• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403040905648
  • خبرنگار : 50666

گردشگری در جایی کمی دورتر؛

با نام‌آوران فرهنگ و هنرِ خفته در آرامستان باغ رضوان

با نام‌آوران فرهنگ و هنرِ خفته در آرامستان باغ رضوان

ایسنا/اصفهان «نقشۀ گردشگری آرامستان باغ رضوان اصفهان؛ بر پایۀ دیدار از آرامگاه نام‌آوران فرهنگ و هنر»، جدیدترین نقشۀ گورستان‌گردی در ایران است که همزمان با چهلمین سال تأسیس آرامستان باغ رضوان منتشرشده است.

«نقشۀ گردشگری آرامستان باغ رضوان به‌مثابه یک شاخصۀ فرهنگی است که در آن، نام و پیشه و زادروز و درگذشت و آدرس آرامگاه بیش از ۱۱۰ نام‌­آور در زمینۀ فرهنگ و هنر آمده است که همگی بیرون از قطعۀ نام‌­آوران هستند.» این‌ گفته مهدی تمیزی، هنرمند هنرهای تجسمی از جدیدترین نقشۀ گردشگری‌اش یعنی «نقشۀ گردشگری آرامستان باغ رضوان اصفهان؛ بر پایه دیدار از آرامگاه نام‌آوران فرهنگ و هنر» است، و البته باید اشاره کرد که عمر طراحی و استفاده از نقشه‌های گردشگری در کشور ما چندان دراز نیست.

این هنرمند دراین‌باره به ایسنا گفت: کار پژوهشی این نقشه، برگرفته از جدیدترین کتاب من است که همین سوژه را دارد. پژوهش برای شناسایی نام­‌آوران فرهنگ و هنر که بیرون از قطعۀ نام­‌آوران در باغ رضوان اصفهان آرمیده‌اند، از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و امسال، به مناسبت چهلمین سال تأسیس باغ رضوان، به سرانجام رسید.

تمیزی با اشاره به طراحی و گرافیک نقشۀ گردشگری آرامستان باغ رضوان ادامه داد: در توپوگرافی این نقشه، بخش‌های مختلف شامل قطعه‌ها، بوستان‌­ها و ساختمان­‌ها، و نیز گذرها، برابر با مقیاس آرامستان است و فقط در برخی از گذرها، پهنای گذر کمتر یا بیشتر شده است تا خوانش نقشه و زیبایی‌­شناسی آن برقرار باشد. نام و پیشه و زادروز و درگذشت و آدرس آرامگاه بیش از ۱۱۰ نام­‌آور در زمینۀ فرهنگ و هنر که بیرون از قطعۀ نام‌­آوران هستند، در این نقشۀ گردشگری آمده است. گرافیک نقشه، نزدیک به گرافیک نقشۀ گردشگری گورستان تاریخی تخت فولاد است و با موتیف­‌هایی از آثار مینیاتور ایرانی در دورۀ صفوی، کلاژهایی بر نقشه انجام شده است.

طراح اولین نقشۀ گردشگری گورستان در کشور، توضیح داد: دیدار از آرامگاه نام‌­آورانی که در قطعۀ نام‌آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شده‌­اند به‌سبب حضور در مجموعه ­ای مشخص آسان است؛ ولی در گسترۀ این آرامستان، بسیاری از چهره‌های نامدار آرمیده‌­اند که شناسایی آرامگاه آنان دشوار بود. جدیدترین نقشۀ گردشگری‌ام را به باغ رضوان اختصاص داده‌­ام. این نقشه، راهنمای دیدار از آرامگاه نام‌­آوران فرهنگ و هنر است که بیرون از قطعۀ نام‌­آوران به خاک سپرده شده‌­اند.

این هنرمند گفت: نقشه‌­های گردشگری از دیرباز و در میان جامعه­‌های گوناگون، مورد توجه و اقبال بوده‌ و اکنون و آینده نیز، با وجود پیدایش انواع اپلیکیشن‌ها، باز هم دارای جایگاه است و به عمر خود ادامه خواهد داد. نقشه­ های گردشگری یکی از شاخصه‌های فرهنگی هر حوزۀ زیستی و فرهنگی در جهان است.

تمیزی همچنین افزود: زمانی که ما به شهری وارد می‌شویم، حتی اگر با خیابان‌­ها و دسترسی‌­ها و آثار تاریخی و تماشایی‌­اش آشنا باشیم، باز هم داشتن یک نقشۀ گردشگری برایمان ارزش و اهمیت خودش را دارد؛ نقشه‌ای با داده‌های ضروری که یک فضای زیبایی‌شناسی را نیز برای ما به تصویر بکشد، به یقین کیفیت و لذت ما را از دیدار با جایی که در آن وارد شده­ایم، دوچندان می­کند.

وی با یادآوری این نکته که هنگام بازگشت از سفر یا هر بازدید، می‌توانیم نقشه‌های گردشگری را با خود برداریم و به خانه ببریم، تأکید کرد: نقشه‌های گردشگری یکی از فراورده‌­های فرهنگی هر مقصدی است که ما با خود به مبدأ برمی­‌گردانیم. به‌درستی، نقشۀ گردشگری در هر سفر کوتاه یا بلند ما، جدا از اینکه راهنما و همراه ما بوده، یک یادگاری است. به‌ گونه‌­ای دیگر، پس از پایان سفر نیز معنا و کارکرد خودش را دارد. باید بدانیم که نقشه‌های گردشگری، یادگارهای فرهنگی ارزشمندی هستند که می‌توانند سفیر سفر ما باشند و نیز گرایش و دلبستگی‌های ما را بازتاب دهند.

او گفتۀ خود را چنین تکمیل کرد: گاهی به فراخور میزان دلبستگی خودمان یا فضای آرشیوی که در اختیار داریم، نقشه‌های گردشگری را تا زمان­‌هایی دور در آرشیو شخصی خود نگهداری می‌­کنیم. و گاهی آن‌ها را برای دیگران هم به تماشا می‌گذاریم یا پیشکش می‌­کنیم. در هر حال، نقشه­ های گردشگری مانند کارت‌پستال‌­ها و دیگر فراورده‌­های فرهنگی، کار خود را انجام می­‌دهند؛ کاری که در جایگاه یک سفیر و پیام‌­آور است.

این هنرمند هنرهای تجسمی، اظهار کرد: اگر از نقشه­‌های ارزشمندی بگذریم که عباس سحاب از خود به یادگار گذاشت، به‌طور معمول بیشتر نقشه‌هایی که برای شهرهای ایران تهیه می‌­شد، همان نقشه‌­های شهرسازی بود که چند اثر تماشایی بر روی آن جانمایی می­شد یا کمی بیشتر که نه برای گردشگر راه­گشا بود و نه جاذبه­ های هنری و زیبایی­شناسی داشت. ولی خوشبختانه، امروزه به نقشه ­های گردشگری خوبی برمی­‌خوریم.

او اشاره کرد که «دلبستگی‌اش به گورستان‌ها و ارزش­‌های فرهنگی و هنری آن محوطه‌­ها سبب شد تا با پژوهش و کانسپت متناسب با گورستان، به سراغ این بخش از هویت شهری و اجتماعی برود»، او سپس بیان کرد: بر همین اساس بود که نقشۀ گردشگری گورستان تاریخی تخت فولاد را به سرانجام رساندم. مدیریت آن مجموعه، وابسته به شهرداری اصفهان نیز انتشار آن را به عهده گرفت. این نقشه جدا از معرفی تخت فولاد و آثار معماری _ تاریخی آن، به شناسایی و معرفی آرامگاه نام­آوران آن گورستان می­پردازد و به صورت جداگانه، به فارسی و انگلیسی بازنشر شده است.

این هنرمند با تأمل در این نکته که جامعۀ کنونی ما بعضاً به فعالیت هنری، پژوهشی یا گردشگری در حوزۀ گورستان‌ها انتقاد می‌کند، گفت: برخی گمان می‌برند که پرداختن به گورستان‌ها و یاد درگذشتگان کاری بیهوده است و باید فقط به زندگان پرداخته شود. ولی واقعیت این است که هر مقوله و مسئله‌ای در جای خود ارزش دارد. نباید افراد بر اساس اهداف و علاقه‌مندی‌های خاص خودشان، دنیای علایق و دغدغه‌مندی‌های دیگران را بی‌اهمیت بدانند.

او با ذکر این مسئله که همواره بخشی از برنامه‌های هنری و پژوهشی‌اش را به قلمرو گورستان‌ها اختصاص می‌دهد، بیان کرد: این محوطه­‌ها یکی از مراکز مهم گردشگری هر کشوری به شمار می‌آیند؛ همچنین از مراکز مهم برای پژوهش ­های اجتماعی، فرهنگی و هنری‌اند. شوربختانه، ناآگاهی و دانش اندک بسیاری از مردم و حتی اهالی فرهنگ و علم دربارۀ گورستان‌ها، سبب شده است که این فضاهای نادر نادیده گرفته و هرکدام به‌ گونه‌­ای دستخوش نامهربانی یا تخریب شوند.

این هنرمند تأکید کرد: گورستان‌ها پنجره‌ای به دنیای گذشته و تاریخ ما هستند که با مطالعه و پژوهش بر روی آن‌ها می‌توان به داده‌های پُر ارزشی دست یافت. بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ما را گورستان‌های شهر و کشورمان شکل می‌دهند. ممکن است روزی از آرامگاه یکی از نام‌آوران در گورستانی همچون باغ رضوان دیدار کنیم و همین ملاقات، زمینۀ آشنایی بیشتر را با او یا پیشه و دلبستگی­های او ایجاد شود.

تمیزی گفت: ممکن است دیدار با گور یک هنرمند مقدمه‌ای شود برای قدم‌گذاشتن در پژوهشی تازه و رویکردی امروزی به فرایند یا فراورده­ای که آن درگذشته زمینه‌­سازش بوده است. اگر در گذر زمان چنین بزرگانی را از یاد ببریم، درواقع گستره‌ای پهناور و بنیادین از فرهنگ خودمان را از دست داده‌ایم. امیدوارم همۀ ما گورستان­‌ها، آرامگاه‌­ها و سنگ آرامگاه‌­ها را دوست داشته و نگاهبان آن‌ها باشیم.

با نام‌آوران فرهنگ و هنرِ خفته در آرامستان باغ رضوان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۰ ۰۴:۵۲

سلام ودرود چقدر زیبامیشد اگه درباغ رضوان ازشعرشاعران خفته ازمجسمه ی آنان،وووخلاصه ازتمامی آنچه درهنراست درخوده آرامستان استفاده میشد.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۰ ۱۲:۰۲

لطفاً دستور بفرمایید درختان را به طور مرتب آبیاری کنند مخصوصا در تابستان ..