• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403040704467
  • خبرنگار : 71402

۲ وزیر دفاع سابق چین از حزب حاکم کمونیست اخراج شدند

۲ وزیر دفاع سابق چین از حزب حاکم کمونیست اخراج شدند
از راست، وی فنگه و لی شانگفو

خبرگزاری «شینهوا» امروز (پنجشنبه) گزارش داد، «لی شانگفو» و «وی فنگه» وزرای دفاع سابق چین از حزب حاکم کمونیست اخراج شدند و به دلیل فساد و رشوه‌خواری تحت بازجویی قرار دارند.

به گزارش ایسنا، لی شانگفو در اکتبر ۲۰۲۳ پس از نزدیک به ۲ ماه ناپدید شدن از دید عموم از سمت خود برکنار شده بود و اکنون خبرگزاری چینی شینهوا در گزارشی نوشت، این وزیر دفاع سابق چین از حزب حاکم کمونیست اخراج شده و به دلیل فساد و رشوه‌خواری تحت بازجویی قرار دارد.

علاوه بر او، طبق تصمیمی که امروز از سوی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین گرفته شد، وی فنگه هم که سابقا وزیر دفاع بود، از حزب حاکم حذف شد.

این ۲ مقام سابق، مظنون به گرفتن رشوه و دیگر اتهامات فساد هستند و پکن گفته است که آنها به دلیل «نقض جدی نظم و انضباط حزبی و قانون» اخراج شده‌اند.

براساس گزارش ای‌بی‌سی نیوز، احتمالا دادگاهی برای لی شانگفو و وی فنگه تشکیل خواهد شد که می‌تواند منجر به حبس ابد آنها شود.

برکناری لی در سال ۲۰۲۳ از وزارت دفاع چین، بدون ارائه توضیح از جانب چین انجام شد. لی در جریان تغییر کابینه در ماه مارس همان سال وزیر دفاع شد و بعد از سخنرانی در ۲۹ اوت دیگر دیده نشد. در همان زمان شبکه تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی گزارش داد لی از شورای دولتی، کابینه چین و مرکز قدرت دولت حذف شده است. لی شانگفو همچنین به دلیل نظارت بر خرید سلاح از روسیه، تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد.

دفتر سیاسی حزب کمونیست چین تصمیم گرفته است که پرونده‌های آنان را برای بررسی و تعقیب به ارگان‌های دادستانی ارتش منتقل کند. وی فنگه که در اواخر سال ۲۰۲۲ از سمت خود در وزارت دفاع چین کنار گذاشته شد، متهم به کمک به دیگران برای کسب مزایای نامناسب در ترتیبات پرسنلی است. علاوه بر این، او پول و هدایا را برخلاف قوانین مربوطه پذیرفته است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha