• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403040704409
  • خبرنگار : 71282

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته

صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته خبر داد و گفت: درحال حاضر بیش از ۱۰ هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد که باید از ظرفیت این نیروهای آماده برای اتصال آنها به بازار کار استفاده کرد.

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالای صنعت فرش دستباف در کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف در رشته های گوناگون بافت فرش، طراحی، مرمت، تعمیر و تولید در داخل کشور وجود دارد  که باید از این ظرفیت و نیروهای آماده و علمی به نحو مطلوب استفاده شود.

استفاده از وجود نیروهای آماده در صنعت فرش و اتصال آنها به بازار کار

وی افزود: این نیروهای خلاق و آماده را می‌توان در قالب تعاونی به بازار کار متصل کرد و فرش را از حالت سنتی درآورد اما به شرطی که حمایت شوند.

بهرامی ادامه داد: متاسفانه هم با تحریم داخلی روبرو هستیم و طراحان بزرگ فرش در داخل حمایت نمی‌شود و هم به لحاظ خارجی در بحث صادرات مشکل داریم،  در حالی که سالهای سال است پرچمدار فرش جهان هستیم.

صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، حجم صادرات فرش ایران در سال گذشته حدود ۵۰ میلیون دلار بوده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه فرش دستباف گفت: علیرغم آنکه چشم امید بافندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش به برگزاری این نمایشگاه است اما امسال در اقدامی عجیب زمان برگزاری نمایشگاه و مدت آن تغییر پیدا کرده است.

تغییر زمان و کاهش ایام برگزاری نمایشگاه فرش

وی در توضیح بیشتر اظهار کرد: بحث برگزاری نمایشگاه‌ و حضور هیات های خارجی برایمان اهمیت بسیاری دارد زیرا در معرفی، عرضه و فروش و بازاریابی فرش دستباف تاثیرگذار است. ۲۹ سال است که نمایشگاه فرش دستباف به عنوان بزرگترین نمایشگاه در جهان هم به لحاظ وسعت هم به لحاظ تعدد برگزار می شود اما امسال زمان برگزاری نمایشگاه از یک هفته به سه روز کاهش یافته و به هشت شهریور ماه تغییر کرده است.

صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف درباره اختصاص مشوق به صادر کنندگان فرش نیز گفت: صادر کنندگان فرش مشوقی ندارند و مصوبه تعهد ارزی به ضرر کنندگان فرش بوده است. در دو دولت قبل به هر فرشی که صادر می‌شد ۵ درصد جایزه صادراتی تعلق می‌گرفت اما امروز آن جایزه صادراتی نه تنها وجود ندارد بلکه گفته شده ارز حاصل از صادرات به حساب بانک مرکزی برگردانده شود.

اختلاف ۳۰ درصدی ارز نیمایی با ارز آزاد

وی افزود: مصوبه تعهد ارزی حداقل ۳۰ درصد روی قیمت است، ارز نیمایی با ارز آزاد بالای ۳۰ درصد اختلاف قیمت دارد بنابر این توجیه پذیر نیست کالایی که یک دلار هم برایش هزینه و سرمایه گذاری نشده و در واردات مواد اولیه به آن ارز نیمایی اختصاص نیافته است، پول صادرات آن به ارز نیمایی برگردانده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha