وعده داد گام‌های اساسی برای تعمیق اصلاحات بر خواهد داشت و هرگز از مسیر توسعه صلح‌آمیز منحرف نخواهد شد یا به دنبال مطیع کردن دیگران نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین که تلاش می‌کند کشورش را به‌عنوان نیرویی برای صلح، عدالت و توسعه معرفی کند روز جمعه در یک سخنرانی در پکن متعهد شد که گام‌های اساسی برای تعمیق اصلاحات در سراسر جهان برخواهد داشت.

وی همچنین خواستار ارتباطات و همکاری بهتر «برای مبارزه با لایه‌های آهنین تقابل» در بحبوحه افزایش تنش‌ها در دریای چین جنوبی و تشدید رقابت پکن با غرب به رهبری ایالات متحده شد.

این اظهارات رئیس جمهور چین برای نشان دادن یک نقطه عطف کلیدی در سیاست خارجی پکن، در حالی بیان می‌شود که این کشور همچنان خود را به‌عنوان رهبر جنوب جهانی و یک میانجی صلح بین‌المللی معرفی می‌کند.

رئیس جمهور چین از جنوب جهانی خواست تا سهم بیشتری در امور بین‌المللی داشته باشد و تلاش‌های خود را برای به چالش کشیدن نفوذ ایالات متحده در سراسر جهان افزایش دهد.

او گفت لازم است که کشورها با یکدیگر همکاری کنند تا یک نیروی تثبیت کننده برای صلح باشند و به حل و فصل مناقشات در سراسر جهان کمک کنند. شی جین‌پینگ بدون اشاره مستقیم به ایالات متحده تاکید کرد امور جهانی نباید از سوی کسانی که زور بیشتری دارند، دیکته شود.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی که در مراسمی به مناسبت هفتادمین سالگرد تدوین «پنج اصل همزیستی مسالمت آمیز» توسط چین قرائت شد، خاطر نشان کرد این پنج اصل از دهه ۱۹۵۰ «سنگ بنای» سیاست خارجی چین بوده است.

بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، این اصول با تاکید بر احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر برای اولین بار در قراردادی بین چین و هند در سال ۱۹۵۴ گنجانده شد که به عنوان معاهده «پانچشیل» در هند شناخته شد.

رئیس جمهور گفت، این اصول «ارتباط پایدار» را نشان داده و به «هنجارهای اساسی قابل اجرا برای روابط بین‌الملل در سطح جهانی» تبدیل شده است.

شی جین‌پینگ افزود: چین دروازه‌های خود را بیش از پیش به روی جهان خارج باز خواهد کرد. درهای آن هرگز بسته نخواهد شد. ما در حال برنامه‌ریزی برای برداشتن گام‌های اساسی برای تعمیق بیشتر اصلاحات در سراسر جهان و گسترش گشایش‌های بنیادی هستیم که در برخی موارد در حال انجام است.

او در اظهارات خود گفت کشورش مایل است در مورد ترتیبات تجارت آزاد با کشورهای جنوب جهانی گفت‌وگو کند. او همچنین متعهد شد که مرکز تحقیقات جنوب جهانی را تاسیس کند و فرصت‌های آموزشی بیشتری را برای مردم کشورهای در حال توسعه ارائه دهد.

شی در ادامه خواستار ایجاد «پل» در اقتصاد جهانی شد، چراکه به گفته او پکن در حال دست و پنجه نرم کردن با مناقشات اقتصادی، تجاری و ارضی با همسایگان و شرکای تجاری خود است.

وی تصریح کرد: در عصر جهانی‌سازی اقتصادی، آنچه ما نیاز داریم ایجاد شکاف‌های تفرقه‌افکنانه نیست، بلکه ایجاد پل‌های ارتباطی و هموار کردن مسیر همکاری است، نه برافراشتن پرده آهنین تقابل.

رئیس جمهور چین تاکید کرد دومین اقتصاد بزرگ جهان هرگز مسیر توسعه صلح‌آمیز را ترک نخواهد کرد.

شی جین‌پینگ با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال تسلط بر دیگران نیست، اظهار داشت: در مواجهه با تاریخ صلح یا جنگ، رفاه یا وحدت یا رویارویی، بیش از هر زمان دیگری باید روح و مفهوم این پنج اصل همزیستی مسالمت‌آمیز را پیش ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha