• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403040704590
  • خبرنگار : 71983

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی:

۸ تیرماه روز «جمهور» است، از صدای مردم نترسیم

۸ تیرماه روز «جمهور» است، از صدای مردم نترسیم

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: ۸ تیرماه روز جمهور است و نباید از اظهارنظر و رای و صدای مردم بترسیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری در گفت و گو با رادیو اظهار داشت: من این روزها از ۸ تیرماه به عنوان «روز جمهور» نام می برم. حقیقت این است که ما در جمهوری اسلامی ایران روی دو کلمه جمهور و ایران کمتر صحبت کرده‌ایم و این تصور ایجاد شده است که حتما باید از جایی به مردم دیکته شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: حضرت امام (ره) اسم و رسم حکومت ما را جمهوری اسلامی نامیدند و مردم به آن رای داده اند. واژه اول این ترکیب «جمهور» است؛ جمهور یعنی همه‌ی مردم با هر عقیده و قومیت و جنسیتی که دارند. روز ۸ تیر روز این مردم است. مردمی که می‌خواهند بیایند، حرف بزنند، انتخاب کنند و بگویند به کدام یک از نامزدهای ریاست جمهوری علاقه دارند و رای می‌دهند و فکر می‌کنند آن نامزد ریاست جمهموری بهتر می‌تواند آنها را به اهدافشان برساند .

جمهوریت نظام را به بهانه اسلام کمرنگ نکنیم

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به این پرسش که حضور مردم در پای صندوق‌های رای چقدر می‌تواند در توسعه اهداف سیاسی و اقتصادی کشور نقش داشته باشد، تاکید کرد: متاسفانه ما مفهوم جمهور را در روزهای دیگر گاهی فراموش می‌کنیم و به همین خاطر مجبور می‌شویم در موسم انتخابات بیشتر بر حضور مردم و نقش آنها تاکید کنیم. بی‌شک مردم ایران باید انتخاب کنند و بگویند چه کسی رئیس جمهور شود؟ چون حکومت ما جمهوری اسلامی ایران است. همه‌ی جمهور، چه مسلمان و در واقع تمام کسانی که در این سرزمین زندگی می‌کنند، ایرانی‌اند و حق انتخاب دارند و این کشور مال آنها است و باید بیایند پای صندوق‌های رای و حرف‌شان را بزنند. امیدوارم بعد از اینکه فرد منتخب وارد پاستور شد دوباره فراموش نکند که ما «جمهوری اسلامی ایران» هستیم.

وی افزود: حضرت امام (ره) فرمودند: «میزان رای ملت است» ولی نگفتند ملت چه ملتی است؟ یعنی دسته بندی نکردند و تفکیک قائل نشدند. همه آنهایی که شناسنامه ایرانی دارند باید در سرنوشت این کشور نقش داشته باشند؛ رسانه ها این روزها باید در کنار اینکه بر مشارکت مردم در انتخابات تاکید می‌کنند روی واژه جمهور هم بیشتر مانور داده و به مردم آگاهی بدهند. اگر جمهور احساس کند که به بهانه اسلام آن را کنار زده‌ایم و از واژه جمهوری اسلامی ایران فقط بخش اسلامی آن را چسبیده ایم، ممکن است به تدریج قهر کند و خودش را کنار بکشد. پس اینجا وقتی می گوییم جمهور، یعنی هر کسی با هر عقیده‌ای، با هر قومیت و هر مذهب و هر زبان و جنسیت، بخشی از این جمهوری اسلامی ایران است .

تقسیم بندی مردم به خوب و بد در تریبون ها درست نیست

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: از این نترسیم که اگر ما روی جمهور تاکید کنیم بخش اسلامی حکومت تضعیف می شود. این تاکید روی کلمه جمهور در کنار اسلامیت نظام، نظر حضرت امام (ره) بود و نظر مقام معظم رهبری نیز همین است. این یک واقعیت است که ما به حکومت جمهوری اسلامی ایران رای داده‌ایم. این یعنی مردم همه ارزشمند هستند. متاسفانه برخی از سخنرانان در تریبون‌هایشان مردم را به دو دسته «جمهور بد» و «جمهور خوب» تقسیم می‌کنند؛  این درست نیست. باید تاکید کرد هرکسی حتی اگر با نظرات من موافق نباشد و اندیشه‌ های  من را نادرست بداند اگر شناسنامه ایرانی داشته باشد جزو همین جمهور و صاحب این کشور است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس همه روز جمعه ۸ تیرماه پای صندوق های رای حاضر می شوند تا رای خود را به صندوق بریزند. وظیفه ما این است به رای آنها احترام بگذاریم و هر رای که دادند و هر نامزدی را که انتخاب کردند به عنوان رئیس جمهور آینده بپذیریم و بعد از تنفیذ مقام معظم رهبری از او حمایت کنیم. از سوی دیگر رئیس جمهور نباید فراموش کند هر تصمیمی که می‌خواهد بگیرد باید به نظر جمهور مراجعه کند. منظورم فقط حضور بین مردم در سفرهای استانی نیست. اینها همه لازم است اما باید به دیدگاه و نظرات مردم و صاحب‌نظران و سازمان‌های مردم نهاد مراجعه کرد و نظر آنها را جویا شد. اینکه با مردم همراه هستیم منظور این نیست که بیاییم وسط جمعیت سخنرانی کنیم و برویم.

نامزدهای شکست خورده چوب لای چرخ رئیس جمهور جدید نگذارند

غضنفری ادامه داد: سایر نامزدها و هواداران آنها نیز پس از اینکه نامزد پیروز به عنوان رئیس جمهور آینده وارد پاستور شد دیگر باید رقابت را کنار گذاشته و به ایشان کمک کنند. اینکه نامزد مورد علاقه من در انتخابات پیروز نشده نباید بهانه‌ای باشد برای اینکه چوب لای چرخ فعالیت های ریاست جمهوری جدید بگذاریم و تخریب و تحقیرش کنیم و اندیشه‌هایش را زیر سوال ببریم. به هرحال رئیس جمهور آینده هر شخصی که باشد؛ جمهور او را برگزیده و انتخاب مردم است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: چیزی که من مدام نگران آن هستم این است که بعد از سپری شدن روز ۸ تیر که واژه «جمهور» و مردم در کانون توجه و اهمیت قرار گرفت؛ در صبح روز ۹ تیرماه نامزد پیروز و رئیس جمهور جدید مردم و اهمیت شان را فراموش کند و از یاد ببرد. نامزدهای دیگر و گروه‌های سیاسی حامی آنها، که رای نیاورده‌اند هم یادشان باشد که یک قانونی داریم به اسم حداکثر و اجماع. مردم اگر بر روی یک نفر اجماع داشتند و یا حداکثر مردم یک نفر را انتخاب کردند کار تمام است. ما نباید شروع کنیم به بهانه‌گیری و اختلاف افکنی که چرا به نامزد ما رای ندادند و از همان روز اول در واقع گروه‌های تخریب تشکیل دهیم و آثار فعالیت‌های نامزد پیروز را از بین ببریم. انتظار بنده این است که به پاس احترام به جمهور هر کسی که به عنوان نامزد پیروز و رئیس جمهور جدید وارد پاستور شد باید همه به او کمک کنند و هر برنامه‌ای داشت و هر همراهی و کمک فکری خواست نباید از او دریغ شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: اگر در واقعیت حکومت ما، جمهوریت و اسلامیت در کنار هم قرار نداشته باشند و ما معنای واقعی جمهوری اسلامی ایران را درک نکنیم  ممکن است باعث قهر و ناراحتی مردم شده و آنان را سرخورده کرده و مانع مشارکت‌شان در تعیین سرنوشت خود شویم. امیدوارم روز ۸ تیرماه به عنوان روز جمهور مشارکت بالایی در پای صندوق‌های رای داشته باشیم و همواره صدای آنها را بشنویم، هم در پای صندوق‌های رای و هم بیرون از صندوق‌های رای.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha